افزایش قیمت خودرو چه تاثیری در بازار دارد؟ / عدم اثربخشی سیاست خبردرمانی بر بازار خودرو

رصد بازار خودرو از سردی دادوستدها و رکود در بازار خبر می‌دهد، شرایطی که تحلیل‌گران بازار علت اصلی آن را ثبات نسبی در متغییرهای موثر در بازار می‌دانند. با این حال طی روزهای اخیر انتشار برخی خبرها در خصوص گرانی مجدد خودروها، بازار برخی خودروهای پرتیراژ داخلی را صعودی کرده است و با تایید شورای رقابت و افزایش قیمت‌ها، انتظار می‌رود مسیر بازار خودرو در نیمه دوم امسال با تغییرات جدی همراه شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی بازار خودرو طی یک هفته گذشته نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها دارد. با این‌حال قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی طی این یک هفته تا پنج‌ میلیون تومان و بهای خودروهای پرطرفدار مونتاژی در این بازه زمانی تا 10 میلیون تومان افزایش و کاهش داشته است.

طی روزهای گذشته رسانه‌های نزدیک به دولت اخبار متعددی در مورد روند کاهشی قیمت خودرو در بازار منتشر کردند اما واقعیت بازار چنین روندی را نشان نمی‌دهد و تنها از نوعی ثبات نسبی حکایت دارد که در آن قیمت برخی خودروها به صورت محدود کم یا زیاد شده است.

اما اخباری که این روزها بازار خودرو را تا حدودی به تکاپو انداخته و موجب صعود قیمت در برخی خودروها شده، تایید افزایش 35 تا 38 درصدی قیمت‌ها توسط سازمان حمایت است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان اگر چه شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو تعلل می‌کند اما موج سنگین زیان‌دهی شرکت‌ها، خودروسازان را مصمم به پیگیری برای اعلام افزایش قیمت‌ها کرده است.

البته شورای رقابت در واکنش به خبر افزایش قیمت خودروها، ضمن تکذیب هرگونه ارائه پیشنهاد قیمتی به این نهاد اعلام کرد: «براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو، به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند و اولویت امروز شورای رقابت تعیین تکلیف قیمت محصولات جدید است.»

سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت ابتدای این هفته در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت، عنوان می‌کند که «هنوز هیچ نامه و لیست قیمتی از سوی مراجع تصمیم‌گیر به این بخش ارسال نشده است.» در حالی که در گزارش دیگری که روز گذشته در رسانه‌ها بازنشر شد، وی ضمن اعلام اینکه بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد عنوان کرد که «به‌زودی قیمت جدید خودروها اعلام می‌شود.»

اعلام چنین خبرهایی در شرایطی بازار خودرو را با برخی تحرکات و تغییر صعودی قیمت‌ها مواجه کرده است که مدت‌هاست به دلیل رکود و افت قیمت‌ها در بازار خودرو، شاهد افزایش انصراف‌ها از سامانه یکپارچه خودرو هستیم، روندی که در 6 ماه گذشته با اعلام اخبار واردات خودرو بازار را دچار رکود سنگین و ریزش قیمت کرده است و حالا با توجه به ظرفیت خالی خودروسازان، از روز گذشته ( 20 شهریور) به مدت 4 روز سامانه یکپارچه خودرو مجدد باز شده است تا ظرفیت‌های خالی خودروسازان تکمیل شود.

حالا با نزدیک شدن به پایان نیمه اول سال 1402 سوال این است که با وجود اتفاقات اخیر و احتمال برخی تصمیمات در تغییر قیمت کارخانه‌ای خودروها،  آیا باز هم ریزش قیمت خودرو و رکود حاکم بر بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تصمیمات شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو حاکی از ایجاد التهاب جدید در بازار و تشدید سردرگمی خریداران و فروشندگان است اما از نگاه برخی تحلیل‌گران بازار خودرو اگر چه در ماه‌های اخیر سیاست خبردرمانی و انتشار اخبار مربوط به واردات، بازار خودرو را با ثبات قیمت همراه کرده است اما این جریان در ماه‌های آتی پایدار نخواهد بود و به جهت بدبینی مصرف کنندگان، دیگر اخبار تعیین کننده مسیر بازار خودرو نبوده بلکه انجام تعهدات خودروسازان در تولید و عرضه به بازار و عملی شدن وعده واردات خودروهای خارجی مسیر اصلی بازار خودرو را در نیمه دوم سال رقم خواهد زد.

تجربه نشان داده است که اصلاح قیمت‌ها در جهت کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای محصولات با بازار، برای مصرف‌کننده مفید است. از سوی دیگر فروش خودرو زیر قیمت تمام شده و زیان‌دهی شرکت‌ها باعث می‌شود خودروسازان توان افزایش تولید خود را از دست داده و در نتیجه فاصله تقاضا و عرضه خودرو بیشتر شود که طبعا افزایش قیمت خودرو در بازار را نیز به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 143441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha