کد خبر 144555
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
سال آینده مرکز آزمون خودروهای برقی راه‌اندازی می‌شود

با شتاب گرفتن تولید و واردات خودروهای برقی و خلاء کشور در نبود زیرساخت‌های تست و آزمون ایمنی این خودروها، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، الزامات استاندارد R۱۰۰ (آزمون ایمنی خودروهای برقی) را شناسایی و با تامین تجهیزات، به‌زودی آزمایشگاه تست و آزمون خودروهای برقی را در دو سطح "خودرو" و "قطعه" عملیاتی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای برقی در سال‌های اخیر رشد قابل‌ توجهی داشته است و حالا با سرعت گرفتن توسعه خودروهای برقی در دنیا، اشتیاق سیاست گذاران صنعتی در کشور ما نیز به توسعه خودروهای برقی افزایش یافته است؛ حرکت پرشتابی که بدون شک نیازها و زیرساخت‌های جدیدی احتیاج دارد. از توسعه ایستگاه‌های شارژ گرفته تا توسعه زیرساخت‌های تست و بررسی خودروهای برقی از اقداماتی محسوب می‌شود که خوشبختانه به‌سرعت درحال انجام است.

در این فرصت ایجاد شده و همراه با اقدامات شرکت‌های بزرگ خودروسازی و از سویی ضرورت توسعه خودروهای برقی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در پی ایجاد زیرساخت‌هایی برای آزمون و تست خودروهای برقی است که به گفته مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، همزمان با پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی در دنیا و توسعه این خودروها در ایران، شرکت ISQI هم طبق این روال تلاش کرده تا آزمون‌ خودروهای برقی را هم در دستور کار خود قرار دهد و بر این اساس استاندارد خودروهای برقی تدوین شده است.

علی مولانا مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت ISQI در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در ایجاد زیرساخت‌های آزمون خودروهای برقی تاکید کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از یکی دو سال گذشته به دنبال اقدامات خودروسازان در تولید و واردات خودرو برقی و از سویی خلاهایی که برای آزمون خودروهای برقی در کشور وجود داشت، تلاش‌هایی را در زمینه ایجاد بستر آزمون و تست این خودروها آغاز کرد و بر این اساس الزامات استاندارد R۱۰۰ ( آزمون ایمنی ویژه خودروهای برقی) شناسایی و در دو سطح "خودرو" و "قطعه" مورد بررسی قرار گرفت.

علی مولانا مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت ISQI
علی مولانا مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت ISQI

وی افزود: در حال حاضر آزمون‌های سطح "خودرو" که شامل تست‌های عملکردی، مقاومت عایقی و تست‌های حفاظت تماس مستقیم است، اجرایی و با انجام آزمون آزمایشی، در انتظار ممیزی استاندارد ۱۷۰۲۵ است.

امکان آزمون ایمنی باتری پک خودروهای برقی چه زمانی فراهم می‌شود؟

وی با توجه به هزینه‌بر بودن تامین تجهیزات در آزمون‌های سطح "قطعه " خودروهای برقی گفت: در این مرحله نیز شرکت ISQI در حال انعقاد قراردادی با شرکت‌های تامین کننده این تجهیزات، برای آزمون سطح "قطعه " است. به عبارت بهتر در این فاز، آزمون‌های سطح باتری پک و ایمنی باتری پک راه‌اندازی می‌شود که شامل آزمون‌هایی مثل شوک حرارتی، شوک مکانیکی، شارژ ودشارژ، اتصال کوتاه و مقاومت در برابر آتش و.. می‌شود که با توجه به هزینه‌هایی که دارد باید تسهیلاتی دریافت شود.

 مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت ISQI افزود: امیدواریم به‌زودی برای آزمون‌های سطح قطعه هم تجهیزات خریداری و طی سال آینده این آزمون در مرکز آزمون ISQI راه‌اندازی شود. البته موضوع حائزاهمیت، هزینه‌ها و قیمت این تجهیزات است که نیازمند حمایت‌های دولتی است. سازمان‌هایی که می‌توانند تسهیلاتی را به این منظور اختصاص دهند، لازم است ورود کنند تا با استفاده از این تسهیلات، تجهیزات را تامین و با راه‌اندازی این آزمایشگاه، از این به بعد بتوانیم تمام خودروهای برقی وارداتی و یا تولیدی را مورد پایش و آزمون قرار دهیم.

تا تامین تجهیزات، متولی تست خودروهای برقی کیست؟

مولانا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مرکز آزمون ISQI تست خودروهای تمام برقی انجام نمی‌شود، تاکید کرد: خودروهای هیبریدی که دارای قوای محرکه احتراقی و برقی و شامل آزمون مصرف انرژی بر اساس استاندارد R۱۰۱ است بعضا در مرکز آزمون ISQI آزمایش می‌شود اما در خصوص خودروهای تمام برقی تا تجهیز آزمایشگاه‌ها، تست و آزمونی انجام نمی‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر متولی تست و آزمون خودروهای برقی تولیدی و وارداتی کیست، تاکید کرد: با توجه به زمان‌بر بودن تجهیز مرکز آمون و فراهم شدن امکان تست خودروهای برقی در این مرکز، مسلما سازمان ملی استاندارد متولی این جریان باید باشد ضمن اینکه این امکان وجود دارد که این آزمون‌ها در مراکز آزمایشگاهی خارج از کشور انجام شود و یا با ارائه مدارک و مستندات، تاییدیه‌های لازم را برای عرضه دریافت کنند.

کد خبر 144555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha