توقف ۷ ماهه در تخصیص ارز، بازار قطعه یدکی را هم دچار چالش کرد / بالا گرفتن تب خودروهای برقی و ابهامی بزرگ در تامین بازار قطعات و خدمات این خودروها!

در حالی که گفته می شود بالغ بر ۸۰ درصد قطعات یدکی و مواد اولیه قطعات تولید داخل، وارداتی است یک مقام صنفی ضمن گلایه از سیاست های وزارت صمت در تخصیص ارز می گوید متاسفانه از آبان ماه سال گذشته تا کنون سیاست های تخصیص ارز وزارت صمت برای بازار لوازم یدکی چالش جدی ایجاد کرده است در حالی که با شفافیت برای تامین ارز می توان چالش های فعلی بازار لوازم یدکی را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بحث تامین نیاز بازار و رشد قیمت ها و به خصوص کمبود در برخی قطعات یدکی خودروها این روزها بازتاب زیادی را در رسانه‌ها داشته است جریانی که موجب نگرانی بسیاری از مالکان خودروها شده است.

در این میان افزایش نرخ ارز و رشد تورم علاوه بر نگرانی دارندگان محصولات دو شرکت بزرگ در تامین قطعات و خرید لوازم یدکی، دامن گیر بازار قطعات خودروهای مونتاژی و حالا با بالا گرفتن تب خودروهای برقی، بازار قطعات و خدمات این خودروها نیز با ابهامات و نگرانی های جدی تری همراه شده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران هم اکنون بالغ بر ۸۰ درصد قطعات یدکی یا مواد اولیه قطعات تولید داخل، وارداتی است؛ روندی که با افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص آن قطعا تاثیر مستقیمی در قیمت‌ قطعات داشته و ادامه آن بر جریان قیمتی در بازار قطعات سال جاری هم تاثیر خواهد گذاشت.

سید احمد حسینی، ضمن اینکه سوء مدیریت را عاملی در نابسامانی در بازار لوازم قطعات یدکی به خصوص مونتاژی ها می داند، پیش بینی می کند با ادامه روند تخصیص ارز و جریان تورم طی هفته های جاری بازار لوازم یدکی نیز دستخوش افزایش قیمت شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم یدکی در بلاتکلیفی و رکود شدیدی قرار دارد، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هم اکنون تخصیص ارز، دخالت وزارت صمت و رکود، سه چالش اصلی این روزهای بازار لوازم یدکی است در حالی که با وجود گذشت دو ماه از سال جاری، همچنان وزارت صمت ارز مورد نیاز تجار و واردکنندگان لوازم و قطعات یدکی را تخصیص نداده است.

وی همچنین واردات خودروهای چینی را دومین چالش امروز بازار لوازم یدکی می داند و معتقد است واردات این خودروها بدون هماهنگی یا مشورت با کارشناسان خبره این صنف مسلما چالش تامین قطعه یدکی را در بازار این خودروها ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در ادامه به برنامه شهرداری تهران برای واردات چند هزار دستگاه تاکسی برقی اشاره و تاکید کرد: در صورت تردد خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی و بروز هر گونه حادثه و تصادف و خرابی این خودروها در سطح شهر، قطعات بدنه آن ها چگونه تامین خواهد شد؟ آیا اصولا برنامه ای برای تامین خدمات پس از فروش و تهیه قطعات تاکسی ها برقی در نظر گرفته شده است؟

حسینی با انتقاد از واردات خودروهای چینی بدون گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش تصریح کرد: در سال های گذشته و زمانی که خودروهایی با برند هیوندای، کیا و حتی تویوتا به کشور وارد می شد عمدتا با معضل کمتری در تامین و تهیه قطعات و خدمات این خودروها مواجه می شدیم درحالی که امروز قیمت گیربکس یک خودرو چینی با کیفیتی کمتر، گران تر از گیربکس خودروهایی از برند کیا و هیونداست.

وی در پایان تصدی دولت در بازار لوازم یدکی را عامل بسیاری از مشکلات این بازار دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت متولی و متصدی بازار لوازم یدکی است شاهد چنین شرایطی در بازار و هزینه های بالا در حوزه قطعه یدکی خواهیم بود در حالی که با واگذاری این صنف به فعالان بخش خصوصی و ایجاد شفافیت در بازار لوازم یدکی و نگاه نظارتی دولت، بازار لوازم یدکی در مسیر آرامش و تعادل در قیمت و کیفیت قرار خواهد گرفت.

کد خبر 145110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha