کد خبر 29243
۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
نگاهی به 25 سال نمایشگاه دیترویت

پرشین خودرو: مرکز کوبو در دیترویت هر ساله در ماه ژانویه میزبان بزرگان خودروی جهان است، جایی که خودروسازان توانایی ها و جسارت های خود را به رخ می کشند. گاهی هم در این جا نطفه ادغام ها و مالکیت های جدید نضج می گیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، نگاهی گذرا به 25 سال گذشته نمایشگاه بین المللی خودرو در دیترویت پایتخت خودروسازی آمریکا، حال و هوای همان سال را نشان می دهد.

1989 ورود خودروهای لوکس ژاپن: اولین سالی که نمایشگاه خودروی دیترویت بین المللی شد و تویوتا و نیسان کاملا مجهز در این نمایشگاه شرکت کردند و نبردی سهمگین برای تسخیر بازار خودروهای لوکس را آغاز کردند.

1990 پاک مقتصد و جهانی: برای اولین بار موضوع سوخت پاک و وزن سبک و موتورهای کم مصرف مورد توجه نمایشگاه قرار گرفت. نوعی گرایش به بین المللی شدن خودروسازان هم در این سال آغاز شد. دان پیترسن مدیر عامل فورد خبر از افزایش سرمایه گذاری های مشترک بین خودروسازان داخلی و خارجی داد.

1991 ناگهان ایمنی خودرو مشتری پیدا کرد: در این سال ایمنی خودرو به خبر اصلی تبدیل شد. کیسه هوا، انتقال قدرت به هر چهار چرخ، فرمان پذیر بالای خودرو، فناروی های پرهیز از تصادف و جذب ضربه قبل از انتقال آن به سرنشین باب شدند.

1992 کرایسلر چشم ها را به سمت خود خیره کرد: با دعوت از خبرنگاران دنیا کرایسلر از دوج اینترپید و وایپر و جیپ گراند چرکی رونمایی کرد.

1993 صحبت از کاهش هزینه و افزایش سود: کرایسلر با انداختن خودروی وانت رام از سقف کوبو نگاه ها را به خود خیره کرد و ب ام و نسل جدید موتورهای 8 سیلندر قدرتمند خود را به دنیا معرفی کرد.

1994 جلب توجه کرایسلر باری سومین بار: کرایسلر برای سومین بار نگاه ها را به خود خیره کرد این بار این کار را با کمک سریال «بالاتر از خطر» Mission Impossible و رونمایی از «خودروی ابرها» و معرفی دوج استراتوس و کرایسلر سیروس انجام داد. سهام این شرکت در آن سال سیر صعودی به خود گرفت.

1995 حمله آبی خاکی: کرایسلر که در سال های گذشته از خیره ماندن چشم ها به وجد آمده در این سال هم 1500 خبرنگار و مدیر اجرایی را به یک سالن 800 نفری دعوت کرد و در آن طراحی مجدد مینی ون خود را به نمایش گذاشت و در کلیپی پریدن این مین ون از یک پاتلاق را نشان داد و منظورش چیرگی بر مشکلات رقابت بود.

1996 گسترش مرزها: مرسدس بنز یک خودروی شاسی بلند عضلانی به نام AA Vision به نمایش گذاشت که شروع تولید کلاس M این خودروساز در آلابامای آمریکا بود.

1997 مکان یاب پرزرق و برق:  این سال ها هنوز شعار این بود هر چه بزرگتر بهتر. فورد شاسی بلند جدید خود را به نمایش گذاشت. در خودروی لینکلن اولین سیستم مکان یاب (بعضی به آن ناوبری می گویند) 204 اینچی به نمایش در آمد. شورولت مدل کوروت خود را طراحی مجدد کرد. تویوتا هم با سیینا به جنگ مینی ون های کرایسلر رفت.

1998 شیفتگان بیتل: در این سال ستاره نمایشگاه خودرو جدید فولکس غورباقه ای (بیتل) بود. 4 سال قبل مفهومی (در حد طراحی) این خودرو به نمایش درآمده بود. در همین نمایشگاه لکسوس یک شاس بلند را به میدان رقابت فرستاد. در همین نمایشگاه زمینه های ادغام بین کرایسلر از آمریکا و دایملر بنز از آلمان فراهم آمد.

1999عشق به میراث: سال گذشته بیتل الهام بخش بازگشت به طراحی های گذشته  شده بود. بعد از یک سال بقیه خودروسازان هم به این زنده کردن طرح های گذشته با استفاده از فناوری های روز روی آوردند. کرایسلر کروزر را از نو طراحی کرد، فورد تاندربرد را از نو به بازار داد و در این بین نیسان به خودروی اسپورت معروف Z چشم ها را به خود خیره کرد.

2000 محو شدن مرز بین سگمنت ها: طراحان برای شروع قرن بیستم تعاریف را به هم ریختند. نمونه آن شورولت SSR و پونتیاک AZtek هستند که موجبات تعجب مشتریان را فراهم کردند. چون طراحان مرز بین وانت، شاسی بلند و سدان را در هم شکستند. ب ام و برند مینی را که از انگلیس خریده بود به آمریکا آورد. جاگوار مدل T-Type را به نمایش گذاشت.

2001 لوازم خانگی عصبانی: ب ام و طرح شلعه روی سطح خودرو را در کوپه X به نمایش گذاشت. ژاپنی ها سوگیری جدید به سمت تکنو را در پیش گرفتند. وات آلفا T نیسان، شاسی بلند GBX ایسوزو، کراس اور مدل X نیسان نشان از این گرایش جدید داشتند. واکنش به این سوگیری هم متفاوت بود. باب لوتز که از کرایسلر به جنرال موتورز می رفت در کنفرانس خبری گفت: طراحی های امروز مثل خانواده ای از لوازم خانگی عصبانی هستند.

2002 این خودرو سواری است یا وانت است؟ این سال سال نمایش کراس اور ها بود. کرایسلر پاسیفیکا را معرفی کرد. مرسدس بنز ویژن GST را به نمایش گذاشت، فولکس واگن هم ماژلان را به دیترویت برد. طراحان در این سال مرز میان وانت ها و خودروهای شاسی بلند را تا حد ممکن از میان برداشتند.

2003 سال وانت های و کامیونت های امروزی: وانت های تمام قد با انواعی از ابزارهای مکانیکی روز به نمایشگاه دیترویت آمدند. فورد اف 150 خود را از نو طراحی کرد، شورولت خودروی در حد طراحی چیین Cheyenne را به نمایش گذاشت و نیسان تایتن  Titan را به رخ کشید. اتاق این وانت ها طراحی نوی بود که رو به جلو بود و به آن Cab-forward می گفتند. این روش طراحی باعث شد که فضای درون این کابین این وانت ها بسیار جادار شود. این طراحی جدید باعث شد که وانت ها در بین خانواده ها طرفدار پیدا کند.

2004 تویوتا هم وانت های تمام قد را تجربه کرد: تویوتا به FTX خود به جنگا سوپرکب فورد رفت. به این وسیله زمینه سازی لازم را انجام داد تا توندرا را از نو طراحی کرده و برای تولید انبوه در سان آنتونیوی آمریکا آماده کند. فورد برای این نمایشگاه موستانگ جدید طراحی کرد.

2005 فروش تویوتا در آمریکا از رقم 2 میلیون گذشت: تویوتا در سال 1995 برنامه ای ریخت که 6 سال زودتر به آن دست یافت. در ضمن این سال سالی بود که 12 کراس اور جدید در نمایشگاه دیترویت عرض اندام کردند.

2006 شکل و شمایل جدید فورد: چند سالی بود که فورد تحت تأثیر فولکس و آئودی بود اما در این سال تصمیم گرفت چهره ای ساده تر اما آمریکایی از خود نشان دهد و این را با خودروی کراس اور ادج Edge به نمایش گذاشت. در این سال لکسوس برای اولین بار سیستم انتقال قدرت 8سرعته عرضه کرد. چینی ها برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت حضور پیدا کردند.

2007 برق «ولت» شورولت همه را گرفت: برای اولین بار جنرال موتورز حرفی در عرصه در عرصه سوخت های جایگزین زد و با عرضه ولت پا به عرصه خودروهای برقی و هیبریدی گذاشت. ظاهرا از این سال قرار شده بود که این خودروها از آزمایشگاه ها به پارکینگ ها بیایند.

2008 خودنمایی کره ای ها: هیوندایی جنسیس فک بیوک و لینکلن را در نمایشگاه دیترویت پایین آورد. هنریک فیسکر هم از یک خودروی سدان هیبریدی 100 هزار دلاری رونمایی کرد.

2009 کنترل خسارت: با ویرانی بازار مالی آمریکا، خودروسازان آمریکایی تا ورشکستگی پیش رفتند. در حالی که خودروسازان آمریکایی و آسیایی مجبور به کاهش هزینه شده بودند خودروسازان آلمانی جولان بیشتری دادند و مدل های جدید خود را یکی پس از دیگری به نمایش گذاشتند.

2010 کوچک اما بانمک: برای اولین بار جنرال موتورز و فورد فهمیدند که کوچک بودن خودرو به معنی ارزان یا بی ارزش بودن آن نیست. فورد فوکس مدل 2012 در تمام پرده های نمایش دیترویت آن سال به نمایش درآمد که انواعی از امکانات را در خود داشت و نگرانی عمیقی در هوندا سیویک به وجود آورد.

2011 نبرد کوچک ها تازه آغاز شد: شورولت سونیک و خودروهای کوچک فورد جنگی را با خودروهای هوندا سیویک و هیوندایی ولوستر به راه انداختند. تویوتا خط هیبریدی پیریوس را به خودروهای ون و خودروهای جمع و جور هم تعمیم داد.

2012 دوباره هیاهو شروع شد: با رفع شدن اثرات دوران ورشکستگی و آغاز بهبود وضعیت خودروسازان در آمریکا، دو باره هیاهو در باره طراحی های جدید شروع شد. کادیلاک با ATS جدید به جنگ ب ام و رفت، دوج از دارت رونمایی کرد که اولین همکاری با فیات بود. این سال همه خودروسازان دنیا توانایی های خود را در مرکز کوبو به رخ کشیدند.

2013 کوروت نگاه ها را به خود خیره کرد: کوروت استینگری از همه بیشتر جماعت بازدید کننده را به سمت خود کشاند در حالی که سیلورادوی شورولت استحقاق بیشتری برای جلب توجه داشت. فورد خیلی از بازدیدکنندگان جنرال موتورز را با نمایش اف 150 جدید خود قاپید در حالی که هنوز هم این طرح جدید از راه نرسیده است. جنگ بین خودروسازان برای خودروهای لوکس با قیمت مناسب شدت گرفت و دلیل آن خودروسازان کره ای و ژاپنی است که امکانات بالا را به مبلغ پایین در اختیار گذاشتند.

کد خبر 29243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبادتي ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    1 0
    بد نيست ذكر خيري از سايپانيوز هم داشته باشيد كه زحمت ترجمه را كشيده. ارادتمند.