نظام قیمت گذاری دستوری مقصر اصلی کاهش کیفیت خودروها!

پرشین خودرو: انتقاد از صنعت خودرو و صنایع وابسته در حالی صورت می گیرد که مشکلات پیرامون این صنایع از جمله قیمت گذاری دستوری و فشار برای ارزان سازی به جای کیفی سازی دیده نمی شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو، در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با اعلام این مطلب گفت: بدون شک برای افزایش کیفیت قطعات مسئله پژوهش در صنعت نقش بسیار زیادی دارد و غیر ممکن است که شما بدون صرف وقت و هزینه در حوزه پژوهش بتوانید به توسعه دست پیدا کنید و این توسعه در صنعت خودروسازی یعنی همان افزایش تیراژ و کیفیت محصول نهایی که در حال حاضر با مشکل روبه رو است.


وی ادامه داد: قطعه سازان ایرانی توان ساخت بهترین ها را دارند و این توانایی را در تولید تندر90 به خوبی نشان داده اند.


محبی نژاد با اشاره به سطح رضایت بالای مشتریان از خودروی تندر90 اظهار داشت: تندر90 را همین قطعه سازانی ساخته اند که برخی می گویند نمی توانند. حال باید از ایشان پرسید چگونه خودرویی که 70 درصد داخلی سازی شده است کیفیت مطلوبی دارد اما سایر خودروها از نظر کیفی نتوانسته اند رضایت مشتری را جلب کنند.


وی افزود: جواب این سوال مشخص است. در تندر90 قیمت قطعات با پراید و پژو قابل مقایسه نیست و خودروساز و مردم برای خرید قطعات تندر90 هزینه خوبی پرداخت می کنند اما برای قطعات سایر خودروها همه به دنبال ارزان خریدن هستند و از این رو قطعه با کیفیت تولید نمی شود.


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو در مورد سیاست طرف فرانسوی در مورد تندر90 گفت: رنو پارس مناسبات خوبی در بازار ایجاد کرده از این رو هم قطعه ساز از تولید و پولی که دریافت می کند راضی است و هم مردم به علت کیفیت خوب خودرو و قطعات آن از پرداخت هزینه بیشتر نگرانی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو با رد این مطلب که قطعه ساز ایرانی به علت قدیمی بودن تجهیزات نمی تواند قطعه با کیفیت تولید کند تصریح کرد: این مشکل را قبول ندارم به همان دلایلی که در بالا عرض کردم اما باید به این نکته اشاره کنم که به علت دستوری بودن قیمت گذاری در صنعت خودروی ایران، خودروسازان ایرانی جای مانور ندارند از این رو برای خرید قطعات با قیمت های بالا محدودیت دارند.


وی در پایان با انتقاد از نظام قیمت گذاری دستوری گفت: این نظام قیمت گذاری از ارگان بالادستی به خودروساز و از خودروساز به قطعه ساز منتقل می شود و این اتفاق نتیجه ای جز کاهش کیفیت در تمام اجزای تولید ندارد.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 60571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha