انعکاس توقف تولید و واردات 25 خودرو در مطبوعات

پرشین خودرو:توقف تولید و واردات 25 خودروی غیراستاندارد در کشور بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا،  توقف تولید و واردات 25 خودروی غیر استاندارد در کشور، چند وچون سفر قریب الوقوع «امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه به ایران و انتصابات جدید از سوی «حسن روحانی» رییس جمهوری، از جمله محورهای مهم خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز سه شنبه 5 دی ماه 1396 بود.

** توقف تولید و واردات 25 خودروی غیر استاندارد
اعلام توقف تولید و واردات 25 خودروی غیر استاندارد از اول دی ماه 96 از سوی سازمان ملی استاندارد، بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت. روزنامه ها به همین بهانه به تحلیل و ارزیابی صنعت خودروسازی کشور پرداختند.
روزنامه «ایران» در خبری با عنوان «توقف تولید 25 خودرو بی‌ کیفیت»، نوشت: «کنار گذاشتن ١٨ خودرو سواری و٧ خودروی سنگین» خبری بود که روز گذشته بازار خودرو و مردم را شوکه کرد.خودروهایی که سازمان ملی استاندارد دستور توقف تولید و واردات آنها را از ابتدای دی‌ماه داده است،صدای خیلی از خریدارانش را درآورده بود. در بین خودروهایی که دیگر نباید تولید شوند بیشترین سهم مربوط به شرکت‌های کرمان موتور، مدیران خودرو و سایپا است. البته این خداحافظی به٢٥ خودرو فعلی ختم نمی‌شود،سال آینده نیز در همین روزها تکلیف ١٨ خودرو دیگر مشخص خواهد شد.آنگونه که پیش‌بینی شده است تعداد قابل توجهی از خودروها دیگر اجازه تولید و واردات نخواهند داشت.
ایران افزود: سازمان ملی استاندارد از سال ٩٣ برای حذف خودروهای غیراستاندارد برنامه‌ریزی کرد.لذا قدم به قدم با ارتقای سطح استانداردها خودروهایی که نتوانستند از سد استانداردها بگذرند کنار گذاشته شدند.برای سال آینده هم تعداد استانداردهای خودرویی به ٨٥ رسیده است،از این‌رو خیلی از خودروها نمی‌توانند استانداردهای سختگیرانه را پشت سر بگذارند. شرکت‌های خودرویی هم می‌دانند که سازمان ملی استاندارد از موضع خود عقب نشینی نمی‌کند و آنها چاره‌ای جز توقف تولید ندارند.
روزنامه «شهروند» هم در گزارشی با عنوان «انتشار اسامی ٢٥ خودروی غیراستاندارد، خودروسازان را با چالش مواجه کرد/ ترمز غیراستانداردها»، آورد: «تولید ٢٥ خودرو غیراستاندارد متوقف شد» خبری که باعث شد ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی از مشتریان خودرو سفارش‌هایشان را لغو کنند. بازار خودرو چند ماهی است حال و روز خوشی ندارد. دیروز هم تحت‌تأثیر رفتارهای هیجانی مردم قرار گرفت و برخی از مشتریانی هستند که با مراجعه به نمایندگان خودروسازان درخواست لغو قراردادهای خود را داشته و نگران این هستند که وضع پرداخت‌های آنها چه خواهد شد. این درحالی است که نمایندگی‌ها حاضر نیستند بپذیرند که خودروهایشان غیراستاندارد بوده و تنها مردم را به آرامش دعوت می‌کنند.
به نوشته شهروند، با این وجود‌، هادیان سخنگوی سازمان استاندارد بر صحت خبر منتشرشده پافشاری کرده و می‌گوید: در لیست اعلامی سازمان برای توقف تولید 25 خودرو هیچ اشتباهی صورت نگرفته و خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم، شماره‌گذاری نخواهند شد.
«فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو اما معتقد است که بازار رقابتی است که می ‌تواند کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا دهد. او در این زمینه به «شهروند» گفت: استاندارد اجباری تأثیری در بهترشدن حال صنعت خودروسازی ایران ندارد. هروقت که بازار را از حالت تک‌ صدایی و دوصدایی خارج کردیم، می‌توانیم به تغییر در احوال این صنعت امید داشته باشیم.
روزنامه «خراسان» هم در گزارشی با عنوان «توقف تولید 25 خودرو در برزخ خبری»، نوشت: یک مقام مسئول سازمان ملی استاندارد از توقف تولید و واردات 25 خودروی غیر استاندارد از اول دی ماه 96 خبر داد. هر چند خودروسازان به این خبر واکنش نشان دادند.
این روزنامه افزود: در این حال، معاون کیفیت سایپا مدعی شد که این شرکت مجوز تمدید شماره گذاری برخی خودروهای سایپا را که بخشی از آن در فهرست اعلامی سازمان استاندارد هستند دریافت کرده است. کرمان موتور نیز در واکنش به مصوبه سازمان استاندارد در خصوص توقف خودروهای غیر استاندارد، اعلام کرد که این مصوبه را دریافت نکرده است.روزنامه «کلید» هم در خصوص تصمیم استاندارد مبنی بر توقف تولید 25 خودروی غیر استاندارد، نوشت: «استاندارد گام اول را محکم برداشت».

کد خبر 87149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha