طرح آزادسازی واردات خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفت

پرشین خودرو: بر اساس اعلام دولت، ممنوعیت واردات خودرو تا پایان امسال خواهد بود اما مجلس به دنبال طرحی است تا ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اوایل تیرماه بود که وزارت صنعت و معدن به دنبال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه ای را ممنوع اعلام کرد که شامل بیش از 1400 قلم کالا از جمله خودرو بود این تصمیم دولت که پس از تخلفات صورت گرفته در ثبت سفارش و استفاده از ارز دولتی در واردات خودرو صورت گرفت بازار خودروهای وارداتی را که از ماهها قبل دچار نوسان شدید قیمت شده بود را وارد فاز جدید و رشد قیمت شدیدتری کرد.

البته همزمان با تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، وزیر صنعت در نشستی اعلام کرد با توجه به شرایط ارزی، واردات خودرو حداقل تا پایان سال ممنوع خواهد ماند و امکان گشایش مجدد واردات در صورت تغییر شرایط قبل از پایان سال وجود دارد.

طرح ممنوعیت واردات خودروی ساخته شده به بازار ایران در حالی ابلاغ شده که بررسی ها نشان می دهد در پنج ماه گذشته قیمت انواع خودروهای وارداتی افزایشی قابل توجهی را تجربه کرده است البته رشد شدید قیمت خودروهای وارداتی که پس از رشد قیمت ارز در بازار از دی ماه سال گذشته رخ داد و به تدریج بازار خودروهای ساخت داخل را نیز تحت تاثیر قرار داد و زمینه برای رشد قیمت خودروهای داخلی را نیز مهیا کرد.

هر چند بسته شدن سایت ثبت سفارش در سال 96 نیز پس از حدود 6 ماه توقف بازگشایی شد اما در سال جاری و به دنبال التهابات ارزی در کشور باز مصوبه دولت موجب توقف در این جریان شد و بازار وارداتی ها که با شروع سال 97 می رفت که کمی تکان بخورد دوباره دچار رکود و رشد قیمت شد.

 



البته در پی بسته شدن سایت ثبت سفارش در سال گذشته و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در اواخر سال گذشته، شرایط بازار خودروهای وارداتی دچار نوسانات شدیدی شد و بسیاری از شرکت ها عملا از تعهدات خود برای عرضه خودرو های ثبت نامی عقب افتاده اند. این شرایط افزایش قیمت شدیدی را در بازار به دنبال داشت و حالا نیز با ممنوع شدن واردات علاوه بر رشد قیمت در این بازار، اشتغال چند هزار نفری که به شکل مستقیم و غیر مستقیم درگیر پروسه واردات خودرو بودند نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

حال در شرایطی که هفته هاست بازار خودرو کشور شرایط بسیار بد قیمتی را سپری می کنند و وضعیت موجود موجب ورود دلالان به بازار خودرو و رشد روز افزون قیمتی در این بخش شده، بالاخره دولت و مجلس در جلسه فوق العاده خودرویی که هفته گذشته برگزار شد علاوه بر برخی تصمیمات در خصوص بازگشت آرامش به بازار خودروهای داخلی، طرحی را در خصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو ارائه کردند.

به گفته فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در نشست اخیر خودرویی دولت و مجلس موضوع ممنوعیت واردات خودرو نیز مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون صنایع، وزیر صنعت و معاونان وی قرار گرفت و پیشنهادات و طرح هایی در این راستا ارائه شد که با توجه به صحبت های مطرح شده قرار شد تا کمیسیون صنایع مجلس و دولت جلساتی را این راستا داشته و پس از هماهنگی نظر دولت و مجلس، نتیجه نهایی اعلام شود.

 



نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: هر چند بر اساس اعلام وزیر صنعت و معدن ممنوعیت واردات خودرو تا پایان امسال خواهد بود اما مجلس به دنبال طرحی است تا ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود.

ورود سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور در حوزه واردات خودرو

فریدون احمدی تصریح کرد: از جمله راهکارها و طرح های پیشنهادی واردات خودرو با سرمایه های ایرانیان خارج کشور است که بدون انتقال ارز صورت خواهد گرفت و راهکاری است که می تواند به ثبات قیمت در بازار خودروهای وارداتی و همچنین داخلی ها کمک موثری نماید.

وی اظهار داشت: در صورتی که به جهت مشکلات ارزی دولت بنا ندارد که ارزی به واردات خودرو اختصاص دهد ایرانیانی در خارج کشور هستند که تمایل دارند در این زمینه سرمایه گذاری کرده و سرمایه هایشان را وارد ایران کنند که می تواند این موضوع راهکاری برای رفع ممنوعیت واردات خودرو باشد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: هر چند طرح دولت برای ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال 97 است و قرار نیست دائمی باشد اما هم اکنون نیز ایده هایی وجود دارد که واردات خودرو آزاد شود.

احمدی همچنین با اشاره به تبعات تصمیم اخیر دولت بر بازار خودرو کشور گفت: در شرایطی که برخی از مصرف کنندگان تمایل به خرید خودروهای خارجی دارند دولت نباید مردم را مجبور به خرید خودروهای داخلی کندضمن اینکه رفع ممنوعیت و آزادسازی واردات خودرو نیز می تواند به بازار خودرو کشور کمک کرده و موجب تعادل در قیمت ها شود.

کد خبر 100959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha