تعرفه خودروهای  وارداتی تا ۲۰ درصد باید کاهش یابد

پرشین خودرو: سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: واردات خودرو‌های خارجی باید تسهیل شود و تعرفه خودرو باید تا ۲۰ درصد تا سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از صداوسیما، ولی ملکی ­با اشاره به مخالفت مجلس با طرح مسکوت ماندن شش ماهه ساماندهی بازار خودرو­ افزود: وقتی یکی از نمایندگان درخواست مخالفت با مسکوت ماندن یک برنامه می کند، مجلس آن را بررسی می کند. در رابطه با موضوع بازار نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع دلایل مخالفت را بازگو کردم و طرح مسکوت ماندن نیز با مخالفت مجلس روبرو شد.
وی درباره دلایل مخالفت با مسکوت ماندن ساماندهی بازار خودرو­ گفت: واردات خودروهای خارجی باید تسهیل شود و تعرفه خودرو که دولت به بیش از چهل درصد افزایش داده بود، باید کاهش پیدا کند و به طور میانگین سالانه بین پنج تا 10­­درصد کاهش دهد تا در سال 1400 تعرفه خودرو های خارجی به 20 درصد برسد.

 

واردات خودرو

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: این طرح را اوایل زمستان 96 نمایندگان مطرح­ کرده بودند­و در کمیسیون نیز در اردیبهشت ماه مطرح شد. در آن زمان مسئله تعرفه ها مطرح نبود اما دولت ناگهان این کار را انجام داد و قیمت ها افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و موضوع روابط ایران و آمریکا پیش آمد و پس از آن نه تنها صنعت خودروسازی بلکه همه ­صنایع کشور تحت تاثیر قرار گرفت به طوری که دولت ابتدا ورود خودرو را ممنوع کرد و پس از آن خود کشورهای تولید کننده با ایران همکاری نمی کنند.
در ادامه علی علیلو با اشاره به تصمیم مجلس برای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: تصمیمی که مجلس می گیرد و زمانی که نماینده در مجلس دارد، قابل احترام است. در مجلس طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی انجام شد و چند ماه برای انجام آن زمان گذاشتیم ولی اینکه دوباره مجلس بخواهد این کار را انجام دهد، اشتباه است.
عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تحقیق و تفحصی که از صنعت خودروسازی صورت گرفت، هزینه داشت و برای آن از بیت المال بودجه صرف شد و انجام دوباره این کار هزینه تراشی است و به نظر می رسد مجلس می تواند از نتایج آن تحقیق استفاده کند و نیازی به تحقیق و تفحص مجدد نیست.

کد خبر 102479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha