کمیسیون صنایع مشکل تولید و نصب قطعه کاتالیست را پیگیری می کند

پرشین خودرو: کمیسیون صنایع مجلس مشکل تولید و نصب قطعه کاتالیست در خودروها را پیگیری کرده و در این جریان سازمان محیط زیست هم باید این مساله مهم را رسانه ای کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پاییز و زمستان مدت هاست که به دلیل پدیده‌ای به نام «وارونگی هوا» دیگر آن پاییز و زمستان دهه‌های قبل نیست و سال هاست موضوع آلایندگی شهرهای بزرگ به معضل جدی در کشور تبدیل شده است نگاهی به وضع آلودگی هوا و استمرار آن در سال های مختلف نشان می دهد مسئولان در ارائه راهکار مناسب و کارشناسی شده برای حل این معضل تاکنون ناتوان بوده و به نظر می رسد برای سال جاری نیز نتوانند کاری از پیش برده و آلودگی را کاهش دهند.

این جریان در حالی است که بسیاری از کشورها برای کاهش آلودگی هوا، به عنوان طرح کاهش، سال ها است که به تولید خودرو با کیفیت و با کمترین سطح آلایندگی ممکن و عرضه سوخت و بنزین با بالاترین استاندارد اقدام کرده اند، امری که باید در کشور ما نیز به آن به عنوان الگویی مناسب توجه شود.

البته مطالعات طرح کاهش در ایران نیز نخستین بار سال 92 در دفتر محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام و ششم دی ماه سال 93 طرح پیشنهادی شهرداری به وزارت کشور ارسال شد و نهایتا در جلسه هماهنگی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در 9 تیر 95 تصویب و مقرر شد اجرای آن در 3 فاز انجام شود که خوشبختانه فاز اولیه آن مهر ماه همان سال به صورت جدی آغاز شد و به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران فاز دوم طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها (LEZ) از ابتدای آبان امسال اجرایی می شود و بناست در این مرحله از اجرای طرح کاهش تردد خودروها در کل شهر تهران اجرا شود، و دوربین ها خودروهای فاقد معاینه فنی را در همه مناطق پایتخت جریمه کنند.

در جریان آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور که بخشی از آن ارتباطی مستقیم با وضعیت صنایع وابسته به خودروسازی دارد این روزها با ایجاد مشکلات ارزی مسائل جدیدی را پیش روی بسیاری تولیدات وابسته و شاید بسیار مهم به این صنعت قرار داده است، مشکل آلودگی که سال‌های زیادی است مقصر اصلی آن را سازمان حفاظت محیط ‌زیست و شهرداری‌ها عنوان می کنند.

 



آلودگی محیط زیست از جمله پیامدهای ناخواسته تکنولوژی است و بالطبع یکی از ابزارها در جهت کاهش آلودگی¬ های هوا، طرح ها و اقدامات صنایع برای کاهش تاثیرات تولیدات بر آلایندگی محیط زیست است به عنوان مثال یکی از این ابزارها کاربرد مبدل¬ های کاتالیستی در مسیر اگزوز خودروهاست، کاتالیست قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

این قطعه که در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده یکی از مهم‏ ترین اجزای خودرو است که نقش بسیار مؤثری در کاهش آلاینده ‏های تولیدی آن دارد. کاتالیست تا ۹۰درصد گازهای سمی را بی‏اثر کرده و هیدروکربن‏ های نسوخته‏ ای را که از موتور خارج می‏ شوند به آب و دی اکسیدکربن تبدیل می کند حال در شرایطی که نقش این قطعه در تولید خودروها و آلودگی هوای کلان شهرها بسیار مهم و ضروری است در برخی از خبرها مطرح می شود که کارخانجات تولیدی این قطعه که تنها دو واحد فعال در کشور دارند برای تامین مواد اولیه تولیدی با مشکلات ارزی و بعضا توقف مواد اولیه در گمرکات با مشکلات جدی مواجه شدند چنانچه این اتفاقات بر روند تولید آنها تاثیر گذاشته است و موجب کاهش مراجعه خودروسازان برای تامین این قطعه به این کارخانجات نیز شده است.

در ایران استفاده از این قطعه برای خودروهای ساخت داخل از نیمه دوم سال 1381 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجباری شده است و بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، آزمون صحت کاتالیست در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و بر چسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری شد.

استفاده از کاتالیست کانورتور برای خودروهای تولید داخل از سال 1381 شکل قانونی به خود گرفت و از سال 1383 خودروسازها ملزم به نصب این قطعه با رعایت استانداردهای یورو 2 شدند و این وضعیت تا سال 1393 ادامه داشت تااینکه استانداردهای یورو 2 جای خود را به یورو 4 داد که از آن پس خودرو سازان ملزم به رعایت همه موارد با استاندارد یورو 4 شدند.

در میان هیاهوی مشکلات تامین ارز تولیدکنندگان و صنایع خودروسازی آنچه که به نظر می رسد کمتر به آن توجه شده نقش کاتالیست ها در کاهش آلایندگی هواست در حالی که نصب این قطعه برای خودروهای ساخت داخل از نیمه دوم سال 1381 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجباری شده و خودروسازان نیز ملزم به نصب آن شده اند .بر همین اساس یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به مشکلات تولیدکنندگان کاتالیست، از پیگیری این کمیسیون در خصوص تامین ارز تولیدکنندگان این قطعه مهم خبر داده و می گوید: علاوه بر پی گیری کمیسیون صنایع مجلس در رفع مشکلات این بخش، سازمان محیط زیست هم باید این مساله مهم را رسانه ای کند.


نصب کاتالیست خودروها در دنیا حل شده است


محمد رضا منصوری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در انتشار آلودگی خودروها اهمیت دارد نصب کاتالیست هاست که در دنیا حل شده است از این رو برای ارزان تمام شدن خودرو در ایران نباید این قطعه را به عنوان یکی از موارد استاندارد از خودروها حذف کنند.

به گفته وی کاتالیست به شدت به کیفیت سوخت حساسیت دارد و وجود گوگرد در بنزین سبب از بین رفتن این قطعه می‌شود بنابراین نصب این قطعه تاثیری مهمی در کیفیت سوخت و مصرف بنزین دارد به همین جهت مشکل تولیدکنندگان آن به زودی در دستور کار کمیسیون صنایع قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون صنایع تاکید می کند در همین ارتباط با سازمان استاندارد هم مذاکراتی خواهیم داشت تا در تایید استاندارد تولیدات شرکتها نسبت به نصب این قطعه در خودروها توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند.

منصوری در پایان اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران و محیط زیست باید نصب این قطعه را به عنوان یکی از اولویت های اصلی تولیدات خودروها مورد پیگیری قرار داده و دولت نیز نسبت به تامین ارز دولتی برای تامین مواد اولیه این قطعه اقدام کند تا قیمت این قطعه نیز کاهش یابد.

کد خبر 102880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha