سیاست سرکوب قیمت، خودروسازی را به سراشیبی سقوط بُرد

پرشین خودرو: هر چند علت بسیاری از مشکلات کنونی صنعت خودرو به حجیم بودن شرکتها، تغییر و تحولات پی در پی مدیریتی، حاکمیت دولت، نبود مدیریت منسجم و قوی و تداوم تولید محصولات قدیمی باز می شود اما این روزها مسائل ناشی از قیمت گذاری دستوری، مشکلات بسیار حادتری را برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد و این صنعت را با زیان دهی بسیار شدید و خطر نابودی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه این روزها تنها موضوعی که محور نشست های کارشناسی و گفتگو با نمایندگان و مدیران و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی است مسائل مربوط به بازار و قیمت جدید خودروها و تبعات تاخیر و عدم تصمیم گیری در این خصوص بر افزایش زیان دهی و خطر تعطیلی صنعت خودروسازی کشور است اما در میان این هشدارها آنچه که کمتر به آن پرداخته شده علت اصلی وضع موجود و زیان خودروسازان است.

هر چند همواره مواردی چون هزینه های سربار و بهره وری پایین و حاکمیت دولت بر شرکتهای خودروسازی بخشی از دلایل مسائل موجود از سوی بسیاری کارشناسان مطرح می شود اما به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو بخش مهمی از مشکلات موجود در صنعت خودرو و افزایش زیان دهی شرکتها ناشی از حجیم سازی شرکتها، تغییر و تحولات پی در پی مدیریتی و نبود مدیریت منسجم و قوی و تداوم تولید محصولات قدیمی است.

به گفته مدنی که چند سالی تجربه مدیریت در بخش های مختلف یکی از شرکتهای بزرگ خودروساز را در پرونده کاری خود دارد، صنعت خودرو ایران برای خروج از وضعیت موجود نیازمند یک رنسانس صنعتی است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه قائل به مسائل ناشی از نرخ ارز و تحریم های داخلی و خارجی بر صنعت خودرو است، اما معتقد است که تغییرات پی در پی مدیریتی در خودروسازی بیشترین تاثیر منفی را بر این صنعت گذاشته است.

صنعت خودرو از حاکمیت دولت رنج می برد

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: صنعت خودرو ایران جدای از مشکلات فعلی، از مشکل اساسی حاکمیت دولت رنج می برد چنانچه عمده تغییرات مدیریتی در شرکتهای خودروسازی ناشی از همین ضعف دولتی بودن این شرکتهاست.

مدیرعامل اسبق سایپا با توجه به تبعات حجیم شدن شرکتهای خودروساز، به علت این مسئله اشاره می کند و می گوید: شرکتهای خودروساز زمانی برای تامین بخشی از نیاز در حوزه قطعات و خدمات بعد از فروش شرکتهایی را ایجاد و یا خریداری کردند که متاسفانه این مساله موجب حجیم شدن پیکره خودروسازان شد و همین جریان باعث گردید بخش مهمی از فرصت مدیران به اداره 70 تا 80 شرکت تحت مدیریت آنها صرف شود .در صورتی که این شرکتها برای دوره ای بود که در بازار غیر رقابتی با افزایش تولید بازار خوبی را در اختیار داشتند و با مدیریت قطعه سازان تحت پوشش تلاش می کردند طبق دستور دولت قیمت خودرو و قطعات را ثابت نگه دارند.

لزوم اجرای سیاست سبک سازی در شرکتهای خودروساز

سعید مدنی با تاکید بر اینکه باید سیاست گذاری مناسبی برای سبک سازی شرکتهای خودروساز دنبال شود، تصریح می کند: امروز روند تولید شرکتهای خودروساز به نحوی است که عمده محصولات اصلی فدیمی شده و دیگر سود چندانی را نصیب شرکتها نمی کند.

 



وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مدیریت برخی مجموعه های قطعه سازی و شرکتهای خودروسازی زیر نظر گروه های بزرگ خودروسازی مستلزم وجود مدیریت ها و هیات مدیره های بسیار قوی است، اظهار می کند: وجود چنین شرایطی شرکتهای خودروسازی در کشور را حجیم کرده و موجب تحمیل زیان و هزینه های بسیار سنگین بر این مجموعه ها شده است از این رو باید سیاست گذاری مناسبی برای سبک سازی شرکتهای خودروساز طراحی و اجرایی شود.
تبعات تغییر و تحولات پی در پی مدیریتی در صنعت خودرو

به گفته این کارشناس صنعت خودرو اگر چه علت بسیاری از مشکلات کنونی صنعت خودرو به حجیم سازی شرکتها، تغییر و تحولات پی در پی مدیریتی، حاکمیت دولت و نبود مدیریت منسجم و قوی و تداوم تولید محصولات قدیمی باز می گردد اما امروز مسائل ناشی از قیمت گذاری دستوری، مشکلات بسیار حادتری را برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد و این صنعت را با زیان دهی بسیار شدیدی مواجه کرده است.

اجرای سه اصل خصوصی سازی ، سبک سازی و حذف قیمت گذاری درصنعت خودرو

مدنی با اشاره به تبعات منفی نظام قیمت گذاری در چند سال گذشته بر افزایش زیاندهی خودروسازان ، تاکید می کند: نظام قیمت گذاری موجب شده که خودرویی که در بازار امکان فروش با قیمت 24 میلیون تومان را داشت و می توانست سود دهی خودروسازان را به دنبال داشته باشد امروز با 13، 14 میلیون تومان بالاتر در بازار آزاد معامله شود و خودروسازان را در حاشیه زیان قرار دهد.

وی در پایان تصریح می کند: برای رهایی از مشکلات باید خصوصی سازی، حذف قیمت گذاری و سبک سازی خودروسازان بزرگ در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 106248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha