نظام قیمت گذاری و کاهش تولید چه بر سر خودروسازان آورد؟

پرشین خودرو: افزایش تولید خودروسازان، تداوم کمک مالی دولت تا رفع بحران موجود و تخصیص دوباره 2 هزار میلیارد تومان به هر دو خودروسازی بخشی از اقدامات مهم در سال جاری است که باید در صنعت خودرو صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال گذشته ارز نیمایی به میزان محدودی به خودروسازان اختصاص یافت و خودروسازان بخشی از ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کردند به طوری که در سال 97 یکی از خودروسازان اعلام کرد که به طور میانگین ارز مصرفی آنها به حدود 10 هزار تومان رسید در حالی که به دلیل شرایط ارز تخصیصی، قیمت و نظام تولید، اوضاع تولید خودروسازان در سال جدید مبهم است اما به گفته مدیرعامل اسبق سایپا اوضاع تولید شرکتها در سال جدید بستگی به برنامه دولت دارد که چه ارزی به این واحدها اختصاص داده و چه برنامه ای برای قیمت و نظام تولید دارد.

 

سعید مدنی


سعید مدنی بهترین حالت در وضع فعلی را ارز تک نرخی می داند و معتقد است که تخصیص ارز دولتی باید برچیده شود و چنانچه سوبسیدی هم قرار است داده شود از طریق ریالی و به کالاهای اساسی اختصاص یابد.

مدیرعامل اسبق سایپا در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به اینکه بخشی از اوضاع و سیاست های خودروسازان در سال جدید بستگی به سیاست های دولت و وزارت صنعت و معدن دارد تاکید کرد: به نظر می رسد بهترین حالت اجرای تصمیمات و سیاست های مربوط به قیمت گذاری و فروش خودرو زیر قیمت حاشیه بازار است که در سال 97 به طور کامل اجرایی نشد.

به گفته مدنی، موضوع حاشیه بازار و فروش 5 درصد زیر حاشیه بازار نیز نباید اجرا شود چرا که مجددا بین قیمت کارخانه و بازار گپ ایجاد می کند و این گپ به تدریج بزرگ تر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال جدید باید قیمت خودروهای تحویلی برای فروش های اخیر خودروسازان در حاشیه بازار و غیر مشروط و به قیمت روز محاسبه شود تا شاهد رونق تولید در خودروسازی کشور باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: در سال جدید باید قیمت فروش خودروسازان به نرخ روز در زمان تحویل محاسبه شود تا سودی که به جیب دلالان می رود نصیب خودروسازان شده و بنیه مالی شرکتها تقویت شود.
 

نظام قیمت گذاری خودرو


پرداخت 2 هزار میلیارد تومان حرکت خوبی در جهت افزایش تولید خودروسازان بود

مدنی تاکید کرد: خوشبختانه در سال 97 با تخصیص 2 هزار میلیارد تومان در ماههای پایانی سال حرکت خوبی در جهت رونق تولید در خودروسازان صورت گرفت که امید است در سال جدید نیز این افزایش تولید ادامه یابد و منتهی تداوم آن بستگی به ادامه کمک های مجدد مالی دولت دارد.

وی افزود: آنچه که در تخمین های اولیه نشان می دهد باید 11 تا 12 هزار میلیارد تومان به هر دو خودروساز بزرگ کشور تخصیص داده شود تا شرکتها به تولید جاری شان ادامه دهند منتهی این کمک ها نمی تواند ادامه دار و دائمی باشد و باید به قیمت بازار وصل شود تا مساله قیمت خودرو حل شده و خودروسازان نیز به تدریج بر روی پایشان بایستند.

این کارشناس صنعت خودرو یاد آور شد: در سال جدید به دلیل زیانی که ناشی از تثبت قیمت های قدیمی و انجام تعهدات خودروسازان در سال گذشته صورت گرفت شرکتها با زیان هنگفت و بسیار وحشتناکی نیز مواجه خواهند شد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.


لزوم تخصیص 2 هزار میلیارد تومان دیگر به خودروسازان ظرف 3 ماه آینده

وی در ادامه بر لزوم چند اقدام مهم برای رونق تولید در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: افزایش تولید خودروسازان، تداوم کمک مالی دولت تا رفع بحران موجود و تخصیص مجدد 2 هزار میلیارد تومان به هر دو خودروسازی، بخشی از اقدامات مهم در سال جاری است که باید در صنعت خودرو صورت گیرد.

مدیرعامل اسبق سایپا در پایان افزود: تخصیص 2 هزار میلیارد باید حداقل تا خرداد ماه برای هر کدام از دو خودروساز مجدد انجام شود همچنین مساله حاشیه بازار هم مد نظر قرار گیرد تا خودروسازان بیش از این با زیان تولید مواجه نشوند چرا که از سال گذشته زیان خودروسازان وحشتناک شده و میزان بدهی شان سر به فلک کشیده که عامل اصلی آن نظام قیمت گذاری و کاهش تولید بوده است اما خوشبختانه هم اکنون که روند نسبتا خوبی ایجاد شده، دولت نباید اجازه دهد که شکاف دیگری در صنعت خودرو ایجاد شود و آنها را دچار مشکل کند.

کد خبر 112833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha