خودروسازان نان تحقیق و توسعه دهه 70 را می خورند..!

پرشین خودرو: تنها راه غلبه بر شرایط کنونی تولید در صنعت خودرو، سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه ( R&D) است و برای نجات خودروسازان راهی جز این نداریم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واحدهای تحقیق و توسعه را شاید بتوان در دنیا پراهمیت ترین واحدها و در ایران بی اهمیت ترین واحدها در صنعت خودرو دانست. در حالی که آنچه که امروز خودروسازان بزرگ در کلاس جهانی در صنعت خودرو به آن دست پیدا کردند بدون تمرکز و تخصیص بودجه به این بخش حاصل نشده است.

 



در ایران با وجود اینکه در طول یک دهه یعنی از نیمه دهه 70 تا نیمه دهه 80 به توسعه واحدهای تحقیق و توسعه توجه ویژه ای شده و خروجی مطلوبی هم از این توجه عاید خودروسازان شده بود اما تغییر نگاه دولت های وقت موجب شد که بودجه های اختصاص داده شده به این واحدها صرف موارد دیگری شود.

هر چند با اوج گرفتن تحریم های اولیه بین المللی خودروسازان دوباره ناچار به انجام فعالیت های تحقیق و توسعه شدند اما کافی نبود و امروز با شدت گرفتن تحریم ها ثانویه در شرایطی بر توجه به واحدهای تحقیق و توسعه تاکید می شود که بیش از دو دهه از آغاز اولین اقدامات در ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه می گذرد و بسیاری از کارشناسان عدم توجه به این موضوع را دلیل توسعه نیافتگی صنعت خودرو عنوان می کنند.

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر ضرورت امروز خودروسازی ایران به موضوع تحقیق و توسعه به تاریخچه این اتفاق در این صنعت پرداخته و معتقد است در مقطعی به واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی ایران توجه ویژه ای می شود به طوری که به گفته وی مقطعی در حدود دهه 70 به دلیل کمبود نقدینگی و دیدگاه که ناشی از موفقیت های زمان جنگ است کارهای اساسی در حوزه تحقیق و توسعه صورت می گیرد که حرکت خودروسازی ایران مدیون همان اقدامات است و در واقع نان تصمیمات و تحقیقات آن زمان را می خورد.

 

امیرحسن کاکایی



وی در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در دهه 70 اقداماتی در حوزه تحقیق و توسعه صورت می گیرد و برخی خطوط تولیدی خریداری و ایجاد می شود به طوری که برخی اقدامات تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات موتور ایران راه اندازی یا خودرو سمند برای اولین بار در ایران به عنوان اولین خودرو ایرانی طراحی می شود.

فرصتی مناسبی برای حرکت جدی در حوزه تحقیق و توسعه

کاکایی معتقد است که سهم تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ایران کمتر از نیم درصد است و این اتفاقی بسیار نگران کننده برای خودروسازی کشور است که البته علت اصلی آن نظام تولیدی کشور است که وابسته به واردات طراحی و فن آوری است.

به گفته وی شرایط کنونی را فرصت مناسبی برای حرکت جدی در حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو می داند و معتقد است که حرکت در مسیر تحقیق و توسعه در صنعت خودرو زمانبر است اما در شرایط که صنعت خودرو فاقد نقدینگی است و هزاران میلیارد تومان زیان داده باید بر روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند و در شرایط تحریم برای ادامه تولید ناگزیر به سرمایه گذاری در این بخش تحقیق و توسعه هستیم تا در بخش هایی خودروهای داخلی که وابستگی وجود دارد به خودکفایی برسیم.

 



این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید می کند: در وضعیت کنونی برای سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه دولت باید به کمک خودروسازان بیاید چون خودروساز عاری از نقدینگی است.

کاکایی معتقد است برای راه اندازی بخش های تحقیق و توسعه در صنعت خودرو دولت باید از محل صندوق توسعه ملی سرمایه ای را به این بخش اختصاص دهد چرا که این صندوق برای چنین شرایط بحرانی و اجرای پروژه های مهم در کشور ایجاد شده است.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان با یاد آوری اینکه در یک سال گذشته بنا به دلایل کلان جامعه زیانی بالایی به صنعت خودرو تحمیل شده است، تاکید می کند: باید تولید را نجات دهیم و اگر تولید نجات یابد می توانیم بسیاری از قطعات خاص و وابسته از جمله ECU، ایربگ و بسیاری از قطعات دیگر و های تک را در داخل تولید کنیم و این اتفاق بدون شک منجر به تغییر وضعیت تحریم ها خواهد شد.

کد خبر 112933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha