خطر واردات اتوبوس های دست دوم بیخ گوش صنعت اتوبوس سازی کشور

پرشین خودرو: در حالی این روزها موضوع واردات اتوبوس های دست دوم در رسانه ها واکنش های مختلفی را به دنبال داشته که گفته می شود این مساله هم اکنون در قالب طرحی به کمیسیون زیر بنایی دولت ارائه شده است طرحی که مورد موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مخالفت با واردات اتوبوس های دست دوم در شرایطی عنوان می شود که طبق آمار منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین ماه امسال در مجموع 105 دستگاه انواع خودرو تجاری در کشور تولید شده که در این میان سهم بخش اتوبوس تنها 5 دستگاه است به طوری که این آمار در مقایسه با سال مدت مشابه سال قبل افت 91 درصدی را نشان می دهد.

بر اساس آمار انجمن خودروسازان ایران هم اکنون 6 شرکت اتوبوس ساز در کشور فعالیت دارند که با توجه به آمار تولید فروردین ماه اتوبوس در کشور به نظر می رسد تولید بیشتر این شرکتها در فروردین ماه به صفر رسیده است.

در شرایطی آمارها حکایت از افت شدید تولید اتوبوس سازان داخلی طی ماه گذشته دارد که گفته می شود ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری با فرسودگی و کمبود جدی اتوبوس روبه رو است و همین امر باعث ارائه طرح واردات اتوبوس های دوم به کمیسیون زیر بنایی دولت شده است طرحی که به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، به هیچ عنوان مورد موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن خودروسازان نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به صحبت های مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن در خصوص واردات اتوبوس های دست دوم، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صحبتی که اخیرا با مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن داشتم مهندس قناتی عنوان کرد که به هیچ عنوان وزارت صنعت اجازه نخواهد داد که اتوبوس های دست دوم وارد کشور شود.

احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه مجوز واردات اتوبوس های دست دوم در اختیار وزارت صنعت است، افزود: وزارت صنعت با توجه به اهمیت رونق تولید در کشور به هیچ عنوان با واردات اتوبوس دست دوم به کشور موافقت نخواهد کرد.

وی با توجه به ارائه طرحی در این زمینه به کمیسیون زیر بنایی دولت گفت : وزارت صنعت با طرح کمیسیون زیر بنایی دولت مخالف کرده است چرا که معتقد است در سالی که به نام رونق تولید است واردات اتوبوس های دست دوم خیانت به تولید در کشور است.

مشکلی برای تولید اتوبوس در داخل نداریم

وی با توجه به تاثیر تحریم ها در ایجاد محدودیت برای تولید شرکتهای داخلی، یاد آور شد: هر چند به جهت تحریم ها و افزایش محدودیت در واردات، امکان واردات اتوبوس به صورت سی کی دی هم فراهم نیست اما در صورتی که سفارش گذاری از سوی سازمان شهرداری ها و وزارت کشور صورت گیرد شرکتهای داخلی امکان تولید اتوبوس در داخل را دارند.

 



دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به در خصوص پیشنهاد به وزارت کشور به خبرنگار پرشین خودرو، گفت: پیش از این در نامه ای به وزارت کشور اعلام شد که چنانچه این وزارتخانه در برنامه ای 5 ساله تعداد اتوبوس های مورد نیاز در کشور را اعلام کند به طور قطع شرکتهای داخلی برای تولیدات مورد درخواست برنامه ریزی خواهند کرد.

نعمت بخش اضافه کرد: در صورت وجود برنامه ای 5 ساله و ارائه نیاز داخل، شرکتهای اتوبوس ساز داخلی، موضوع انتقال تکنولوژی و دانش فنی قطعاتی که ساخت داخل ندارد را دستور کار قرار داده و با ساخت این قطعات هر گونه وابستگی به خارج را قطع خواهند کرد.

به گفته وی در حال حاضر مشکل اصلی افت تولید اتوبوس در کشور عدم سفارش گذاری از سوی دستگاهها و ارگان های داخلی است و خودروسازان به لحاظ تامین قطعات و تولید مشکلی ندارد اما به جهت تامین نقدینگی برای تولید باید ابتدا قرارداد خرید از سوی وزارت کشور و سایر ارگان های متقاضی صورت گیرد تا خودروسازان در برنامه تولید قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون شرکت ایدم تبریز در حوزه تولید موتور اتوبوس، چرخشگر در حوزه گیربکس و محور خودرو در حوزه محورهای اتوبوس امکان تامین قطعات مور نیاز برای تولید اتوبوس در داخل را دارند.

امادگی خودروسازان برای بازسازی و اورهال اتوبوس های فرسوده

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان همچنین با اشاره به تبعات واردات اتوبوس های دست دوم تصریح کرد: در اوضاع کنونی اقتصادی، واردات اتوبوس های دست دوم موجب افزایش وابستگی ارزی را در کشور شده و خدمات پس از فروش این اتوبوس ها را دچار مشکل خواهد کرد.

نعمت بخش در پایان با اشاره به قیمت بالای اتوبوس های جدید و عدم تامین بودجه لازم برای خرید اتوبوس های جدید گفت: در صورتی وزارت کشور بودجه کافی را برای خرید اتوبوس جدید را ندارند شرکتهای داخلی آمادگی دارند تا بازسازی و و اورهال اتوبوس های فرسوده را در جریان قراردادی اجرایی نمایند.

کد خبر 113723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha