با تکرار اشتباهات نمی خواهند مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور حل شود!

پرشین خودرو: فقط نظام عرضه و تقاضا می‌تواند به تنظیم قیمت در بازار خودرو کمک کند و مداخله در این نظام با نیت حمایت از مصرف‌کننده گرچه در کوتاه ‌مدت منجر به کاهش قیمت می‌شود، اما در بلندمدت به ضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، منحنی قیمت خودروهای داخلی از اوایل اردیبهشت ماه امسال روند صعودی شدید را تجربه کرد. به طوری که که کمترین فاصله قیمت در پرفروش ترین خودروها به بیش از 20 میلیون تومان رسید همزمان با اوج گیری التهاب در بازار خودرو نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو را در غالب یکی از بندهای مهم این طرح به تصویب رسانند.

مصوبه مجلسی ها در حالی بود که مصوبه قیمت‌ گذاری خودرو در حاشیه بازار به هیچ عنوان از بهمن ماه سال گذشته به طور کامل اجرایی نشد خودروسازان همچنان در این مدت قیمت‌هایی دستوری را برای محصولات اعلام می کردند پس از تصمیم نمایندگان و در فاصله ای کوتاه سازمان بازرسی کل کشور نیز با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار راهگشا نبوده، در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار لغو این مصوبه و بازگشت شورای رقابت شد و در نهایت جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در واکنش به چنین موضوعی در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری در چارچوب سیاست های دولت و ستاد تنظیم بازار، خواستار ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار شد.

این اتفاقات و اختلاف نظرها میان دولت و مجلس بر سر قیمت گذاری خودرو در حالی در یکی دو ماه گذشته مطرح می شود که تصمیم اخیر مجلسی ها در خصوص ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری در گرو تایید شورای نگهبان است و تا این لحظه این شورا نظری در خصوص راهکار مجلسی ها برای ساماندهی بازار خودرو ارائه نکرده است.

شورای رقابت در این سالها بدنه خودروسازی را نحیف و شکننده تر کرد

با توجه به وضع کنونی و تصمیم بهارستانی ها در خصوص بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، یکی از فعالان بزرگ در حوزه قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد: تنها نظام عرضه و تقاضا می‌تواند به تنظیم قیمت در بازار خودرو کمک کند و مداخله در این نظام با نیت حمایت از مصرف‌کننده گرچه در کوتاه ‌مدت منجر به کاهش قیمت می‌شود، اما در بلندمدت به ضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

 



رضا رضایی اظهار داشت: حضور شورای رقابت در این سالها در حوزه قیمت گذاری خودرو نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه بدنه خودروسازی و قطعه سازی هر روز نحیف تر و شکننده تر کرده است.

با تکرار اشتباهات نمی خواهند مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور حل شود / با تحلیل کارشناسان خارجی مقصران 40 ساله صنعت خودرو مشخص می شوند ؟!

وی با اشاره به ضرر و زیان ناشی از حضور شورای رقابت در این سالها به صنعت خودرو خاطر نشان کرد: بازگشت مجدد شورای رقابت به موضوع قیمت خودرو به طور حتم مشکلات در صنعت خودرو و قطعه سازی و زیان در این صنعت را بیشتر خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به اینکه با محاسبه هزینه و سود می تواند به قیمت خودرو به سهولت محاسبه و مشخص کرد، افزود: با این گونه طرح ها و تصمیمات بی نتیجه به نظر می رسد نمی خواهند مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور حل شود.

رضایی همچنین با توجه به راهکاری برای برون رفت از مشکلات صنعت خودرو، یاد اور شد: باید تیم مجرب و کار آزموده ای با حضور کارشناسان خارجی به تحلیل و بررسی مسائل و راهکارهای صنعت خودرو در این 40 ساله بپردازند تا مقصران این جریان مشخص شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که به استناد تصمیم مجلسی ها شورای رقابت مدعی است که به دلیل بازار انحصاری باید قیمت خودرو را تعیین کند و دولت نیز در این جریان خود را متولی تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو می داند باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان چه تصمیمی در خصوص ادعای این شورا و مصوبه نمایندگان و ورود شورای رقابت می گیرد و با تصمیم شورای نگهبان اختلاف مجلس و دولت در این زمینه حل می شود؟ و در این جریان بازار خودرو و اوضاع شرکتهای خودروساز با لبلاتکلیفی دولت و مجلس چه سرانجامی را خواهد داشت؟

کد خبر 114425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha