راه آهن از تولیدکنندگان ایرانی حمایت می کند

پرشین خودرو: رسولی گفت:شرکت راه آهن استفاده از ظرفیت‌های تولید داخلی در حوزه ریلی برای کاهش وابستگی به خارج را در دستور کار دارد.

به گزارش پرشین خودرو، سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه واگن‌های باری و مسافری موجود در کشور همه متعلق به شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر غیر دولتی است گفت: تمامی واگن‌های موجود در اختیار شرکت‌های غیر دولتی و مالکان این واگن‌ها است و اساساً شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگن خریداری نمی کند و شرکت‌های حمل و نقلی متقاضی و خریدار واگن هستند.

وی با بیان اینکه در سال۹۶ یک خط اعتباری توسط دولت روسیه برای تولیدکنندگان واگن در کارخانجات این کشور و فروش آن به صورت قسطی به خریداران داخلی و خارجی تامین شد افزود:از طریق این خط اعتباری توسط شرکت‌های غیر دولتی ایرانی سفارش داده شد.


رسولی اظهار کرد: در همان سال بدلیل رعایت ظرفیت و نیاز سازندگان داخلی به سفارش تولید عملیاتی (علیرغم عدم وجود تسهیلات ریالی داخلی در آن مقطع) و البته نیاز جدی کشور به افزایش ناوگان حمل بار و مسافر ریلی، تامین ۶ هزار واگن توسط شرکت‌های غیر دولتی از طریق همکاری مشترک واگن سازان ایرانی و روسی در دستور کار قرار گرفت. در آنروز تنها دلیل انجام این اقدام آن بود که دولت روسیه خط اعتباری ایجاد کرده و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و فروش اقساطی این واگن‌ها را تامین کرده بود و شرکت‌های غیر دولتی متقاضی پول نقدی برای خرید واگن‌ها در اختیار نداشتند.
 

راه آهن



معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: طی رایزنی و مذاکراتی که نمایندگان شرکت راه آهن و تولید کنندگان ایرانی و نماندگان وزارت صنعت با تیم روس انجام دادند مقرر شد که ۱۱۰۰ واگن در کشور روسیه تولید و مابقی آن که معادل ۴هزار و ۹۰۰ واگن است با همکاری و مشارکت تولید کنندگان ایرانی و در ایران ساخته شود.

رسولی بیان کرد: تفاهم نامه در این خصوص بین ایران و روسیه منعقد شد، اما به دلیل مشکلات ارزی واردات این واگن‌ها به صورت موقت متوقف شد.

وی درباره صحبت‌های اخیر یک عضوکمیسیون صنایع مجلس مبنی بر واردات ۴ هزار دستگاه واگن به کشور گفت: اگر صحبت نماینده محترم درباره واردات این تعداد واگن از کشور روسیه است که فقط تفاهم نامه آن برای تولید مشارکتی با کارخانجات داخلی آنهم در دوسال قبل توسط طرفین ذیربط منعقد شده و این ۴ هزار دستگاه در صورت اجرای تفاهمنامه بامشارکت تولیدکنندگان داخلی ساخته می شد و البته الان که کار متوقف شده است اساساً این بحث‌ها موضوعیت ندارد.

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: این شرکت صحبت‌های مقام معظم رهبری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و از تمام ظرفیت‌های خود برای رونق تولید در این حوزه استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای تحقق این شعار تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسانده‌ایم و مقرر شده امسال یک هزار دستگاه انواع واگن‌های باری، مسافری، خودکشش و لوکوموتیو را در داخل کشور تولید و واگن‌های فرسوده را بازسازی کنیم.

رسولی با اشاره به اینکه منابع ساخت این واگن‌ها از محل تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه سال ۹۷ تامین می‌شود، افزود: حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ برای تهیه ناوگان ریلی تأمین اعتبار شده است، بر این اساس مقرر شده ۴۰ درصد از منابع از تبصره ۱۸و ۴۰ درصد از منابع بانکی تأمین شود، همچنین ۲۰ درصد اعتبارات باقیمانده را شرکت‌های واگن و لکوموتیو تأمین خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راه آهن از واگن سازان داخلی حمایت می‌کند افزود: شرکت راه آهن بسته‌های حمایتی لازم جهت تامین منابع مالی را پیگیری کرده، اما خط اعتباری لازم برای این شرکت‌ها را باید بانک مرکزی و نظام بانکی کشور تامین کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهور هم دستور العمل‌های خوبی برای تامین خط‌های اعتباری جدید صادر کرده، اما هم اکنون دست به نقد‌ترین منابع مالی موجود تبصره ۱۸ است و در قانون بودجه سال ۹۸ موضوع منابع مالی را پیگیری خواهیم کرد.

رسولی تاکید کرد: شرکت راه آهن اصرار به ارتقاء توان تولید داخل دارد و همواره استفاده از ظرفیت‌های کشور برای کاهش وابستگی به خارج را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 114619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha