بانک مرکزی باید مسئولیت بحران بیکاری 500 هزار نفری در قطعه سازی را بپذیرد

پرشین خودرو: 6 هزار میلیاردی که در کف کارخانجات خودروسازی محبوس شده پول قطعه سازانی است که 98 درصد قطعات این خودروها را تکمیل کرده و امروز منتظر کمک 2 درصدی است تا این خودروها تجاری و پولش را دریافت کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: به رغم تلاش های صورت گرفته تاکنون پی گیری های قطعه سازان بی نتیجه مانده است و بانک مرکزی هیچ اقدامی برای پرداخت تسهیلات ارزی قطعه سازان انجام نداده است.

مازیار بیگلو افزود: تا این لحظه نه محل پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی قطعه سازان و سازو کار آن مشخص شده و نه در خصوص معادل ریالی 7 هزار میلیارد تومان کاری صورت گرفته است.

در جنگ اقتصادی خودروسازان را با خشاب خالی به خط مقدم فرستادند

وی با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی خودروسازی به عنوان صنعتی استراتژیک جزء اولین صنایع تحریمی است، گفت: در شرایطی در جنگ اقتصادی سربازان اقتصادی (قطعه سازان و خودروسازان) را به خط مقدم فرستادند که هیچ سلاحی برای این جنگ که همان تزریق نقدینگی است، در اختیار آنها قرار داده نشده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در حالی خودروسازی ما را با بسیاری از بخش های خودروسازی در دنیا مقایسه و مورد سرزنش قرار می دهد که در همین کشورها با وقوع چنین بحران هایی دولت ها تمام توانشان را برای حمایت از این صنعت استراتژیک و پرداخت تسهیلات بلاعوض بکار می گیرند.

دبیر انجمن قطعه سازان با ابراز گلایه از کم لطفی بانک مرکزی و نهادهای اقتصادی به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی تاکنون هیچ کمک بلاعوضی به صنعت خودرو نداشته و 4 هزار میلیاردی هم که پرداخت شده با سود های بالای 20 درصد از خودروسازان دریافت می کند.

تاخیر در پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی معادل تعطیلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی است

بیگلو با اشاره به عدم وجود درک کلان اقتصادی در نهادهای اقتصادی، تصریح کرد: امروز اگر قطعه سازان برای دریافت این تسهیلات تلاش می کنند شاهد اوضاع بسیار بد صنعت خودروسازی هستند بنابراین در صورتی که ظرف روزهای آتی نقدینگی 7 هزار میلیاردی تزریق نشود این تاخیر معادل تعطیلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی خواهد بود.

وی اظهار داشت: هر شخص، نهاد یا سازمانی که باعث شود صنعت خودرو و قطعه سازی ایران تعطیل شود باید مسئولیت بیکاری مستقیم 500 هزار نفر در این صنعت را بر عهده بگیرد بنابراین چنانچه بانک مرکزی این پول را پرداخت نکند باید مسئولیت تمام بحران هایی اجتماعی که بعد از این شرایط ایجاد می شود را بپذیرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت صنعت در این زمینه گفت: وزیر صنعت پی گیر مسائل بوجود آمده در پرداخت تسهیلات مصوب دولت به خودروسازان از طریق مجلس و دولت و شورای اقتصاد است اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

بانک مرکزی چگونه مصوبه پرداخت تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی را نقض می کند؟

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی بخشی از مصوبه ای است که ابتدا در ستاد اقتصاد مقاومتی و پس از آن در هیات دولت به تایید رسیده است خاطر نشان کرد: مشخص نیست بانک مرکزی چه نهادی است که می تواند مصوبه هیات دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی را نقض کند آیا اگر نهاد های دیگر و یا خودروساز و قطعه ساز چنین مصوباتی را اجرایی نکنند با آنها نیز به همین سهولت برخورد می شود؟

 

مازیار بیگلو



بیگلو علت عدم همکاری بانک مرکزی را نامشخص دانست و گفت : بانک مرکزی هیچی دلیلی برای عدم ارائه این تسهیلات عنوان نمی کند و تنها موضوعی که مطرح است اختصاص تسهیلات ارزی به شرط تسویه پس از 9 ماه به قیمت روز است.

بانک مرکزی می خواهد ریسک بی ثباتی ارزی را بر دوش صنعت خودرو بیندازد

وی افزود: این چه مدل کمک به صنعت خودرو است که خودروسازی و قطعه سازی را با دست خودمان داریم ورشکست میکنیم. بانک مرکزی در شرایطی که خودش در کنترل قیمت ارز و مدیریت این بازار ناتوان است و دلاری که در سامانه نیما 9 ماه قبل 8500 تومان عرضه کرده را امروز 12500 تومان بفروش می رساند امروز می خواهد ریسک این شرایط را بر دوش صنعت خودرو بیندازد.

وی همچنین به نامه معاون اول رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی نامه زدند و مطرح کردند که می شود این موضوع را مدیریت کرد و خطای ریسک پرداخت این تسهیلات را کاهش داد اما همچنان بانک مرکزی قبول نمی کند.

دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: بانک مرکزی معلوم نیست چه نهادی است که نه به حرف دولت گوش می دهد و نه ستاد اقتصاد مقاومتی و نه معاون اول رئیس جمهور و ظاهرا بانک مرکزی مجموعه ای مستقل است که برای خودش تصمیم می گیرد و اقدام می کند.

با پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی چرخه نقدینگی خودروساز و قطعه ساز به حرکت در می آید

بیگلو تصریح کرد: در صورتی که تسهیلات 7 هزار میلیاردی پرداخت شود این رقم باعث می شود که خودروهای ناقص در کف کارخانجات تکمیل وبه پول نقد تبدیل شده و چرخه نقدینگی خودروساز و قطعه ساز به حرکت در آید و به طور قطع مشکل دیگری وجود نخواهد داشت و قطعه ساز و خودروساز پس از آن با افزایش تیراژ در پی اصلاح و تعدیل قیمت ها خواهند بود.

وی افزود: رقمی که با تکمیل خودروهایی که عمدتا حدود 98 تا 99 درصد آنها تکمیل شدند حدود 6 هزار میلیارد تومان است اما رقمی که برای تکمیل این خودروها نیاز است شاید کمتر از 2 هزار میلیارد تومان باشد.

قطعه سازان در انتظار کمک 2 درصدی برای باز گشت سرمایه 6 هزار میلیاردی شان هستند

وی یاد آور شد: 6 هزار میلیاردی که در کف کارخانجات خودروسازی محبوس شده پول قطعه سازی است که 98 درصد قطعات این خودروها را تکمیل کرده و امروز منتظر کمک 2 درصدی است تا این خودروها تجاری و پولش را دریافت کند.

دبیر انجمن قطعه سازان در پایان تمایل برخی ها در در بدنه اقتصادی جهت تعطیلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی، خاطر نشان کرد: تا موقعی که این خودروها تکمیل شود و به چرخه نقدینگی قطعه سازی باز گردد باید حداقل کمکی به قطعه سازان شود تا جلوی تعطیلی قطعه سازی گرفته شود زیرا اگر چرخ تولید قطعه سازی تعطیل شود با هزاران میلیارد تومان هم نمی توان مجدد به حرکت در آورد اما با 7 هزار میلیارد تومان می توان این مشکل را حل کرد در حالی که ظاهرا اصرار در بدنه اقتصادی است که صنعت خودروسازی و قطعه سازی را تعطیل کنند.

کد خبر 114654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha