نگاهی به آینده بازار خودرو، خودرو ارزان می شود یا گران؟

پرشین خودرو: مشتریان خودرو در بازار ایران این روزها با این سوال مواجه هستند که خودرو بخریم یا نه. از سویی تبلیغاتی صورت می گیرد که قیمت خودرو پایین خواهد آمد و دولت برنامه هایی دارد و از سمت دیگر واقعیات گویای چیز دیگری است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با تشدید تحریم ها و مشکلات خودروسازان داخلی عملا خودروهایی تولید شد که در آمار تولید خودروسازان بود اما به بازار وارد نشد و باز هم تکرار تجربه قبلی از تحریم ها حاصل شد، عملا ورود خودرو به بازار کاهش یافت و چنین اتفاقی دست دلال ها را بازکرد تا سرمایه هایی را که راکد باقی مانده بود، به سمت خود جذب کنند و قیمت خودرو به اصطلاح ترمز ببرد.

عملا مشکلات به وجود آمده در خودروسازان داخلی خود به افزایش قیمت خودرو در بازار در کنار افزایش قیمت دلار کمک کرد، اما سوال اینجاست که چرا خودروسازان نیز به صورت پیاپی افزایش قیمت خودرو را افزایش دادند.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید سامانه نیما را بشناسیم، سامانه ای که منبع انتقال ارز برای تمام خریدهای خارجی است، نرخ ارز در این سامانه چندین مرتبه افزایش داشت و هیچ گاه روند کاهشی نداشت در کنار محدودیت ها به لحاظ وجود ارز خارجی، این سیستم هم با مشکلاتی در تامین ارز مواجه می شد و نرخ آن چندین بار تغییر داشت که خودروسازان را وادار به افزایش قیمت می کرد.

 



اما تنها مشکل کار اینجا نبود، با تحریم بانکی و کشتیرانی کشور هزینه های مالی و حمل و نقل نیز افزایش یافت و بسیاری از هزینه ها در کشور با ایجاد تورم و کاهش ارزش ریال به صورت زنجیروار دست به دست داد تا هزینه ها بازهم افزایش یابد.

برخی خودروها با توجه به عدم عرضه در بازار یا توقف عرضه مورد سو استفاده دلالان قرار گرفت و به طرز افسارگسیخته گران شد. حال کمی از حباب غیرمنطقی آنها کاسته شده که به معنی کاهش واقعی قیمت نیست و با توجه به شرایط خاص کشور و ادامه تحریم ها شاید بازهم هزینه ها افزایش یابد و خودروسازان مجبور به افزایش قیمت شوند، گرچه دیگر مجالی برای دلالان به مانند قبل نخواهد بود.

کد خبر 114662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha