مجوز واردات خودرو در مقابل بخشی از تعهدات ارزی صادرکنندگان

پرشین خودرو: با اقدامات کارشناسی و اخذ سیاست‌های ویژه می توان بازار داخل را از طریق واردات خودروی دست دوم ساماندهی و قیمت ها را کاهش داد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به مصوبه واردات خودروهای دست دوم توسط کمیسیون زیربنایی دولت اظهار داشت: در صورت تایید دولت با مصوبه واردات خودروهای دست دوم، این مساله با محدودیت منابع ارزی مواجه خواهد شد از این رو بانک مرکزی نیز از مخالفان این جریان است.

رضا علیزاده تصریح کرد: از آنجا که دولت و بانک مرکزی در واردات تمام کالاها به ویژه واردات خودرو معتقد است که واردات در این بخش موجب تنش و نابسامانی نرخ ارز در بازار خواهد شد بنابراین در شورای سران سه قوه نیز مقرر گردید تا واردات خودرو نو به کشور ممنوع شود و همچنان این ممنوعیت ادامه دارد.

وی افزود: ممنوعیت واردات خودرو پیام منفی را به بازار ارسال کرد و با ایجاد جو روانی نامناسب در بازار، بر موج باعث افزایش قیمت خودرو دامن زد.

وی در ادامه راهکار جلوگیری از افزایش نرخ ارز را محدودیت در واردات خودرو ندانست و تاکید کرد: در صورتی که به صادرکنندگانی که تعهد بازگردان ارز به کشور را دارند اجازه داده شود که درصدی از تعهداتشان را خودرو وارد کنند این امر ضمن اینکه مشوقی برای صادر کنندگان است بلکه برای واردات نیازی به تامین ارز از داخل نخواهد بود.

 

هیوندای



این عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: هر چند معتقدم باید مجوز واردات خودرو در مقابل تعهدات ارزی صادرکنندگان پس از بررسی و کارشناسی دقیق در خصوص آن تصمیم گیری شود.

علیزاده تاکید کرد: در صورت موافقت دولت این تصمیم نه تنها التهابی در بازار خودرو ایجاد نمی کند بلکه در کنترل جو روانی بازار خودرو نیز موثر خواهد بود.

وی همچنین به تاثیر واردات خودروهای خارجی دست دوم برای کنترل قیمت‌ها در بازار پرداخت وافزود: واردات خودروهای دست دوم زیر 5 سال ساخت که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند در صورتی موضوع ارز آنها به نحوی تامین شود که تنشی در بازار ایجاد نکند ،می تواند در کنترل قیمت و نوسازی و رفع مشکلات و کیفیت خدمات دهی به خصوص در ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور موثر باشد.

وی در پایان تاکید کرد: هنگامی که منبعی برای کنترل قیمت خودرو ایجاد می شود به تبع در کل بازار خودرو تاثیر خواهد داشت اما بایستی این تصمیمات کارشناسی شده باشد تا مشکلی در بازار ارز ایجاد نشود.

کد خبر 114671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha