با خصوصی سازی مشکل خودروسازان حل نخواهد شد

پرشین خودرو: در حالی این روزها خصوصی سازی به عنوان راهکاری برای حل بحران های فعلی و کاهش زیان خودروسازان مورد تاکید است که به نظر می رسد همچنان شرایط برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی مهیا نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خصوصی‌سازی کامل خودروسازی کشور از چند هفته پیش و پس از اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌ بر واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۹، وارد فاز جدیدی شد.

هر چند برخی بر این باورند که این واگذاری در نهایت انجام نخواهد شد، زیرا دولت نمی‌خواهد نفوذش را در خودروسازی از دست بدهد در حالی که وزیر صنعت اخیرا تاکید کرده که سهام دولتی دو غول خودروسازی کشور حتما تا پایان سال آینده واگذار می‌شود.

در جریان ابهامات مطرح در خصوص تصمیم اخیر دولت است که معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز خبر از موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا می دهد وی در عین حال معتقد است برای واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، ابتدا باید تعریفی دقیق از «اهلیت» متقاضیان این سهام ارائه شود.

در حالی دولت تنها راهکار خروج از بحران خودروسازان را واگذاری باقی مانده سهام دولت به بخش خصوصی می داند که به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران تنها با خصوصی سازی مشکل خودروسازان حل نخواهد شد.

 

خط تولید خودرو



به گفته احمد نعمت بخش تنها شرط برای خروج از وضع فعلی عدم دخالت دولت در امور خودروسازان و آزادسازی قیمت خودرو است.

وی معتقد است در صورتی که دولت قیمت خودرو را آزاد نماید بسیاری از مشکلات و بحران ایجاد شده در حوزه خودروسازی و قطعه سازی حل می شود.

نعمت بخهش در عین حال با اشاره به تعرفه 25 درصدی ورود به سازمان تجارت جهانی ( WTO)، خواستار رفع ممنوعیت و کاهش تعرفه واردات خودرو از 40 به 25 درصد شده و عنوان می کند: با رفع ممنوعیت و کاهش تعرفه واردات خودرو، دولت خودروسازان را نیز از قیمت گذاری معاف و بیش از این در امور خودروسازان و قیمت گذاری دخالت نکند تا از اوضاع نگران کننده فعلی به تدریج خارج شویم.

در همین راستا یکی از فعالان صنعت قطعه سازی نیز معتقد است که طرح خصوصی سازی خودروسازان در شرایط کنونی نتیجه گم کردن راه است.

رضا رضایی، با طرح این سوال که در جریان خصوصی سازی باید این سهام به چه بخشی واگذار شود؟ مطرح می کند: تشکیلاتی که 85 درصد آن خصوصی است و تنها 15 درصد آن دولتی است آیا با واگذاری به بخش خصوصی انقلابی در این شرکتهای خودروسازی رخ خواهد داد؟

به گفته این قطعه ساز داخلی، راهکار اصلی خروج از بحران کنونی تدوین برنامه ای کوتاه برای گذر از شرایط فعلی و تامین سرمایه خودروسازان است.

وی همچنین معتقد است که تنها با تصمیمات دولت و هم فکری با متخصصان و مشاوران هوشمند است که شرایط کنونی تعدیل می شود.

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به اما و اگرهایی که در زمینه خصوصی‌سازی خودروسازان در شرایط کنونی مطرح است به نظر می رسد دولت باید در اجرای این مهم با برنامه ریزی و حساسیت بیشتری عمل نماید و پیش از هر گونه اقدام در این زمینه برنامه ای جامع و اتر بخش طراحی و با شناسایی همه محدودیت ها شرایط را برای عبور خودروسازان از بحران بوجود امده فراهم کند.

کد خبر 115267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha