کد خبر 115650
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
تحریم، وابستگی‎‌ها را در صنعت هوایی کاهش داد

پرشین خودرو: کاهش وابستگی‌های علمی، تکمیل پوشش راداری و دریافت رتبه قابل قبول در بولتن تحلیل‌گران ENAC از جمله فرصت‌های تحریم صنعت هوایی طی چند سال اخیر بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، تحریمها موجب مشکلاتی در تامین نیازهای ناوگان و تجهیزات ناوبری صنعت هوایی شدهاند. در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی توانستهایم بسیاری از وابستگیها در این حوزه را برطرف کنیم. این موضوع را میرسعید صفینیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد بیان کرده و گفته است: در این راستا میتوان به تکمیل پوشش راداری در مناطقی از کشور و اثربخشی آن در هدایت ترافیک پروازهای قطری یا درگیری داخلی هند و پاکستان اشاره کرد. اتکا به توانمندی همکارانمان در مهراّباد موجب شده تا این فرودگاه در بین فرودگاههای منطقه بتواند سال گذشته رتبه قابل قبولی را در بولتن تحلیلگران ENAC کسب کند.


البته با شروع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بخش هوانوردی بیشتر از برخی دیگر بخش‌های اقتصاد ایران متحمل آسیب شد؛ زیرا از یک سو این بخش برای تامین نیازهای خود به تعاملات گسترده بین‌المللی نیاز دارد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد برای دوران بازگشت تحریم‌ها برنامه‌ریزی دقیقی انجام نداده است.

علی‌اصغر منظری، نماینده سابق ایران در ایکائو با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی در حال حاضر دو مسیر متفاوت پیش‌روی خود دارند، می‌گوید: یکی از آنها تامین هواپیماهای جدید با عمر کمتر که در بازار موجود هستند خواهد بود و دیگر مراجعه به تولید کنندگان هواپیما در کشورهایی که مشمول تحریم نمی‌شوند یا تولیدات‌شان توان دور زدن تحریم‌های آمریکا را خواهد داشت.

وی بیان می‌کند: به نظر می‌رسد در حال حاضر در دسترس‌ترین و همچنین ارزان‌ترین گزینه پیش‌روی ما ورود هواپیماهای با عمر کمتر است البته در این مسیر بهتر است به سمت هواپیماهای کوچک‌تر حرکت کنیم. البته در بلندمدت نیز می‌توانیم تفاهم‌نامه‌هایی را با برخی تولید کنندگان به امضاء برسانیم که برای ایران هواپیماهایی با در نظر گرفتن استانداردها به وجود بیاورند.

 

صنعت هوایی



تعداد هواپیماهای آماده بیشتر شده است

از سوی دیگر برنامه‌هایی برای اتکا به توانمندی متخصصان داخلی آغاز شده است. روز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸ رئیس سازمان هواپیمایی کشور با حضور در رویداد "معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما" گفت: در ۳۰ سال گذشته ما مرکز آموزشی مرتبط با صنایع هوایی که مدرک آکادمیک صادر کند، در اختیار نداشتیم؛ ولی امروزه به بلوغ کافی در این حوزه رسیده‌ایم و این اتفاقات از یک سال گذشته تاکنون در کشور رخ داده است.

وی اضافه کرد: از یک سال گذشته که جامعه جهانی به ایران "نه" گفتند، حرکت درون‌زایی در کشور ایجاد شده است.

عابدزاده با اشاره به وضعیت کشور در زمان برجام، گفت: در آن زمان تلاش شد که با ارتباطات ایجاد شده ناوگان هوایی کشور را به‌روز کنیم، ولی با "نه" گفتن کشورهای غربی تلاش شد تا ناوگان هوایی کشور را سرپا نگه داریم، به گونه‌ای تعداد هواپیماهای آماده ما بیشتر شده، با وجود آن که شرایط برای ما سخت‌تر شده است.



دانشجویان بسیاری در هوا و فضا تحصیل می‌کنند

هم‌چنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور دراین مراسم گفت که با وجود تحریم ها صنعت هوایی هنوز روی پای خود ایستاده است. سورنا ستاری خاطرنشان کرد: زمانی که جنگ شد و با خروج آمریکا از کشورمان فهمیدیم که در این حوزه هیچ تجهیزاتی نداریم و تنها وابسته هستیم. تا زمانی که دانش طراحی و ساخت تجهیزات در کشور وجود نداشته باشد هیچ نتیجه و پیشرفتی نخواهیم داشت. اگر روزگاری در حوزه دانشگاهی درس هوا و فضا تدریس نمی شد اما امروز دانشجویان زیادی در این رشته تحصیل می کنند. این نشان می دهد در حوزه دانشی و فنی پیشرفت های خوبی داشته‌ایم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نیازهای فناورانه در تعمیر و نگهداری هواپیما را رویکرد جدیدی دانست که در صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته و باید آن را توسعه داد. این صندوق با برگزاری رویدادهای اینچنینی خود حوزه‌های آسیب پذیر را شناسایی می‌کند و پس از آن از شرکت‌های دانش بنیان برای نمایش توانمندی هایشان دعوت می کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 115650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha