کد خبر 115672
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
ماجرای فروش 34 میلیاردی ایران ایرتور

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره اینکه گفته شده این سازمان، شرکت ایرتور را که ارزش هزار میلیاردی داشته به قیمت ۳۴ میلیارد تومان فروخته است"، اعلام کرد که ایران ایرتور بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۹ واگذار شده که در زمان واگذاری، این شرکت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشه داشته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سید جعفر سبحانی - مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی - درباره واگذاری ایران‌ایرتور اظهار کرد: سال ۱۳۸۹ با مصوبه هیات واگذاری، آن زمان ایران‌ایر تور با قیمت پایه هفت میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد. در آن زمان قرار بود ۲۵ درصد نقد و مابقی به صورت اقساط سه ساله پرداخت شود.

وی در مورد خریداران گفت: یک شرکت چندمنظوره به نام هسایار و شرکتی دیگر به نام احیای صنایع خراسان در آن مزایده شرکت کردند و آن سهم را خریدند. آنها ۹۵ درصد این سهم را که قیمت پایه‌اش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود در مزایده ۴۸ میلیارد تومان خریدند.

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: این شرکت‌ها ۲۵ درصد از حصه اولیه را پرداخت کردند اما در ادامه در انجام تعهدات خود ناتوان بودند.

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در راستای دفاع از حق دولت از خریدار وکالت گرفته بود که اگر خریدار در انجام تعهدات کوتاهی کرد بتواند سهم دولت را استیفاء کند.

 

ایران ایرتور



سبحانی ادامه داد: در خردادماه، شهریورماه و آذرماه سال ۱۳۹۳ و خردادماه سال ۱۳۹۴ سازمان خصوصی‌سازی چهار نوبت مزایده برای این سهم برگزار کرد و هیچ کس برای خرید آن نیامد، چرا که این شرکت حتی یک پرواز هم نداشت و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت. همچنین حدود ۹۰ میلیون دلار بدهی ارزی داشت، در نتیجه کاملا ورشکسته بود. این مزایده‌ها با قیمت ۳۴ میلیارد تومان که دولت از آن دو شرکت طلب داشت انجام شد.

مشاور رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: وقتی یک شرکت را می‌فروشند بدهی‌ها و زیان انباشته را در کنار دارایی‌ها می‌بینند. نمی‌شد که از زیان انباشته و بدهی‌ها گذشت و فقط دارایی‌ها را دید.

وی افزود: در مزایده پنجم یک بخش خصوصی واقعی این شرکت را خریداری کرد که ۴۰ درصد نقد و مابقی را در اقساط دو ساله قرار شد بپردازد. آن خریدار بلافاصله ۴۰ درصد را نقد واریز کرد و تمام اقساط را به موقع پرداخت کرد.

سبحانی تاکید کرد: این‌که گفته شده خریدار این مبلغ را پرداخت نکرده کذب محض است و شرکت هم روال خود را می‌گذراند.

وی تاکید کرد: خریدار فعلی تعداد پرسنل را به ۱۲۰۰ پرسنل رسانده، هواپیمای جدید گرفته، ناوگان هوایی را توسعه داده و بدهی را پرداخت کرده است؛ آیا این کار بدی است.

سبحانی ادامه داد: متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ سند و مدرکی می‌گوید این شرکت ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است آیا ایشان حتی یک برگ صورت مالی این شرکت را دیده که چنین حرفی می‌زند. ما باید بدانیم که یک شرکت از دارایی‌ها و بدهی‌ها تشکیل شده است و هر دوی اینها را در قیمت‌گذاری با هم ببینیم. شرکت ایران‌ایر تور به دلیل زیان انباشته ۴۰۰ میلیارد تومان عملا ورشکسته و زمین‌خورده بود.

به گزارش ایسنا، پژمان‌فر - نماینده مجلس - به تازگی عنوان کرده که فقط عنوان ایران ایرتور هزار میلیارد تومان می‌ارزید، با قیمت ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار کردند.

کد خبر 115672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha