خط اعتباری برای حل مشکلات قطعه سازان ایجاد می شود

پرشین خودرو: در نشست اخیر مجلس با وزیر صنعت ضمن اشاره به تلاش دولت برای پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیاردی به قطعه سازان، اعلام شد که خط اعتباری با کمک بانک ها برای حل مشکلات قطعه سازان ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت قطعه طی چند سال اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه شده است؛ از تحریم‌ مواد اولیه و قطعه و تحریم‌های بانکی که باعث افزایش هزینه‌های تولید این گروه شده تا بدهی‌های انباشته خودروسازان که موجب کمبود شدید نقدینگی شده است. شاید تا چند سال پیش اصلی‌ترین گلایه قطعه‌ سازان از خودروسازان به پرداخت و تسویه بدهی به‎صورت سه‌ماه یا چهارماه یکبار خلاصه می‌شد، اما در شرایط فعلی که خودروسازان توان تولید خودرو را بدون دریافت قطعه از قطعه‌سازان ندارند این مشکلات بیشتر شده زیرا تا زمانی که قطعات تامین نشود و خودروسازان قادر به تولید خودرو نباشند، اصولا پولی برای تسویه بدهی به قطعه‌سازان پرداخت نخواهد شد.

در چنین شرایطی است که بانک مرکزی نیز با پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان مخالفت می‌کند. البته اواخر سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان به خودروسازان به‎منظور پرداخت بخشی از بدهی به قطعه‌سازان پرداخت شد، اما بانک مرکزی به دلایل مختلف از جمله تورم‌زا بودن پرداخت چنین وامی برای اقتصاد کشور از پرداخت مابقی این وام به خودروسازان و قطعه‌سازان امتناع می‌ کند. در چنین شرایطی بار تورمی از یک سو و افزایش میزان بیکاری از سوی دیگر چالش بزرگی پیش‌روی واحدهای قطعه سازی گذاشته و باید به‌منظور ایجاد تعادل دولت دست به انتخاب گزینه مناسب بزنند.

 

قطعه سازی



در همین راستا و به دنبال عدم‌ تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان و مسائل مطرح در خصوص تعطیلی و تعدیل نیرو در بخش های قطعه سازی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای‌اسلامی ضمن اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون با وزیر صنعت اعلام کرد: در نشست اخیر مجلس با وزیر صنعت و در جریان بررسی رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی بر لزوم تلاش دولت برای پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی به قطعه سازان تاکید شد.


ایجاد ظرفیت برای فروش اموال مازاد خودروسازان

سید جواد حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: فروش اموال مازاد و ایجاد ظرفیتی برای اجرای آن بخش دیگری از مسائل مطرح برای حل مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت مطالبات قطعه سازان بود که مورد تاکید وزیر و نمایندگان قرار گرفت.

وی همچنین ایجاد خط اعتباری با کمک بانک ها را راهکار دیگر برای کمک به قطعه سازان عنوان کرد و افزود: موضع بعدی ایجاد خط اعتباری با کمک بانک ها برای حل مشکلات قطعه سازان بود که همزمان با قرارداد واحدها با خودروسازان این خط اعتباری برای قطعه سازان اختصاص یابد.

 

خودرو



حسینی کیا، همکاری با وزارت دفاع برای طراحی و داخلی سازی برخی از قطعات خاص را گام بعدی برای همراهی با قطعه سازان و خودروسازان اعلام کرد و گفت : در این نشست با توجه به قرارداد اخیر صنایع دفاعی کشور با خودروسازان ، مطرح شد که تامین و طراحی برخی از قطعات خاص بر اساس این همکاری در حال تولید است.


با پای کار آمدن وزارت دفاع ، تیراژ تولید خودروسازان افزایش می یابد

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با توجه به ثبات بوجود آمده در بازار خودرو بر لزوم حفظ شرایط فعلی این بازار تاکید کرد و اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت تولید قطعات در داخل کشور فراهم شده است و با پای کار آمدن وزارت دفاع و توانمندی خوب این بخش در تولید قطعات و از سویی توجه جدی دولت به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش قطعه سازان، در آینده نه چندان دور شاهد افزایش تیراژ تولید خودروسازان و طراحی و عرضه محصولاتی جدیدی همچون پژو 301 در صنعت خودروسازی کشور خواهیم بود.

حسینی کیا همچنین با توجه به تاخیر بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه سازان تصریح کرد: با وجود مسائل و مشکلات ارزی معتقدیم باید تسهیلات 844 میلیون یورویی مصوب دولت به صورت ریالی پرداخت شود.

وی در پایان ضمن اشاره به پیگیری های دولت در پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه سازان ابراز امیدواری کرد: دولت مصوبه پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی را به زودی عملی خواهد کرد هر چند کمیسیون صنایع نیز در حال پی گیری رفع مشکلات و تامین نقدینگی لازم خودروسازان و قطعه سازان است.

کد خبر 115879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha