از سرگیری پرداخت باقیمانده تسهیلات به قطعه‌سازان با رفع 2 مشکل

پرشین خودرو: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، از پیشگام شدن یکی از بانک‌های عامل برای پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو باقیمانده از تسهیلات قطعه‌سازان خبر داد و گفت: دو مشکل عمده‌ منقضی شدن مهلت پرداخت تسهیلات و نپذیرفتن بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات که وجود داشت، حل شده است.

به گزارش پرشین خودرو، پس از تصویب مصوبه پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان که بخش اول آن به صورت ریالی در ماه‌های پایانی سال گذشته و به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد؛ تصمیم بر این گرفته شد که ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده به صورت ارزی و در قالب ۸۴۴ میلیون یورو تخصیص یابد؛ اما علی‌رغم پیگیری‌ها و درخواست قطعه‌سازان برای پرداخت این تسهیلات خبری از پرداخت‌ ارزی نبود.

 

قطعه سازان

 

در این رابطه، مازیار بیگلو -‌ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - گفت: دو مشکل عمده برای پرداخت این تسهیلات وجود داشت. بانک‌های عامل و خودروسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز تمایل نداشتند تسهیلات ارزی پرداخت شود؛ لذا در حال حاضر با توجه به ثبات ارزی که به وجود آمده، پس از بحث و بررسی‌های فراوان بین قطعه‌سازان، خودروسازان و بانک مرکزی، در نهایت مقرر شده است این باقیمانده تسهیلات به صورت ارزی که البته خواسته خود قطعه‌سازان بوده است، از سوی یکی از بانک‌های عامل پرداخت شود.

تخصیص این مبلغ علاوه بر اینکه تکمیل‌کننده خودروهای ناقص کف کارخانه‌ها است، می‌تواند تعطیل نشدن واحدهای قطعه‌سازی و به دنبال آن تعدیل نشدن نیروی آن‌ها را به دنبال داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه تخصیص ریالی این مبلغ نیازمند مصوبه‌ای جداگانه بود که محقق شدن آن وقت و زمان زیادی نیاز داشت؛ از تمدید مهلت تخصیص آن خبر داد و گفت: این تسهیلات ارزی که مهلت پرداخت آن در تاریخ ۳۱ خرداد ماه امسال منقضی شده بود، با درخواست تمدید آن تا پایان بهمن ماه موافقت شده است. با ثبات ارزی که طی ماه‌های اخیر به وجود آمده و احتمالا ادامه‌دار نیز خواهد بود، با رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی و بانک‌های عامل شده، فرایند پرداخت شروع شده و هردو خودروساز ( ایران خودرو و سایپا)، یکی از قطعه‌سازان و یک بانک عامل به عنوان پیشرو اقدام کرده‌اند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه درصد زیادی از اقدامات لازم انجام شده است؛ ابراز امیدواری کرد بعد از تعطیلات تابستانی خودروسازان این پول جابه‌جا شده و اولین قسط این تسهیلات پرداخت شود تا کم‌کم سایر بانک‌های عامل دیگر همراهی کرده و قطعه‌سازان و خودروسازان بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. البته عمده این تسهیلات به خودروسازان پرداخت خواهد شد.

بیگلو تصریح کرد: اما همچنان مشکل بانک‌های عامل برای دریافت این ارز باقی است و تاکنون فقط یکی از بانک‌ها موافقت خود را برای دادن این تسهیلات اعلام کرده است. علاوه بر این پس از اعلام این بانک یکی از قطعه‌سازان "تیر وان" برای دریافت این ارز اقدام کرده، اما هنوز هیچ رقمی جابجا نشده و دریافتی انجام نشده است. (تیر وان به تامین‌کنندگان بزرگ قطعات یا قطعه‌سازان رده نخست جهانی اطلاق می‌شود که در ارتباط مستقیم با خودروسازان هستند)

منبع: ایسنا

کد خبر 115931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha