اصرار بر حذف پراید و 405 و خلاء بزرگی که ایجاد می شود

پرشین خودرو: اصرار بر حذف یکباره پراید و 405 خلاء بزرگی را حداقل به مدت یک سال ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه با جایگزینی این خودروها به لحاظ اقتصادی با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اخیرا رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف شماره‌گذاری خودروی پراید از سال 99خبر داده است. سردار هادیان فر، با اشاره به تحلیل تصادفات کشور طی 11 سال گذشته تأکید کرده است که با استناد به این تحلیل‌ها 34 درصد جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده است وی گفته این خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود.

این اظهارنظر در حالی مطرح می شود که برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو با استناد به قیمت پراید و رشد هزینه تمام‌شده تولید خودرو در کشورمان تأکید می‌کنند که جایگزین قیمتی برای تولید پراید 45 میلیون تومانی وجود ندارد و رشد تلفات جاده‌ای این خودرو نیز به دلیل فراوانی استفاده از آن و فرهنگ غلط رانندگی پراید سواران است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان کنار گذاشتن یک‌باره خط تولید پراید در شرایط کنونی صنعت خودرو را با توجه به کمبود قطعات و دغدغه اشتغال کارکنان این شرکت خودروسازی غیرممکن تلقی و تأکید می‌کنند که در حال حاضر حتی تیبا نیز قابلیت جایگزینی با خودرو پراید را ندارد.

با وجود چنین اظهاراتی از سوی کارشناسان اخیرا مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت نیز به دنبال تاکید وزیر صنعت اعلام کرده است که شرکت های خودروساز به منظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، باید محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم کنند. مفیدی گفته در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو 405 است و از آنجا که هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقا این خودروها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است این محصولات جای خود را به محصول های جدید می دهند .بنابراین تا پایان دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید دو شرکت بزرگ خودروساز خداحافظی خواهند کرد.

 



در حالی این روزها پلیس و مسئولان در وزارت صنعت بر توقف پراید و 405 از سال آینده تاکید دارند که به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، با جایگزینی تیبا با پراید سطح حداقلی قیمت در بازار خودرو بالا خواهد رفت.

آیا می شود در این شرایط پراید را کنار گذاشت ؟ تبعات توقف تولید پراید

امیر حسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با طرح این سوال که آیا می شود در این شرایط پراید را کنار گذاشت یانه، عنوان کرد: هر کار و تصمیمی شدنی است ضمن اینکه هر تصمیمی آثاری را به همراه دارد بنابراین تصمیم بر توقف تولید پراید نیز در این شرایط تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

بی انصافی پلیس در طرح مطالبی در خصوص بی کیفیتی پراید

وی با اشاره به اینکه از نظر فنی پراید خودرویی بهبود یافته است و با توجه به قیمت از نظر عملکردی ، مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری جزء خودروهای بسیار خوب شهری محسوب می شود، اضافه کرد: پلیس و افرادی که این روزها در خصوص موضوع بی کیفیتی پراید مطالبی را مطرح می کنند به واقع بی انصاف هستند چرا که پرایدی که امروز تولید می شود هم به لحاظ موتوری نسبت به 20 سال قبل تقویت شده و موتور آن از کاربراتوری به موتور یورو4 تبدیل شده و هم به لحاظ بدنه در سه، چهار سال گذشته تقویت شده است و بر روی پلت فرم ایکس 100 به تولید می رسد.

وی طرح آمار پلیس در خصوص تصادفات پراید را موضوعی عجیب ندانسته و معتقد است : خودرویی که حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل کشور را تشکیل می دهد و بیش از 20 سال است که در کشور تولید می شود تبعا آمار بالایی را در تصادفات خواهد داشت ضمن اینکه رانندگی برخی از رانندگان به نحوی است که حتی اگر بنز هم در اختیارشان باشد همین اتفاقات و حوادث را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی این گونه حرف زدن از ایمنی و مصرف سوخت و آلایندگی برخی از خودروها نتیجه اش هزینه زیاد برای جامعه است.

احتمال افزایش قیمت محصولات جایگزین در بازار

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد : هر چند از نظر فنی جایگزین برای پراید و 405 وجود دارد اما از لحاظ اقتصادی با این جایگزینی به طور قطع درصدی قیمت های جدید افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال با جایگزینی تیبا با پراید و افزایش تولید تیبا این تیراژ چندان در قیمت این محصول تاثیری نخواهد گذاشت به طوری که هم اکنون سایپا به جهت تولید این محصول در حال زیاندهی است به دلیل اینکه تنها قیمت مواد اولیه را از مشتری دریافت می کند.

کاکایی با اشاره به اینکه با جایگزینی این خودروها به طور قطع به لحاظ اقتصادی با چالش های جدی مواجه خواهیم شد، تاکید کرد: چنانچه بر روی حذف به یکباره پرایدی که سالیانه حداقل 500 هزار دستگاه تولید می شود اصرار شود خلاء بزرگی حداقل به مدت یک سال ایجاد خواهد شد. و به جهت ظرفیت سازی در بخش قطعه سازی و مشکلات در این حوزه به طور قطع تولید کاهش خواهد یافت.

به گفته وی با جایگزینی اتفاقی که خواهد افتاد نخریدن است و بازار خودرو به کمای عجیبی خواهد رفت هر چند هم اکنون نیز در رکود قرار داریم و به تدریج به سمت رکود کامل خواهیم رفت لذا از نظر کشش بازار بعید است با محصولات جدید کششی وجود داشته باشد چرا که قیمتی که خودروساز اعلام می کند بر اساس قیمت تمام شده تولید است.

پیش بینی عقب نشینی دولت از حذف موقت خودروهای قدیمی

وی در ادامه با توجه به شرایط کنونی تولید خودروسازان پیش بینی کرد: با ادامه شرایط فعلی تولید با ورود به سال 99 دولت از موضوع حذف خودروهای پرتیراژ برای مدتی عقب نشینی خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به اینکه باید در شرایط فعلی باید مکانیزم های تضمین کیفیت در صنعت خودرو تقویت شود، خاطر نشان کرد: با بهبود اوضاع اقتصادی در جامعه خود به خود مصرف کنندگان به سمت خودروهای بهتر و با کیفیت تر خواهند رفت.

کد خبر 116830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha