هر گونه درخواست بازنگری جدید منوط به بررسی طرح ساماندهی در صحن علنی است

پرشین خودرو: تا زمانی که طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی مورد بررسی مجدد قرار نگیرد هر گونه درخواست جدید در مورد بازنگری و اصلاح این طرح را نمی توان در کمیسیون صنایع پی گیری و مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری این شورا که ابتدای هفته جاری برگزار شد از ایرادات این شورا نسبت به "طرح ساماندهی صنعت خودرو" خبر داد و به دنبال این خبر ،جمعی از نمایندگان مجلس در واکنش به بازگشت مجدد این طرح از شورای نگهبان و ارائه دوباره برخی ایرادات قانونی این طرح در نامه ای به هیات رئیسه مجلس خواستار بازنگری اساسی در " طرح ساماندهی صنعت خودرو " شدند این در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و مسئول بررسی این طرح در کمیسیون صنایع از رفع ایرادات و ارجاع مجدد طرح ساماندهی به شورای نگهبان خبر داد.

ولی ملکی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه تا زمانی که شورای نگهبان اعلام نظر نکند نمی توان نسبت به هر گونه درخواست مبنی بر بازنگری جدید در طرح ساماندهی صنعت خودرو اظهار نظری نمود، تاکید کرد: البته من هم به عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع اشکالاتی را به طرح ساماندهی صنعت خودرو وارد می دانم اما تازمانی که این طرح به صحن وارد نشود نمی توان هر گونه درخواست جدید در مورد این طرح را پی گیری کرد.

وی ماده مربوط به منع تردد خودروهای فرسوده را از جمله ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: طبق این ماده که مربوط به ممنوعیت تردد فرسوده‌هاست، حمل بار و مسافر توسط وسیله نقلیه موتوری بعد از رسیدن به سن فرسودگی، در کلان‌شهرها ممنوع است. این تبصره در واقع دولت را ملزم کرده که اقدامات لازم را برای تسریع اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده انجام دهد اما نکته مهم در ماده مصوب این است که در شرایط تحریمی که وارداتی صورت نمی گیرد با چه مکانیزمی باید این خودروها خارج شوند و آیا امکان تامین خودرو جایگزین وجود دارد.

از سویی چنانچه برای این خودروها برگ معاینه فنی صادر شود عملی خلاف قانونی صورت گرفته است.

 



عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به موضوع اصرار این کمیسیون در تصویب این طرح پیش از بررسی اشکالات اظهار داشت: کمیسیون صنایع هیچ اصراری بر تصویب سریع طرح ساماندهی صنعت خودرو بدون رفع ایرادات ندارد ضمن اینکه شورای نگهبان در چارچوب وظایف می تواند ایرادات را ارائه نماید اما برای اصلاحات باید طرحی را نیز ارائه کند.

ملکی در پایان با توجه درخواست اخیر تعدادی از نمایندگان برای بازنگری و اصلاح بنیادین طرح ساماندهی به هیئت رییسه مجلس خاطر نشان کرد: قطعا ایرادات قانونی و سیاست گذاری که مد نظر است در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار می گیرد و با تصویب در کمیسیون به صحن علنی ارجاع خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، در روزهای پایانی خرداد ماه امسال بود که طرحی تحت عنوان "ساماندهی صنعت خودرو" با هدف ساماندهی وضعیت آشفته بازار این محصول در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌تصویب رسید. این طرح درحالی به‌تصویب رسید که به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایرادات اساسی زیادی بر آن وارد است، این طرح تابه‌حال 2 بار توسط شورای نگهبان به‌دلیل ایرادات قانونی و مخالفت با شرع، رد شده در آخرین بررسی ها مجمع تشخیص مصلحت نیز برخی مواد این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی نظام اعلام کرده است.

کد خبر 116977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha