کد خبر 117189
۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
طرح ساماندهی صنعت خودرو فعلا مسکوت می‌ماند

پرشین خودرو: هر چند برخی از نمایندگان مجلس چندی پیش اعلام کردند که کمیسیون صنایع و معادن در پی رفع ایردات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو است، اما روز گذشته یکی از اعضای این کمیسیون از مسکوت ماندن طرح تا آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، طرح ساماندهی بازار خودرو دوسال پیش با رویکرد آزادسازی واردات خودرو و همچنین کاهش تعرفه از سوی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تهیه و با تصویب یک فوریت به صحن علنی مجلس راه پیدا کرد.


این در شرایطی است که طرح یاد شده با مخالفت عده‌ای از نمایندگان تغییر ماهیت داد و به با رویکرد حمایت از خودروسازان به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر نام داد. این طرح در خرداد ماه امسال در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارسال شد.اما با ایردات اعضای شورای نگهبان که برخی از بندهای این مصوبه را مغایر با قانون و شریعت خواندند، بار دیگر به مجلس عودت داده شد.در نهایت اینکه نمایندگان در بررسی دوباره طرح، به‌زعم خود ایرادات مربوطه را برطرف کردند، اما شورای نگهبان باز هم آن را نپذیرفت و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماجرا ورود کرد.

 

بازار خودرو

 

مجمع نیز در بررسی طرح ساماندهی خودرو، برخی موارد آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست تا طرح موردنظر باز هم به مجلس ارجاع داده شود. عمده ایراداتی که به طرح ساماندهی خودرو گرفته شده، به مسائلی مانند «قیمت‌گذاری»، «خصوصی‌سازی»، «تعرفه» و «خروج خودروهای فرسوده» مربوط می‌شود که به اعتقاد مخالفان و منتقدان این طرح، از شفافیت لازم برخوردار نیست.

اما آنچه بیش از دیگر موضوعات طرح ساماندهی، مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفته موضوع خصوصی‌سازی کامل شرکت‌های خودروساز است بطوریکه نمایندگان مجلس در طرح خود بر واگذاری باقی مانده سهام دولت در دو شرکت خودرو ساز تاکید دارند اما شورای نگهبان معتقد است که دولت باید همچنان سهام دار خودروسازی‌ها باقی بماند. حال در شرایطی طرح ساماندهی صنعت خودرو دو بار از سوی شورای نگهبان رد شد که چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس بر اصلاح بندهای مورد ایراد این شورا تاکید و از ارسال سه باره آن به شورای نگهبان خبر دادند. حالا اما یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس روایت دیگری از پیگیری این طرح در مجلس شورای اسلامی دارد.

روز گذشته سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سرنوشت طرح ساماندهی صنعت خودرو را با طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان گره زد و از مسکوت ماندن آن تا آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها خبر داد.

وی که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده درباره سرنوشت این طرح، عنوان کرده که اگرچه طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار کمیسیون صنایع قرار گرفت اما از آنجا که تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در حال تکمیل بوده و روبه پایان است مقرر شد؛ گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها و طرح ساماندهی خودرو با یکدیگر ادغام و پس از آن به صحن مجلس ارائه شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ارائه راهکار برای ساماندهی و بهبود وضعیت این صنعت است، اضافه کرده است که باید این راهکار به‌صورت قانون تصویب شود تا از بروز مجدد مشکلات در خودروسازی جلوگیری شود.

وی اظهار داشته از آنجایی که تدوین گزارش نهایی تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها در مراحل پایانی قرار دارد در کمیسیون صنایع و معادن مقرر شد؛ کمیته‌ای در کمیسیون تشکیل شود و نتایج گزارش تحقیق و تفحص و طرح ساماندهی خودرو ادغام و به‌صورت موضوع واحد به صحن علنی مجلس ارائه شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مسکوت مانده تا گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها آماده شود. اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که وی زمان مشخصی برای ارائه این دو طرح به مجلس شورای اسلامی عنوان نکرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 117189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha