وزارت صنعت خواستار اجرای مجدد ضوابط و مقررات گذشته واردات تایر شد

پرشین خودرو: با افزایش واردات تایرهای بی کیفیت و تاریخ گذشته به بازار ، وزارت صنعت پیشنهاد اجرای مجدد ضوابط و قوانین قبلی واردات تایر را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال گذشته بود که اعضای کارگروه تنظیم بازار در جلسه مشترک با وزیر صنعت‌ مقرر کردند چهار ردیف از تعرفه واردات تایر مربوط به تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از 26 به 5درصد کاهش یابد. بر این اساس قرر شد تا هنگام کاهش التهاب بازار لاستیک‌های باری- اتوبوسی این سایز از تایر با تعرفه 5‌درصدی و ارز دولتی به کشور وارد شود.

با ایجاد این شرایط بود که ادامه مسائل مربوط به تامین نیاز بازار تایر در سال جاری نیز مسئولان وزارت صمت را بر آن داشت تا جهت تسهیل در واردات تایر تصمیم به لغو برخی از قوانین و استانداردهای کیفی مرتبط با تایر کنند.

بر این اساس اوایل تیرماه امسال با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌الزام ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR، ‌ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان تایر برای واردات لاستیک‌های سواری و سنگین برداشته شد به طوری که این اقدام دولت واکنش های زیادی در بین کارشناسان و فعالان صنعت تایر داشت به طوری که مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک در گفت و گو با خبرنگار ما نسبت به ورود تایرهای بی کیفیت و تقلبی به کشور هشدار داد.

دلایل ورود تایرهای تاریخ مصرف گذشته به کشور

پس از واکنش ها نسبت به حذف استانداردهای سه گانه واردات تایر سواری و سنگین و هشدار در خصوص تاثیر این اقدام بر ورود تایرهای بی کیفیت و تقلبی ، حالا برخی از خبرها حکایت از ورود تایرهای تاریخ مصرف گذشته به بازار دارد موضوعی که به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به دنبال حذف برخی از قوانین و ضوابطی که ناظر بر کیفیت واردات تایر است صورت گرفته است.

وی معتقد است صدور مجوز واردات تایرهای باری - اتوبوسی با ارز 4200 تومانی و تعرفه 5 درصد برای و حذف برخی از از استانداردهای اجباری مانند SWR موجب هجوم متقاضیان به بازار واردات تایر و افزایش تایرهای تاریخ مصرف گذشته به بازار شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در همین راستا طی گفت و گویی با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید عرضه تایرهای تاریخ مصرف گذشته به بازار ، بخش مهمی از این تایرهای را مربوط به تایرهای سنگین دانست و گفت: با کاهش تعرفه واردات تایرهای باری – اتوبوسی به 5 درصد و امکان واردات این سایز از تایر با ارز 4200 تومانی، بسیاری از دلالان و واسطه ها و حتی واردکنندگان محصولات خوراکی به منظور کسب سود با دریافت ارز دولتی اقدام به واردات تایرهای سنگین به هر کیفیت و استاندارد به کشور کردند و آمار واردات این نوع تایر در کشور افزایش یافت.

 

تایر



مصطفی تنها در همین زمینه از ورود تایرهای استوک از چین و امارات به کشور خبر دارد و اظهار داشت: اغلب افرادی که از سال گذشته وارد بازار تایرهای وارداتی شدند متاسفانه به دلیل عدم اطلاع از کیفیت و نوع کالا اقدام به واردات تایرهای استوک و بی کیفیت با قیمت پایین از چین و امارات به کشور کردند.

عدم نظارت بر جریان واردات تایر به کشور

وی ضمن ابراز تاسف از نبود هیچ گونه نظارت بر جریان فعلی واردات تایر به کشور، از پیشنهاد وزارت صنعت مبنی بر اجرای مجدد ضوابط گذشته بر جریان واردات تایر خبر تاکید کرد: تا پیش از تصمیم دولت مبنی بر حذف برخی قوانین و الزامات برای واردات ، وجود این ضوابط مانع از ورود این گونه تایرها به کشور می گردید که خوشبختانه بر اساس آخرین اطلاعات، معاون وزیر صنعت پیشنهاد اجرای مجدد ضوابط قبلی واردات تایر را ارائه کردند.

وی با اشاره به بخشی از ضوابط قبلی واردات تایر گفت: در قوانین قبلی ثبت سفارش و واردات انواع لاستیک خودرو اعم از سبک و سنگین تنها توسط نمایندگی های رسمی و ارائه کننده خدمات پس از فروش مجاز بود که در سال گذشته این قانون لغو گردید همچنین استاندارد اجباری SWR از جمله الزامات استانداردی بود که در سال 97 حذف گردید و در صورت موافقت با پیشنهاد وزارت صنعت، این الزامات و قوانین مجدد اجرایی خواهند شد.

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر در پایان لغو برخی ضوابط در واردات را موجب حضور دلالان و احتکار حجم زیادی از تایرهای سنگین دانست و یاد آور شد: متاسفانه تصمیم دولت در سال گذشته در کاهش تعرفه و اختصاص ارز دولتی به واردات تایر های سنگین و از سویی حذف برخی از الزامات استانداردی موجب برهم خوردن بازار تایرهای سنگین و ورود تایرهای بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته به بازار شده است به طوری که امروز حجم زیادی از تایر در انبارها و بنادر و گمرکات دپو شده است که تاکنون ترخیص و عرضه نشده اند.

کد خبر 117206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha