پیش بینی توقف و تاخیر در اجرای پروژه های خودکفایی خودروسازان

پرشین خودرو: مهمترین وظیفه دولت در تحقق رونق تولید، تامین نقدینگی برای صنعت خودرو و قطعه سازی است بطوریکه فقط با تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه های قطعه سازی، تیراژ تولید خودروسازان افزایش یافته و جریان خودکفایی و قراردادهای داخلی سازی قطعات عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دو میز از 5 میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با ارزش قراردادی در حدود 2000 میلیارد تومان در حالی برگزار شده است که بررسی اوضاع تولید نشان می دهد همچنان مهمترین مشکل برای تداوم تولید و اجرای پروژه ساخت داخل در واحدهای قطعه سازی نقدینگی است موضوعی که با وجود قراردادهای منعقد شده در پروژه های ساخت داخل و همچنین گذشت ماهها از مصوبه 11 هزار میلیارد تومانی پرداخت تسهیلات از سوی دولت، همچنان بخش مهمی از آن عملیاتی نشده است.

با توجه به وضع کنونی سرمایه در گردش در صنعت خودرو و قطعه سازی بیشتر کارشناسان خودرویی و فعالان در بنگاه های قطعه سازی معتقدند ادامه این شرایط ضمن تاثیر بر روند اجرای قرادادهای میز های ساخت داخل و توقف این جریان، بدون شک بر اجرای پروژه های توسعه محصولات جدیدی همچون پژو 301 تاثیر گذاشته و به رغم وعده مسئولان، تاخیر در این پروژه ها را رقم خواهد زد.

حال در شرایطی که تمامی مسئولان از دولت و مجلس به خصوص وزارت صنعت بر اهمیت شعار رونق تولید و اجرای پروژه های خودکفایی در اغلب صنایع به خصوص خودروسازی کشور تاکید دارند این سوال مطرح می شود که در این راستا وزارت صنعت و بانک مرکزی به عنوان متولیان تحقق این جریان در حمایت از تولید چه اقداماتی را انجام دادند.

در همین زمینه سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تایید مشکل جدی نقدینگی قطعه سازان و تبعات آن بر تدوام تولید عنوان کرد: امروز قطعه سازانی که برنامه تولید و داخلی سازی قطعات های تک را آغاز کردند در تامین نیازهای اولیه تولید با مشکلات زیادی مواجه هستند و به طور قطع ادامه این شرایط مسائل جدی تری را برای آنان ایجاد خواهد کرد.

فرهاد بهنیا اظهار داشت: با تامین نقدینگی است که تیراژ تولید خودروسازان افزایش یافته و جریان خودکفایی و داخلی سازی قطعات مورد نیاز عملیاتی خواهد شد از این رو مهمترین وظیفه دولت در شرایط فعلی تامین نقدینگی برای صنعت خودرو و قطعه سازی است.

احتمال توقف پروژه های ساخت داخل / اجرای برنامه های میزهای داخلی سازی در گرو چیست؟

وی با اشاره به برگزاری دومین میز داخلی سازی قطعات خودرو اظهار داشت: با عدم تامین بودجه و نقدینگی مورد نیاز بدون شک برگزاری میزهای تخصصی ساخت داخل نتیجه ای را به دنبال نداشته و موجب توقف پروژه های ساخت داخل خواهد شد.

به گفته بهنیا، با تشدید تحریم ها و تاکید دولت مبنی بر تمرکز به توانمندی های داخلی در صنعت خودرو بسیاری از شرکتهای دانش بنیان در حوزه طراحی و تامین نیاز خودروسازان اعلام آمادگی کرده و گام های خوبی را در این زمینه برداشتند این در حالی است که به رغم مطالبات بالا و مشکل جدی سرمایه در گردش واحدهای قطعه سازی، شرکتهای دانش بنیان از توان و سرمایه نسبتا مناسبی بر ورد به این عرصه برخوردارند.

نقش تسهیلات تولید در افزایش توان خرید و رونق بازار خودرو

این مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران همچنین به خبرنگار پرشین خودرو، گفت: با توجه به مسائل موجود اولویت اصلی دولت باید تامین نقدینگی صنعت خودروسازی باشد و باید نهادهایی مانند بانک مرکزی را توجیه به پرداخت تسهیلات جهت رونق تولید نمایند.

 

فرهاد بهنیا



بهنیا خاطر نشان کرد: در صورتی تسهیلات تولید پرداخت شود تیراژ تولید در واحدهای قطعه سازی و بالطبع خودروسازی افزایش یافته و گردش نقدینگی اتفاق خواهد افتاد و در این راستا با افزایش توان خرید در جامعه، متقاضیان بازار خودرو امکان خرید یافته و بازار خرید و فروش خودرو و سایر کالاها رونق خواهد گرفت.

معضل نقدینگی پروژه داخلی سازی 301 را کندتر کرد

وی همچنین با توجه به اعلام برنامه نمونه سازی قطعات پژو 301 تا شهریور امسال و وعده وزارت صنعت مبنی بر تولید انبوه این خودرو تا شهریور سال 99، گفت: بسیاری از قطعه سازانی که قرارداد داخلی سازی قطعات 301 را منعقد کردند در حال اجرای تعهدات هستند اما تحت تاثیر مشکلات نقدینگی، حرکت در این زمینه بسیار کند تر شده است.

اهتمام خودروسازان در اجرای پروژه های خودکفایی

وی افزود: زمانی که تولید قطعه ساز با مشکل مواجه می شود تبعا پروژه خودکفایی و داخلی سازی نیز دچار بحران خواهد شد.

عضو انجمن قطعه سازان در پایان با اشاره به اهتمام خودروسازان و قطعه سازان در اجرای پروژه های خودکفایی تصریح کرد: با وجود مشکلات خودروسازان عزم خود را جزم کردند به هر نحو شده توسعه محصولات جدیدی همچون پژو 301 را در زمان وعده داده شده عملی نمایند اما واقعیت این است که احتمال می رود آهنگ کار با وجود مشکل نقدینگی کند شده و اجرای آن به تاخیر بیفتد.

کد خبر 117270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha