زیان حاصل از فروش خودروهای پر تیراژ به خودروسازان

پرشین خودرو: بخشی از زیان مالی خودروسازان از فروش خودروهای پر تیراژ است که با توقف تولید آنها ،این جریان به کاهش زیان شرکتها کمک خواهد کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به اعلام زمان توقف تولید برخی از خودروهای پرتیراژ اظهار داشت: سایپا با اجرای این تصمیم در حال برنامه ریزی است تا به همان میزان که از تیراژ پراید کاسته می شود تیراژ محصولات جایگزین را افزایش دهد تا مشکلی در تامین نیاز بازار خودرو ایجاد نشود.

احمد نعمت بخش با اشاره اینکه تولید خودرویی با استانداردهای روز کشور در رنج قیمت پراید امکان پذیر نیست، افزود: اجرای الزامات جدید استانداردی هزینه ای را برای خودروسازان به دنبال دارد بنابراین قیمت خودروهای جایگزین به هیچ وجه در رنج پراید و پژو 405 نخواهند بود.

نتیجه قیمت های تکلیفی بر تشدید بحران نقدینگی خودروسازان

وی در ادامه به قیمت تکلیفی دولت در فروش خودروسازان پرداخت و گفت: از سال 97 تا 6 ماهه اول امسال به دلیل قیمت های دستوری هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز حدود 12 هزار میلیارد تومان زیان کردند و کماکان این جریان ادامه دارد و خودروسازان همچنان تولیداتشان را با زیان به فروش می رسانند.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: بخشی از زیان مالی خودروسازان از فروش خودروهای پر تیراژ است که با توقف تولید آنها ،این جریان به کاهش زیان شرکتها کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بارها اعلام کردیم که دولت باید بر اساس تبصره 2 اصل 101 برنامه توسعه و یا ماده 90 اصل 44 قانون اساسی در پرداخت کمک زیان به خودروسازان به قانون عمل کند، افزود : بر اساس تبصره2 اصل 101 برنامه پنجم توسعه و ماده 90 اصل 44 قانون اساسی دولت باید « در صورت تعیین قیمت هر کالایی کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود ما به التفاوت قیمت عادله روز و قیمت تکلیفی باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت شود و یا از محل بدهی دستگاههای ذی ربط به دولت تهاتر شود » به شرکتها کمک زیان پرداخت کند این در حالی است که هر روز توان مالی خودروسازان با قیمت فعلی خودروها ، تحلیل می رود اما همچنان با وجود اوضاع بحرانی خودروسازان ،دولت در این زمینه اقدامی نکرده است.

پاسخ به تعهدات معوق با رفع مشکل نقدینگی خودروسازان / مشکل مالی مانع از ترخیص قطعات 3500 دستگاه هایما از گمرکات شد

وی در ادامه به توقف حجم زیادی از قطعات منفصله در گمرکات به دلیل مشکل نقدینگی خودروسازان پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون قطعات منفصله ( سی کی دی ) 3500 دستگاه از خودروهای هایما تولیدی شرکت ایران خودرو در گمرک قرار دارد اما این شرکت با وجود گذشت چندین ماه از سر رسید انجام تعهدات به مشتریان ، به دلیل مشکل نقدینگی قادر به ترخیص این قطعات نیست.

به گفته نعمت بخش، از آذر ماه سال گذشته نوبت عمل به تعهد شرکت به مشتریان خودرو هایما رسیده اما ایران خودرو تاکنون موفق به انجام تعهدات خود نشده است؛ این شرکت در پیگیری های صورت گرفته عنوان کرده که به رغم وجود این قطعات در گمرک ، نقدینگی کافی برای ترخیص این قطعات را ندارد.

 

پراید



این مقام مسئول در انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: در شرایط کنونی انتظار می رود وزارت صمت با توجه به قیمت تکلیفی خودروها و افزایش زیان شرکتها، میزان کمک زیان را در بودجه لحاظ کند و در غیر این صورت به هر نحو ممکن نقدینگی خودروسازان را تامین نماید.

نعمت بخش در ادامه به آمار 20 هزار میلیارد تومانی بدهی خودروسازان به قطعه سازان اشاره کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با این شرایط امکان ندارد به برنامه تولید امسال دست یابیم مگر اینکه دولت نقدینگی شرکتها را تامین کند.

آمار خودروهای در کف با همکاری قطعه سازان به حداقل رسید

وی در ادامه با توجه به مشکل نقدینگی شرکتها، به روند خوب همکاری خودروساز و قطعه ساز در تکمیل خودروهای ناقص اشاره کرد و یاد آور شد: خوشبختانه خودروسازان با کمک قطعه سازان بخش زیادی از خودروهای در کف را تکمیل و به بازار عرضه کردند و تنها حدود 10 تا 15 هزار دستگاه در سایپا و 40 هزار دستگاه خودرو ناقص در ایران خودرو در کف باقی مانده است.

نعمت بخش، با توجه به تاثیر داخلی سازی در کاهش وابستگی ارزی خودروسازان و روند تکمیل خودروهای در کف، گفت: با این حال همچنان خودروسازان از مشکل نقدینگی رنج می برد.

 

احمد نعمت بخش



دبیر انجمن خودروسازان همچنین به مجوز دولت برای پیش فروش خودروسازان به تاثیر این جریان بر رفع مشکل نقدینگی خودروسازان پرداخت و گفت: پس از عدم پرداخت کمک زیان و تداوم مشکل نقدینگی شرکتها انجمن خودروسازان در کمیته خودرو پیشنهاد نمود که خودروسازان به ازای تحویل یک دستگاه خودرو از تعهدات، امکان پیش فروش یک دستگاه را داشته باشند اما کمیته خودرو موافقت کرد به ازای هر 2 دستگاه خودرو تحویل خودرو در مقابل انجام تعهدات قبلی، شرکتها امکان پیش فروش یک دستگاه را داشته باشند هر چند این میزان پیش فروش با وجود کمکی که به اوضاع مالی شرکتها می کند ،کافی نخواهد بود.

نعمت بخش در ادامه به عبور خودروسازان از تحریم ها با قطع همکاری شرکای خارجی اشاره کرد و افزود : تحریم ها هر چند مشکلاتی را در تامین ارز و قطعات مورد نیاز خودروسازان ایجاد کرده و مانع از ورود بسیاری از قطعات برای خطوط تولید خودروسازان گردید اما هم و غم دولت و سیاست های وزارت صمت در مسیری قرار گرفت که شرکتها به سمت تعمیق ساخت داخل تولیدات فعلی بروند.

وی برگزاری 2 میز تخصصی تعمیق ساخت داخل و اجرای بخشی از قراردادهای داخلی سازی را در راستای سیاست های وزارت صمت دانست و گفت : شرایط بوجود امده در تولید نشان داد چنانچه خودروسازان و قطعه سازان کمربندها را محکم ببندند و در مسیر داخلی سازی گام بردارند می توانند بر تحریم ها غلبه کرده و مانع از توقف خطوط تولید شوند.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان با اشاره به آمار تولید خودروسازان در سال جاری عنوان کرد : بر اساس آخرین آمارها در 6 ماهه اول امسال تولید خودروسازان عمدتا به دلیل کمبود نقدینگی با افت 35 درصدی همراه شده است در حالی در صورت تامین به موقع نقدینگی ، کمک خوبی به شرکتها می گردید و چنین شرایطی برای تولید شرکتها رخ نمی داد و این میزان افت تولید صورت نمی گرفت.

کد خبر 117715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha