سوء استفاده سود جویان از فضای حاکم بر بازار خودرو

پرشین خودرو: علت گرانی خودرو در هفته جاری سودجویانی هستند که با استفاده از فضای حاکم بر نحوه عرضه خودروسازان، خودروهای دپو در پارکینگ ها را با قیمت های بالا در بازار عرضه می کنند، قیمتی هایی که عمدتا کاذب است و معمولا خریداری نیز در این بازار ندارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش قیمت خودرو این روزها بسیاری از دست اندرکاران بازار و حتی مشتریان را سردرگم کرده است. به طوری که در ابن بازار کمتر کسی اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کند و این جریان بر رکود ماههای اخیر در بازار خودرو افزوده است.

با وجود اینکه در ماههای اخیر پیش‌ بینی ها حاکی از ادامه سیر نزولی قیمت ها بود در دو هفته اخیر بسیاری از خودروها در بازار با افزایش قیمت همراه شد، شرایطی که برخی فعالان شرکتها را عامل وضع موجود و ناشی از مدیریت بازار می دانند اما وزیر صنعت علت گرانی ها را برهم خوردن جریان عرضه و تقاضا را بازار عنوان می کند.

ارائه تحلیل ها در خصوص شرایط کنونی بازارخودرو در حالی همگی به نوعی مربوط به روند عرضه به بازار می شود که عمده افزایش قیمت ها در محصولات زیر 100 میلیون تومان در بازار رخ داده و در این بین نمی‌توان از روند صعودی قیمت دو خودرو پراید و پژو 405 چشم پوشی کرد جریانی که برخی از فعالان بازار معتقدند به تبعیت از اعلام خبر توقف خطوط تولید این دو محصول در بازار رخ داده است.

با این حال افزایش قیمت خودرو با توجه به رکود بازار، این روزها بسیاری از دست اندرکاران خودرو و همچنین مشتریان را سردرگم کرده است. به طوری که کمتر کسی اقدام به خرید و فروش در این فضا می‌کند.

 

بازار خودرو



به رغم رکود حاکم بر بازار، قیمت‌ها همچنان سیر صعودی دارد و در این بازار دست بسیاری از مشتریان به ارزان‌ترین خودروها نیز نمی‌رسد، در این شرایط، دو پرسش مهم مطرح می شود ؛ نخست اینکه علت رکود بازار خودرو چیست و دوم اینکه چرا در بازاری کنونی که تقاضایی وجود ندارد قیمت ها مجدد افزایشی شده است؟

در همین راستا یک فعال بازار خودرو علت گرانی خودرو در هفته جاری را سودجویانی می داند که با استفاده از فضای حاکم بر نحوه عرضه خودروسازان ، خودروهای دپو در پارکینگ ها را با قیمت ها بالا در بازار عرضه می کنند ، قیمتی هایی که عمدتا کاذب است و معمولا خریداری نیز در این بازار ندارد.

کاظم محمدی نیکخواه در همین ارتباط به خبرنگار پرشین خودرو گفت: قیمت خودروهای داخلی و پر تیراژ تا پیش از آبان ماه با ثبات نسبی همراه شده بود اما هر زمان که جریان تولید و تحویل شرکتها با کمی تاخیر همراه می شود عده ای سودجو از فضای موجود در بازار خودرو بهره برده و قیمت ها را به شکل کاذب بالا می برند.

وی با این حال معتقد است که در هفته جاری با بهبود روند تحویل تعهدات معوق شرکتهای خودروساز، قیمت ها به خصوص در محصولات ایران خودرو به تدریج رو به کاهش است.

این فعال بازار در ادامه علت اصلی رکود طولانی بازار خودرو را قیمت می داند و در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند: قیمت خودرو طی این یک سال و نیم گذشته بیش از 100 درصد افزایش داشته اما در آمد مشتریان افزایشی جزئی داشته و طبیعی است که در چنین فضایی بسیاری از مشتریان قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و این جریان موجب رکود بازار خودرو شده است.

به گفته نیکخواه، بازار خودرو همه ساله با پایان تابستان و آغاز پاییز به خواب می‌رود و سطح معاملات در آن افت می‌کند اما بازار خودرو در سال جاری خیلی زودتر ار موعد به خواب رفته است به طوری که پیش از ورود به پاییز نیز بازار خودرو با رکود سنگینی همراه بود از این رو به نظر می رسد که رکود امسال در بازار خودرو از جریان طبیعی سال های گذشته پیروی نمی کند و عمدتا تابع قیمت و اوضاع اقتصادی است.

وی در عین حال پیش بینی می کند بازار خودرو در نیمه دوم بهمن ماه از رکود خارج شده و به تدریج با تحرک و رشد تقاضا همراه شود.

وی در پایان اعلام می کند در صورت ادامه ثبات در بازار ارز طی ماههای آتی قیمت خودرو نیز به ثبات خواهد رسید.

کد خبر 117842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha