درک الزامات داخلی سازی قطعات خودرو به لطف تحریم!

پرشین خودرو: صنعت و اقتصاد کشور با وجود تجربه انواع و اقسام تحریم های بین المللی و یکجانبه اما همچنان از یک سوراخ گزیده می شود؛ گشاده دستی و حیف و میل منابع در زمان اندک گشایش های بین المللی و البته تنگ دستی و کمبود منابع و مواد اولیه در زمان بازگشت تحریم ها!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در احادیث نقل شده از پیامبر آمده است که: «مومن از یك سوراخ دو بار گزیده نمی شود»، قریب به همین مضمون نیز در ضرب المثل های ایرانی تکرار شده است اما بر اساس شواهد قرار نیست که ما از این احادیث و ضرب المثل ها درسی بیاموزیم.

نزدیک به 30 سال است که اقتصاد ایران با شدیدترین تحریم های سازمان ملل، چند جانبه و یکجانبه قدرت های خارجی و ... مواجه است، در این 30 سال چند باری به واسطه گشایش های بین المللی فرصت هایی برای بازسازی صنایع حیاتی کشور به دست آوردیم اما واکنش ما به این گشایش ها همیشه یک چیز بوده است: در زمان باز بودن مرزها صرفا به واردات و مونتاژ بدون انتقال تکنولوژی روی آوردیم و در زمان بازگشت محدودیت ها کاسه چه کنم به دست گرفتیم.

صنعت خودرو و صنایع وابسته را باید بزرگترین قربانی این رویکرد واردات و مونتاژ محور بدانیم. صنعتی که امروز می بینیم در برابر تحریم های سخت وارد شده به سختی مقاومت می کند اما از انصاف به دور است اگر تحریم ها را تنها تهدید قلمداد کنیم و فرصت هایی که از قِبَل آن به وجود آمده است را نادیده بگیریم البته به شرطی که هوشمندی تبدیل این تهدیدها به فرصت را داشته باشیم و آن را از دست ندهیم.

 

قطعه سازی



یکی از مهمترین فرصت هایی که بر اثر تحریم ها در صنعت خودرو به وجود آمده است، شکل گیری رویکردی تولید محور با اتکا به توان قطعه سازان داخلی است. این رویکرد که به واسطه شناخت و درک الزامات داخلی سازی قطعات برای نجات صنعت خودرو شکل گرفته است می تواند تا سال های متمادی تضمین کننده حیات و ممات صنعت خودرو در کشور باشد.

سال هاست که شرکت های قطعه سازی مانند کروز، رایزکو و اورند پیشرو و ... با شناخت صحیح از وضعیت کشور و تحریم ها و محدودیت ها و گشایش های ناشی از آن به رشد خود ادامه داده اند و با انجام سرمایه گذاری های کلان در انتقال تکنولوژی های به روز دنیا، خود را برای چنین روزهایی آماده کرده اند و در مقابل خودروسازانی بوده اند که ادامه حیات را تنها در واردات و مونتاژ دنبال می کردند.

امروز که به اذعان تمام کارشناسان با شدیدترین و سخت ترین تحریم های بین المللی بالاخص در صنعت خودرو مواجه هستیم، زمان آن فرا رسیده است تا با اتکا به توان قطعه سازان داخلی مشکلات این صنعت را رفع و رجوع کنیم.
حال که همه به این نتیجه رسیده اند که راه نجات کشور اتکا به داخلی سازی است، باید از شرایطی که به واسطه سال ها فعالیت قطعه سازان بخش خصوصی به وجود آمده است نهایت بهره را ببریم.

یک نکته قابل توجه نیز در این میان وجود دارد؛ به هر حال این شرایط سخت و محدودیت های بی شمار در آینده رفع خواهد شد و دوباره شاهد گشایش هایی در کشور خواهیم بود اما با به یاد آوردن این روزهای سخت، لازم است که همین مسیر را ادامه دهیم تا در سال های بعد افسوس فرصت هایی که برای احیای صنایع داخلی داریم را نخوریم.

کد خبر 118599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha