کد خبر 118967
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
ظرفیت حمل بار ۵ میلیون تن افزایش می‌یابد

پرشین خودرو: شرکت راه آهن: بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت جدید حمل بار در شبکه ریلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت راه آهن در حاشیه نمایشگاه صنعت حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته افزود: با اتصال معدن جلال آباد و مجتمع فولاد زرند ایرانیان در استان کرمان به شبکه ریل سراسری، بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت جدید حمل بار در شبکه ریلی ایجاد خواهد شد.


آقای سعید رسولی افزود: این دو مرکز عمده حمل بار تا پایان خرداد سال آینده با ۶۵ کیلومتر ریل گذاری به شبکه ریل سراسری می‌پیوندد.


وی افزود: معدن جلال آباد با ۴۳ و فولاد زرند با ۲۲ کیلومتر احداث ریل جدید به شبکه ریلی پیوند می‌خورد و از این پس، حمل بار این دو مرکز از طریق ریل انجام خواهد شد.

 

سعید رسولی


معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بومی سازی تجهیزات ریلی گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروه حمایت از تولیدات داخلی ایجاد شده است و در نمایشگاه امسال هم تجهیزاتی از تولیدات داخلی به نمایش گذاشته شده است که پیش از این به طور کامل نیازمند واردات آن از خارج بودیم.


وی افزود: در ۸ ماه نخست امسال ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری، لکوموتیو و خودکشش به شبکه ریلی کشور وارد شد که همگی در کارخانجات تولید داخل تولید شده اند و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۷ درصد رشد داشته است ضمن اینکه تا پایان سال، باز هم بخش دیگری از تولیدات داخل به ناوگان ریلی کشور ملحق خواهد شد.


مدیرعامل راه آهن همچنین در خصوص کریدور ریلی جنوب خزر که ماه گذشته در آنکارا به تصویب کشور‌های قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه رسید، گفت: این کریدور با توجه به تعرفه‌های یکسان و به صرفه مصوب، به خوبی قابل رقابت با کریدور ریلی شمال خزر خواهد بود.


وی افزود: ایران امسال عضو وابسته شورای حمل و نقل کشور‌های آسیای میانه و قفقاز (CIS) شد و هم اکنون واگن‌های ایرانی در حال ثبت (رجیستر) شدن هستند و با یکپارچه سازی شبکه اتوماسیون ایران با کشور‌های آسیای میانه و قفقاز، واگن‌ها و لکوموتیو‌های ایرانی می‌توانند در این کشور‌ها تردد کنند و در این صورت، صادرات و واردات و همچنین ترانزیت به طرز چشمگیری ارتقا می‌یابد.


رسولی در خصوص حمل و نقل حومه‌ای هم گفت: امسال افزایش چشمگیری در بحث کمی و کیفی سفر‌های حومه‌ای داشتیم و قیمت بلیت هم با همکاری شرکت‌های حمل و نقل ریلی بسیار ارزان و اقتصادی است به طوریکه بلیت قطار در مسیر اهواز - خرمشهر ۳ هزار تومان و در مسیر تهران - قم ۴ هزار تومان است و در مسیر‌های تهران - هشتگرد و پیشوا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان از مسافران دریافت می‌شود.

 

 

توافق نهایی با هند برای توسعه چابهار؛ بزودی

مدیرعامل سازمان بنادر: برخی مشکلات در موضوع توسعه بندر چابهار از جانب هندی‌ها وجود داشت که در حال برطرف کردن آن هستیم.

آقای محمد راستاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما؛ در حاشیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به قرارداد همکاری جمهوری اسلامی ایران و هند برای توسعه بندر چابهار افزود: این قرارداد شامل دو قرارداد کوتاه و بلند مدت است که قرارداد کوتاه مدت ۱۸ ماه زمان داشت و تا ۶ ماه آینده به پایان می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس این قرارداد، بهره برداری موقت با شرکت IPGL هند از سال گذشته عملیاتی شده و اپراتور هندی عملیات بندری را برعهده گرفته است.

وی تصریح کرد: امیدواریم متعاقب تکمیل قرارداد موقت، قرارداد اصلی در قالب قرارداد BOT ده ساله اجرایی شود و با تجهیز بندر چابهار توسط این اپراتور، قرارداد تداوم یابد.

وی افزود: مسایل و مشکلاتی درباره انجام برخی تعهدات طرف هندی وجود دارد که طی مذاکرات و ملاقات با مسئولان وزارت حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان توافقاتی برای حل آن حاصل شده است و امیدواریم بتوانیم این نواقص را برطرف کنیم تا تمام تعهدات طرف هندی در چابهار محقق شود.

مدیرعامل سازمان بنادر درخصوص وضعیت اجرای تعهدات طرف ایرانی نیز گفت: مهم ترین تعهد ما آماده کردن زیرساخت بندر و تحویل پایانه در قالب بهره‌برداری موقت بود که محقق شده است، اما در رابطه با قرارداد اصلی نکاتی وجود دارد که دو طرف باید روی آن به توافق نهایی برسند.

راستاد افزود: جلساتی با شرکت اپراتور هندی با حضور سفیر هندوستان در ایران داریم تا روی موضوعاتی که باقی مانده است به جمع بندی نهایی برسیم.

 

محمد راستاد

 


افزایش ۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور با وجود تحریم‌ها


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امسال باوجود همه تحریم‌هایی که بخش بندری و دریایی کشور را هدف گرفته است، میزان واردات و صادرات کالا‌های غیرنفتی در مقایسه با سال گذشته افزایش داشت.


آقای محمد راستاد در ادامه افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش واردات کالا‌های غیرنفتی ۱۷ درصد رشد داشتیم و موفق شدیم مایحتاج داخلی را از طریق دریا و بنادر وارد کنیم و میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی هم با ۲ درصد رشد، به ۳۷ میلیون تن رسید.


وی درخصوص طرح‌های توسعه‌ای بنادر گفت: تمام طرح‌های توسعه‌ای بنادر با توجه به ظرفیت بالای داخلی و توان ملی، با قوت ادامه دارد و مهم ترین این طرح‌ها توسعه بخش سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی محسوب می‌شود که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ این مرحله به بهره برداری برسد و در این صورت، به ظرفیت ۸ میلیون TU در سال خواهیم رسید.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در باره طرح راه آهن چابهار - زاهدان نیز گفت: با توسعه مرحله یک بندر چابهار ظرفیت ۸ میلیون تن جابجایی کالا در سال در این بندر ایجاد شد و امیدواریم در مراحل بعدی به ۳۰ میلیون تن ظرفیت دست پیدا کنیم بنابراین احتیاج داریم که علاوه بر دسترسی به حمل و نقل جاده‌ای، دسترسی به حمل و نقل ریلی نیز در این بندر فراهم شود و امیدواریم هرچه زودتر با اتصال ریلی بندر چابهار، شاهد تحول جدی در بهبود کیفیت انتقال کالا از این بندر باشیم.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 118967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha