سازمان ملی استاندارد با خودروسازان همراه شد/ رشد کیفی خودروها همسو با فضای تولید و الزامات استانداردی

پرشین خودرو: اجرای استانداردهای روز دنیا بدون شک در رشد کیفیت و افزایش رضایت مشتریان نقش مهمی دارد اما این امر به شرطی مفید خواهد بود که همسو با رشد صنعت خودرو و شرایط حاکم بر صنایع پیش بینی شود و بنابراین در ارتقاء کیفی خودروها باید فضای تولید و الزامات استانداردی با هم دیده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمان تصویب و اجرای 85 استاندارد جدید خودرویی، سازمان ملی استاندارد تاکید زیادی بر اجرای دقیق این استانداردها براساس برنامه‌ریزی و مهلت‌های اعلام شده داشت؛ با این حال با آغاز دور جدید تحریم‌ها از سال گذشته، به مرور از میزان این تاکید درمورد خودروهای داخلی کاسته شد.

براساس این گزارش، معاون سازمان ملی استاندارد در جدیدترین اظهارات خود در هفته گذشته با اشاره به اینکه ابتدای دی ماه 98 آخرین فرصت پیش بینی شده برای اجرای استانداردهای جدید صنعت خودرو بود، از احتمال اجرایی نشدن سه استاندارد در شرایط فعلی خبر داد.

مرندی مقدم در همین حال عنوان کرد که در شرایط کنونی امکان اجرای سه استاندارد از استانداردهای 85 گانه در خودروهای سواری وجود ندارد و به زودی در شورای عالی استاندارد در خصوص این استانداردها تصمیم گیری می شود.

به گفته وی به‌ جز 3 استاندارد برای خودروهای سواری و 3 استاندارد برای خودروهای تجاری، خودروسازان در سایر استانداردهای 85 گانه موفق به انطباق شده و محصولاتی که توان پاس کردن آنها را نداشته باشند، از خط تولید خارج می‌شوند.

عقب نشینی از برخی استانداردهای اجباری در حالی صورت می گیرد که از سال 96 سازمان ملی استاندارد به دنبال اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی است، در این سالها مشکلاتی که تحریم برای تولید داخل و همچنین تامین قطعات از خارج پدید آورد، اجازه نداد اجرای این استانداردها در مسیری هموار پیش برود این شرایط در حالی است که به گفته کارشناسان استانداردهای که در دو دهه اخیر بر مبنای استانداردهای اروپایی تعیین شده است امروز پاسخگوی کیفیت مورد نیاز مشتریان نیست و در صورتی که حداقل استانداردهای روز دنیا در صنعت خودرو پیاده شود، حداقل‌های رضایت مشتری از کیفیت نیز به وجود می‌آید.

اهمیت اجرای استانداردهای روز دنیا در رشد کیفیت و افزایش رضایت مشتریان در شرایطی مورد تاکید کارشناسان است که به گفته رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، در ارتقاء کیفی و اعمال استانداردها باید فضای تولید و الزامات استانداردی با هم دیده شود و تا همزمان عوامل مختلف امکان کنترل داشته باشند.

فرزین انتصاریان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به موضوع استانداردهای 85 گانه خودرویی عنوان می کند: استانداردها همگام با پیشرفت های روز جهان از نظر کمی و کیفی رشد می کنند و هر چه نیاز و دانش روز جوامع افزایش می یابد، تدوین استانداردهای جدید نیز ضروری می شود.

وی تاکید کرد: با این حال در الزام به استانداردهای خودرویی باید تمام زیرساخت های اجرایی در نظر گرفته شود به عنوان مثال زمانی باید استانداردی lane keeping ( رانندگی بین خطوط ) اجبار شود که به موازات آن استاندارد خط کشی جاده ها نیز اجباری شود.

 

پژو301



وی با اشاره به روند تدوین و الزام شرکتها به استانداردهای 85 گانه تصریح کرد: اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی ابتدا در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت وقت و مدیران خودرویی کشور به تصویب رسید و پس از آن نیز در شورای عالی استاندارد و سازمان استاندارد اجباری شد اما امروز خودروسازان عنوان می کنند به دلیل برخی کاستی ها و از سویی تحریم های جدید امکان اجرای برخی از استانداردهای جدید را ندارند.

به گفته وی متاسفانه نگاه مسئولان به موضوع استانداردهای 85 گانه نگاه سیستمی است و به صورت منفصل این موارد دیده نمی شود.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران همچنین به اهمیت و قابلیت اجرای استانداردهای 85 گانه در صنعت خودرو ایران اشاره و عنوان کرد: در هر حال استاندارد های 85 گانه مزایای بسیاری برای صنعت خودرو دارد ضمن اینکه اجرای این استاندارد از دیدگاه خودروسازان قابلیت اجرا دارد و اگر در مواردی هم قابلیت اجرا نداشته باشد به دلیل مسائل ناشی از تحریم هاست.

انتصاریان تاکید کرد: به طور قطع اجرای استاندارد های 85 گانه خودرویی تصمیم اشتباهی از سوی مسئولان نیست، هر چند که الزام آنها نیز در شرایط کنونی با ابهاماتی نیز همراه است.

وی در پایان با توجه به روند تدوین استانداردهای ملی در کمیته های استاندارد ، تعریف و تدوین هر استاندارد را نتیجه اجماع بخش های ذی صلاح عنوان کرد و گفت: در کمیته های استاندارد نمایندگانی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سازمان های بالادستی و استاندارد حضور دارند چرا که به این گونه موضوعات از یک زاویه نمی توان نگاه کرد و باید در کمیته ها تمام موارد تعریف و تدوین شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی سازمان ملی استاندارد در نبود برخی زیر ساخت ها در اجرای استاندارد برخی استانداردهای خودرویی کوتاه می آید که در این سالها همواره مباحث زیادی در حوزه های ارتقاء کیفی و ایمنی خودروها بین سازمان استاندارد و خودروسازان وجود داشته است با این حال برخی کارشناسان معتقدند تاکنون روند سختگیرانه‌ای در ارتباط با صنعت خودرو در حوزه استاندارد رخ نداده و چنانچه شاهد نظارت و عملکرد سختگیرانه‌تر سازمان ملی استاندارد در صنعت خودروسازی باشیم رضایت مردم بیشتر جلب خواهد شد.

کد خبر 119202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha