کد خبر 120177
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
گوگرد با فناوری نانو از سوخت مایع حذف می‌شود

پرشین خودرو: محققان کشور موفق به حذف گوگرد از سوخت مایع شدند قرار است این طرح در صنعت نفت اجرایی شود.

به گزارش پرشین خودرو، حذف گوگرد از سوخت مایع با استفاده از فناوری‌نانو، موضوع پایان‌نامه یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بود که پس از موفقیت‌های اولیه در مقیاس آزمایشگاهی در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است. در حال حاضر این تیم تحقیقاتی رایزنی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای استفاده از این فناوری را آغاز کرده‌ است.


حذف گوگرد از ترکیبات نفتی، بخش بسیار مهمی در تصفیه سوخت‌های هیدروکربنی است. ترکیبات گوگردی مانع از عملکرد مناسب خودروها شده و سوختن این ترکیبات همراه با آزاد شدن گاز SO۲ است. انتشار این گاز موجب تشکیل باران‌های اسیدی و سایر مشکلات زیستی از جمله تخریب نمای ساختمان‌ها می‌شود. بنابراین به طور کلی حذف گوگرد از سوخت‌های دیزلی تا کمتر از حد مجاز بسیار ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع یک تیم تحقیقاتی از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت اقدام به تولید نانوکاتالیست بر پایه اکسید فلز کردند که می‌تواند گوگردزدایی را با سرعت بالا انجام دهد.

 

گوگرد


الناز عسگری از محققان این پروژه گفت: یکی از ترکیبات موجود در سوخت‌های مایع، گوگرد است که حضور آن درسوخت مشکلات زیست‌محیطی به دنبال داشته و عملکرد خودرو را نیز کاهش می‌دهد. از این رو پالایشگاه‌های تولیدکننده سوخت به دنبال حذف گوگرد هستند.

وی ادامه داد: ما در این پروژه با استفاده از تنگستن و وانادایم اقدام به تولید نانوکاتالیستی کردیم که می‌تواند گوگرد را تا حد استاندارد در سوخت کاهش دهد. این کاتالیست روی نمونه سوخت مدل در محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و تقریبا تمام گوگرد را از سوخت مدل حذف کرده است. البته پیش‌بینی می‌شود که این کاتالیست بتواند روی سوخت‌های دیزل واقعی – نه مدل آزمایشگاهی- نیز کاهش میزان گوگرد را تا کمتر از حد مجاز استاندارد انجام دهد.

عسگری درباره مزیت‌های این کاتالیست عنوان کرد: این کاتالیست بازدهی بالایی دارد به طوری که در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند گوگرد را از سوخت دیزل حذف کند. در روش‌های رایج معمولا به فشار و دمای بالا نیاز است و همچنین مقدار زیادی هیدروژن مصرف می‌شود در حالی که در این کاتالیست مقدار نیاز به مصرف هیدروژن نبوده و فرآیند در شرایط مناسب‌تری انجام می‌شود. بنابراین از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت از رایزنی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد تا در صورت توافق با این شرکت، از این فناوری برای حذف گوگرد در این پالایشگاه استفاده شود.

منبع: مهر

کد خبر 120177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha