کد خبر 120182
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
برنامه کره جنوبی برای افزایش 30 درصدی مصرف LPG

پرشین خودرو: کره‌جنوبی در نظر دارد تا سال 2030 مصرف LPG‌ به عنوان سوخت خودرو را 30 درصد افزایش دهد. هدف کره‌جنوبی از استفاده از LPG‌، کاهش آلودگی هوا است؛ مدلی که برای کاهش آلودگی در کلانشهرهای ایران می‌تواند استفاده شود.

به گزارش پرشین خودرو، سوخت LPG یکی از سوخت‌های موجود برای جایگزینی با بنزین به عنوان سوخت خودروها است. محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد که جایگزینی LPG‌ به جای بنزین درآمد 7 هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه دارد. همچنین استفاده از این سوخت می‌تواند بر کاهش الودگی هوا و افزایش بازده موتور خودروها کمک کند. در این راستا خبرگزاری فارس در نظر دارد با در پرونده « LPG به عنوان سوخت» به بررسی تجربه‌های کشورهای پیشگام در استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو بپردازد و ظرفیت موجود در کشور برای جایگزینی LPG به جای بنزین را مورد واکاوی قرار دهد. قسمت دوم این پرونده درباره وضعیت کشور کره جنوبی است:


طبق گزارش­‌های انجمن جهانی ال.پی.جی (World LPG Association)، کره جنوبی یکی از اولین کشورهایی بود که استفاده گسترده از اتوگاز (LPG مصرفی در خودرو) را گسترش داد و سال‌­ها بزرگترین بازار اتوگاز جهان را در اختیار داشت. از دهه 1970 استفاده از گازمایع در تاکسی‌­ها شروع شد و در سال 1990 با حمایت جدی دولت همراه شده و رشد قابل توجهی داشت. همچنین محدودیت‌­های زیست محیطی در مورد وسایل نقلیه دیزلی نیز به تشویق استفاده از اتوگاز توسط وسایل نقلیه و خودروهای عمومی کمک کرد.



در سال 2010 به رغم محدودیت اختصاص گازمایع فقط برای تاکسی‌ها و خودروهای پرمصرف و همچنین ممنوعیت استفاده از اتوگاز در اتومبیل‌­های مسافری شخصی، مصرف اتوگاز به 4.5 میلیون تن در 2.5 میلیون وسیله نقلیه رسید. شکل 1 روند تغییرات تعداد خودروهای LPG سوز و مقدار مصرف گاز مایع آن­ها در کره‌جنوبی را نشان می­‌دهد.

LPG


شکل1- تعداد خودرو LPG سوز و مقدار مصرف اتوگاز در کره جنوبی از سال 2000 تا 2018

با توجه به شکل 1، پس از 2010 مصرف اتوگاز در کره‌جنوبی شروع به کاهش کرده و این روند تا سال 2018 ادامه داشته است. این روند نزولی باعث شد کره‌جنوبی برای اولین بار، عنوان بزرگترین بازار اتوگاز در دنیا را از دست بدهد. در سال 2018 مقدار مصرف LPG به 3.1 میلیون تن در سال رسید که در 2.05 میلیون خودرو مصرف می شد. این تعداد خودرو تنها از تعداد 1964 جایگاه موجود در کره جنوبی سوخت‌­گیری می‌­کردند. طبق آمار در حال حاضر 95% از تاکسی­‌های کره جنوبی و بسیاری از خودروهای شخصی در این کشور از اتوگاز استفاده می­‌کنند. شکل 2 یک جایگاه عرضه گازمایع در کره‌جنوبی را نمایش می‌دهد.

 



* دلیل کاهش خودرو LPG سوز در کره جنوبی از 2010 تا 2018

در این راستا امین مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به اشاره به دلایل کاهش مصرف LPG در کره‌جنوبی گفت: «کاهش مصرف اتوگاز در کره‌جنوبی در حالی رخ داد که در سال 2010، سهم اتوگاز 16% از سوخت حمل و نقل کره‌جنوبی را تشکیل می­‌داد، اما این سهم در سال 2018 به کم­تر از 10% رسید. از دلایل استفاده از خودرو LPG سوز تا سال 2010 در این کشور، این بود که استفاده از این سوخت در خودروهای عمومی مالیات نداشت و مالیات غیر مستقیم آن نیز بسیار کم­تر از بنزین و دیزل بود. اما با اوج گیری استفاه از این خودروها و تبع آن افزایش مصرف اتوگاز، دولت تصمیم به تغییر سیاست و افزایش درآمد از این راه نمود».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در نتیجه هم­زمان با اعمال مالیات به سوخت اتوگاز از سال 2010، مصرف این سوخت و تعداد خودروها کاهش یافت و این کاهش تا سال 2018 ادامه پیدا کرد. در سال 2019، دولت کره جنوبی به دلایل زیست محیطی و اقتصادی مجددا تصمیم به کاهش مالیات اتوگاز گرفت تا مصرف این سوخت پاک در کشورش مجددا در مقایسه با دیزلو بنزین افزایش یابد. اکنون قیمت اتوگاز در کره جنوبی 50% بنزین و 60% قیمت دیزل است. به دلیل آلایندگی کم­تر اتوگاز نسبت به سایر سوخت­‌ها و تعدیل سیاست‌های دولتی در سال­‌های آتی مجددا آمار استفاده از این سوخت افزایش یابد».

 


* تا سال 2030 مقدار مصرف اتوگاز در کره‌جنوبی 30% مقدار فعلی افزایش می‌یابد

طبق گزارش مذکور از آن­جایی که درصد آلایندگی بنزین و دیزل بیش­تر از اتوگاز است، با کاهش مصرف اتوگاز در کره‌جنوبی، آلودگی هوا افزایش یافت. با افزایش الودگی هوا، دولت مجددا در سال 2019 با هدف بهبود کیفیت هوا تمام محدودیت‌­های استفاده از اتوگاز را برداشت. با این طرح انتظار می‌­رود بازار اتوگاز کره‌جنوبی در سال‌­های آینده رونق وسیعی پیدا کند.

دولت کره‌جنوبی پیش‌­بینی می‌­کند با انجام این طرح، تا سال 2030 مقدار مصرف اتوگاز 30% مقدار فعلی افزایش یابد. طبق سیاست جدید دولت صاحبان تاکسی‌­ها و اتومبیل‌­های اجاره‌ای می‌­توانند خودروهای دست دوم LPG سوز خود را که عمر بیش ­از 5 سال دارند، به اشخاص خصوصی بفروشند. بنابراین استفاده از اتوگاز در خودروهای شخصی نیز رونق خواهد یافت. شکل 3 یک خودرو در حال سوخت‌گیری در جایگاه اتوگاز را نشان می­دهد.

همچنین دولت کره‌جنوبی با همکاری Hyundai Motors، موسسات فناوری خودرو و دانشگاه‌­ها در حال توسعه یک کامیونت جدید 1 تنی LPGسوز است. این کامیون کوچک که دارای موتوری با سیستم جدید تزریق مستقیم گازمایع است، قرار است که از اواسط سال 2020 به صورت تجاری در این کشور عرضه شود. در حال حاضر کامیون‌­های با ظرفیت یک تن، محبوب‌­ترین کامیون­‌ها در کره‌جنوبی هستند.



* کره‌جنوبی واردات گازمایع از آمریکا را افزایش می‌دهد

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش مصرف اتوگاز به همراه کاهش مالیات LPG باعث افزایش واردات این سوخت در کره جنوبی شد و از 6.4 میلیون تن در سال 2018 به 7 میلیون تن در سال 2019 افزایش یافت که نشانگر رشد 9 درصدی است. در سال‌­های گذشته ایران نیز یکی از مبادی واردات کره‌جنوبی بوده است که با توجه به افزایش گاز شیل آمریکا و تحریم‌­های آمریکا در مورد ایران، کره‌جنوبی به دنبال افزایش واردات LPG خود از آمریکا است. در حالی که کره‌جنوبی در سال 2018، مقدار 4.9 میلیون تن LPG از ایالات متحده آمریکا وارد کرده بود، افزایش مصرف اتوگاز سهم LPG آمریکا در بازار کره­‌جنوبی را افزایش می­‌دهد. (پی‌نوشت 4 و 5)



مصرف اتوگاز در نقاط مختلف دنیا در شکل 4 نشان داده شده است.

LPG

شکل2- مصرف اتوگاز در جهان از سال 2000 تا 2010 (پی‌نوشت 6)

در مجموع بررسی تجربه کره‌جنوبی در استفاده از گازمایع به عنوان سوخت خودرو نشان می‌دهد که این کشور اهتمام جدی بر مصرف LPG‌ به عنوان سوخت داشته و در نظر دارد تا سال 2030 مصرف این سوخت را 30 درصد مقدار فعلی افزایش دهد. یکی از مهمترین اهداف کره‌جنوبی از استفاده از LPG‌، کاهش آلودگی هوا است؛ هدفی که به منظور کاهش آلودگی در کلانشهرهای ایران مثل شهر تهران می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: فارس

کد خبر 120182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha