کد خبر 120377
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
رقابت خودروسازان برای ساخت وانت تمام برقی

پرشین خودرو: در حال حاضر اكثر خودروسازان بزرگ در دنیا اعلام كرده اند كه به زودی وانت تمام برقی به بازار عرضه می كنند. در آینده نزدیك باید شاهد رقابت تنگاتنگ بین این خودروسازان برای به دست آوردن سهم این بازار باشیم.

به گزارش پرشین خودرو، حتی شركت های گمنامی مثل شركت خودروسازی نیكولا در آریزونای آمریكا هم سودای كسب سهم از بازار وانت برقی در بازار آمریكا دارد و وانتی به نام بجر Badger را برای عرضه معرفی كرده است، این در حالی است كه در چند ماه گذشته اخبار عرضه هامر برقی از جنرال موتورز، سایبرتراك از تسلا، F-150 برقی فورد، R1T ریویان، B1 بولینگر منتشر شده است. جای تعجب هم ندارد، چون بزرگترین سگمنت در بازار خودروی آمریكا متعلق به وانت های درون سوز بنزینی نظیر شورولت سیلورادو، سیرای جی ام سی، اف 150 فورد و تایتن نیسان است. فقط 2 درصد از بازار آمریكا جا برای كل خودروهای برقی باز كرده است و باید صبر كرد و دید آیا نسخه برقی این وانت ها می تواند جای درون سوز بنزینی را بگیرند یا فقط در حد هیاهو باقی خواهد ماند.


در این رقابت هم خودروسازانی وجود دارند كه در سابقه خود عنوان «اولین خودروسازی كه به تولید انبوه رسیده» یدك می كشند و هم خودروسازانی كه هرگز تولید انبوه نداشته اند. اما این دلیل نمی شود. چون سال گذشته همان خودروسازی كه یك قرن تجربه دارد با كاهش سود و ارزش سهام رو به رو بوده و درعوض كمپانی خودروسازی كه عمرش به یك دهه هم نمی رسد با افزایش سود و ارزش سهام و بهترین عملكرد رو به رو بوده.

 

وانت

 


در این بین سایبرتراك تسلا، بیشتر از هر خودروسازی، وعده داده و حتی اگر قرار باشد در بازار دنیا به فروش برسد، باید یك سری تغییرات انجام دهد تا استانداردهای جهانی را پاس كند.

فورد، مقام دوم خودروسازی آمریكایی و آمازون [بزرگترین خرده فروش آمریكا صاحب وبسایت آمازون] روی ریویان شرط بندی كرده اند و باید منتظر ماند و دید سرمایه گذاری آنها به ثمر خواهد نشست یا خیر.

اما اینجا هنوز یك تناقض حل نشده است. زمانی كه صحبت از خودروهای برقی می شود، قصد و نیت اصلی كاهش آلایندگی و كاهش مصرف سوخت است. در حالی كه گرایش واقعی مردم به خودروهای شاسی بلند و وانت های پرقدرت به قوت خود باقی مانده است. حالا با عرضه وانت های برقی، این تناقض بیشتر آشكار می شود. وانتی كه حدود 3 تن وزن دارد و شتاب آن مثل خودروهای اسپورت [سوپركار] زیر 3 ثانیه است. در حالی كه در حالت عادی مردم به این همه وزن، قدرت و شتاب نیاز واقعی ندارند. نكته بعدی كه باید در نظر گرفت این است كه همین حالا هم یكی از دلایل عدم رونق خودروهای برقی، علاوه بر قیمت بالا، پیمایش پایین آنها به ازای هر بار شارژ است. حال هر چقدر وزن، قدرت و شتاب آنها بالاتر در نظر گرفته شود، به طور طبیعی از پیمایش آن كم می شود. با در نظر گرفتن همه این موارد، وانت های غول پیكر، غیرمنطقی ترین بخش بازار برای برقی شدن است.

البته نكته این جا رعایت منطق نیست، موضوع اصلی این است كه آن چه در باره برقی شدن خودروها مخصوصا وانت ها شنیده می شود بیشتر هیاهو و تبلیغات است و مشتریان و خریداران و نیازهایشان است كه موفقیت در بازار را مشخص می كند. در آینده نزدیك اسم برخی از این خودروسازان از فهرست شركت های موفق در تولید خودروهای برقی خط خواهد خورد و آن برندهایی باقی می مانند كه نیاز واقعی را برآورده سازند. باید دید پاركینگ منازل را كدام برندها اشغال خواهند كرد.

منبع: سایپا

کد خبر 120377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha