رکوردهای خودروسازی تحت الشعاع توقف تسهیلات 5000 میلیاردی

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: تا امروز فقط بخش اندکی از تسهیلات مصوب 5000 میلیاردی به صنعت قطعه سازی تزریق شده است که همین بخش اندک موجب افزایش انگیزه قطعه سازان در تولید قطعات و ثبت رکوردهای جدید در خطوط تولید خودروسازان شد.

بابک کریمخان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب افزود: به دلیل عدم همکاری شعب بانک ها در پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیاردی وقفه ای در ادامه روند پرداخت ها ایجاد شده است که ادامه آن می تواند رکوردهای خودروسازان در تولید 2300 دستگاه در روز را تحت الشعاع قرار دهد.

عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: ثبت رکوردهایی که در دو خودروسازی بزرگ کشور و در خلال ماه های دی و بهمن رقم خورد یقینا بدون همکاری تنگاتنگ و حمایت قطعه سازان میسر نبود که این مهم به واسطه پرداخت تسهیلات ودریافت مطالبات معوق قطعه سازان به وجود آمد.

کریمخان ادامه داد: قطعه سازان در ماه های اخیر با امید به ادامه روند پرداخت تسهیلات از تمام ظرفیت های خود در تولید استفاده کردند با این فرض که با پرداخت مطالبات می توانند روند افزایشی را ادامه و توسعه دهند که متاسفانه توقف ناگهانی پرداخت تسهیلات موجب خسارت دیدن و ناامیدی بیشتر قطعه سازان شد و این شائبه در بین برخی به وجود آمد که در این میان قطعه سازان متضرر شده اند.

 

بابک کریمخان



این فعال صنعت قطعه سازی افزود: مشکلات ناشی از توقف پرداخت تسهیلات در کنار خرید نقدی مواد اولیه با قیمت لحظه ای و دریافت مطالبات از خودروسازان در 120 روز به نوعی قطعه سازان را فلج کرده است.

کریمخان یادآور شد: با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال قرار داریم، مطالبات پرسنل و کارگران شرکت های قطعه سازی به یکی از دیگر مشکلاتی تبدیل شده است که با توقف پرداخت تسهیلات باری اضافه بر دوش فعالان صنعت قطعه سازی نهاده است.

وی گفت: تمام این مشکلات از یکسو و افتی که بابت شیوع ویروس کرونا گریبان خودروسازی را گرفته است از سوی دیگر، یک حلقه معیوبی را شکل داده است که بیشترین ضربه ناشی از آن را قطعه سازان متحمل شده اند.

کریمخان به خبرنگار پرشین خودرو گفت: ادامه این شرایط نگرانی های بسیاری را برای سال آینده به وجود آورده است و نگران این هستیم که با ادامه توقف پرداخت تسهیلات و اتمام ذخایر مواد اولیه در شرکت های قطعه سازی به واسطه تولید سنگین در ماه های گذشته و تزریق قطعات به خطوط خودروسازان، این صنعت با یک افت شدید و تعطیلی ناخواسته خطوط تولید شرکت های قطعه سازی مواجه شود.

عضو انجمن صنایع قطعه سازان همگن تصریح کرد: انتظار می رود وقتی یک مصوبه ای به امضای مقامات ارشد دولت می رسد در سایر نهادهای مرتبط با مشکلی مواجه نشود و دست از انجام اقدامات جزیره ای برداشته شود چرا که این 5 هزار میلیارد تومان وام بلاعوض نیست که بازگشت نداشته باشد، در واقع تسهیلاتی است که با سود آن به بانک های عامل عودت داده خواهد شد.

کریمخان با بیان اینکه شرایط فعلی بسیار سخت است افزود: از یک سو خودروسازان تحت فشار قیمت گذاری دستوری قرار دارند و از سوی دیگر به وعده وعیدهای حمایتی جامه عمل پوشانده نمی شود و در این میان خودروسازان مانده اند با حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده.

این فعال صنعت قطعه سازی اضافه کرد: در این شرایط، مشکلات خودروسازان به صورت زنجیره ای به قطعه سازان منتقل شده است که ادامه آن یقینا موجب یک افت شدید در آمار تولید و به تبع آن میزان اشتغال در ابتدای سال جدید خواهد شد.

بابک کریمخان در پایان با اشاره به نامه هشدار آمیز انجمن خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری، خاطر نشان کرد: به هر حال انجمن اهرم اجرایی ندارد و به دلیل اینکه در دل مشکلات قرار داریم، تلاش می کنیم تا هرازگاهی در اوج مشکلات و مصائب، آنچه را با خرد جمعی به آن دست یافته ایم به گوش مقامات برسانیم ضمن اینکه ما وظایف شخصی خود را انجام می دهیم و آنچه در قالب چنین نامه هایی انتشار پیدا می کند از جمله وظایف عمومی انجمن در آگاه سازی بیشتر مقامات ارشد از ابعاد مشکلات جاری در صنعت است.

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 121006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha