سایپا مدل 98؛ سال تغییر رویکردها، داخلی سازی و احیای تولید

پرشین خودرو: سایپا در سال 1398 تمام برنامه های این شرکت را بر مبنای افزایش داخلی سازی خودرو، معرفی محصول جدید و احیای تولید خودرو پایه گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نخستین ماه سال 98، سیاست تولید خودروهای رده متوسط و بالا را در دستور کار گروه سایپا قرار داد و اعلام کرد: در سال 98 برای اجرای استراتژی توسعه محصول و اعمال تغییر در تیراژ، تنوع و ترکیب محصولات این مجموعه برای پاسخ‌گویی به خواسته‌ها و سلایق روز جامعه قدم خواهیم برداشت.

گروه خودروسازی سایپا که ادامه روند پیش فروش خودرو را در سال 98 نیز در دستور کار قرار داده بود، با انتشار اطلاعیه‌ای از تداوم برنامه این گروه برای افزایش تولید و تنظیم بازار خودرو از طریق اجرای مستمر طرح فروش فوری و عمل به تعهدات قبلی خبر داد.

در اردیبهشت ماه، 6 محصول تولید گروه سایپا در آخرین گزارش ارزشیابی ملی خودروهای داخلی، در جمع خودروهای 4ستاره کیفی قرار گرفت و «كوییك» نیز در نخستین ارزیابی خود توانست سه‌ ستاره كیفیت دریافت كرده و خود را به‌ عنوان ارزان‌ ترین خودروی 3 ستاره کیفی كشور معرفی كند.

پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو برای نخستین‌بار در صنعت خودرو كشور در گروه سایپا راه اندازی شد. در این طرح قرار شد از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور باهدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو استفاده شود. در همین ماه گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همكاری در زمینه‌های علمی و پژوهشی امضا كردند.

در اردیبهشت 98 ركورد تولید روزانه خودرو در گروه سایپا با تولید بیش از 2 هزار و 300 دستگاه در هفته گذشته شكسته شد و به میانگین روزانه 1800دستگاه رسید.

 



گروه سایپا که افزایش داخلی سازی را یکی از اولویت های خود اعلام کرده بود، در خردادماه در نشستی مشترک، میزبان تولیدکنندگان و قطعه سازان خودرو بود. بر اساس آمار تولید خودرو در 2 ماه نخست سال 98، گروه خودروسازی سایپا، 50.1 درصد از سهم بازار خودرو كشور را به خود اختصاص داده بود. در اواخر خرداد، معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از ادامه طرح فروش اموال مازاد و غیرتولیدی این گروه خبرداد و گفت: شركت لنت پارسیان پیشرو و پنج فقره ملك متعلق به این مجموعه در لیست فروش قرار گرفته است.

در تیرماه 98، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از برنامه افزایش ۳۱ درصدی تولید محصولات این گروه در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۶ درصد برنامه تولید گروه سایپا محقق شد كه بالاتر از سایر خودروسازان كشور بوده است. در همین ماه قرارداد همکاری گروه خودروسازی سایپا و شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی در زمینه بومی‌سازی قطعات خودرو، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران ارشد صنعتی و اقتصادی کشور به امضا رسید. نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با حضور گروه خودروسازی سایپا در آخرین روزهای تیرماه 98 برگزار شد.

مردادماه بیشتر اخبار سایپا حول حواشی می چرخید. در مرداد 98، خبر ترک ایران توسط کیا موتورز کره جنوبی رسما اعلام شد اما سایپا از ادامه بدون مشکل خودروی کیا سراتو به مشتریان خبر داد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در مرداد ماه اعلام کرد که از سال ۹۹ شماره گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود و دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با انتقاد از عدم پرداخت طلب ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت های بیمه توسط خودروسازی سایپا گفت که هر روزی که پرداخت این بدهی به تاخیر بیافتد شرکت های بیمه بابت آن متضرر می‌شوند. با توجه به اعلام خبر ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا در مرداد، سخنگوی دولت اعلام کرد، مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

 



مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در شهریورماه 98، از آمادگی این گروه برای تولید مشترک قطعات پیشرفته خودرو با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبرداد ضمن اینکه خروج پراید از خط تولید سایپا در شهریورماه 98به صورت قطعی درآمد.

در مهرماه 98 اعلام شد که گروه خودروسازی سایپا توانسته است در 6 ماه نخست سال، بیش از 250 هزار دستگاه خودرو تولید کند. بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران در مهر 98 با شروع فعالیت مجدد شركت كارگزاری رسمی بیمه سایپا موافقت كرد.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا در آبان 98 اعلام کرد: تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید ضمن اینکه مشخص شد بعد از متوقف شدن تولید پراید، تیبا جایگزین آن می‌شود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نامه ای به بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سرمایه از حل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها شفاف سازی کرد. در اواخر آبان، پیش فروش خودرو تیبا2 پلاس در حالی آغاز شد که هیچ اطلاعاتی از این خودرو منتشر نشده بود.

قائم مقام مدیرعامل سایپا در بازاریابی و فروش در آذرماه، با اشاره به سیاست راهبردی سایپا در پاسخ گویی و شفافیت همراه با صداقت، گفت: از مشتریان سایپا عذرخواهی می‌کنیم. این عذرخواهی به دلیل ایجاد مشکل برای مشتریان در تحویل خودرو انجام شد. گروه خودروسازی سایپا با تولید ۴۰ هزار و ۶۶۲ دستگاه انواع خودرو در آذرماه ۹۸ ، تولیدِ ۲۵۴ درصدی نسبت به آذرماه ۹۷ را ثبت کرد و موفق شد همچنان عنوان خودروساز اول کشور را برای خود حفظ کند.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا در دی ماه 98 گفت: هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید 132 متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید 111 و پراید 131 هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند. گروه خودروسازی سایپا با تولید بیش از 285 هزار و 451 دستگاه محصولات X100 و X200 و ساینا و کوییک در ابتدای روز كاری 18 دی‌ماه 98، از كل آمار تولید سال ۹۷ عبور كرد و رکورد جدیدی را در تولید ثبت کرد.

بهمن 98، ماه معرفی خودروهای جدید برای سایپا بود. در این ماه مشخص شد با امضای یک تفاهم نامه، مپنا با همكاری گروه خودروسازی سایپا پروژه مشترك تولید نخستین خودرو برقی ایرانی را آغاز كرده اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در گروه خودروسازی سایپا، در جریان جزئیات برنامه‌های این خودروسازی به منظور توسعه محصول و عرضه ۸ خودرو جدید در سه‌ سال آینده قرار گرفت. در مهمترین رویداد سال 1398، رئیس‌جمهور از دو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که براساس مگاپلت‌فرم ملی این گروه یعنی SP100 طراحی و ساخته شده، بازدید کرد.

گروه خودروسازی سایپا در قالب طرح بهار تا بهار، طرح بخشودگی جرائم دیرکرد مشتریانی که موفق به پرداخت وجه چک خود در سررسید مقرر نشده اند را اجرا کرد. سایپا در اسفندماه به منظور کاهش مراجعه مشتریان گروه سایپا به نمایندگی‌ها و با هدف کاهش تردد در سطح شهرها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گارانتی خودروهایی که در فروردین 99 به پایان می‌رسد به مدت یک ماه یا دو هزار کیلومتر تمدید می شود. در آخرین رویداد سال 1398، مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت ایرانی تولید اتومبیل، سایپا، چهارشنبه 28 اسفند با حضور بیش از 74 درصد از سهامداران برگزار شد و سهامداران با افزایش 400 درصدی سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی‌ها موافقت کردند.

 سایپا در 12 ماهه سال 98 توانست تا 363 هزار و 379 دستگاه خودروی سواری را در کارخانه تهران، سایپا-سیتروئن (سایپا کاشان) و بُن رو تولید کند که این آمار نشان می دهد سایپا در دستیابی به هدف گذاری های ابتدای سال 98، نسبتا موفق عمل کرده است.


خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 121508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha