ایران خودرو جهش تولید 99 را استارت زد

پرشین خودرو: سال 98 یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای صنعت خودرو بود، بحران‌های ناشی از تحریم‌ها در پسابرجام سبب شد سیستم تامین قطعات مختل شده و دسترسی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه اصلی، محدود و حتی قطع شود.

به گزارش پرشین خودرو، در همین حال، با برنامه‌ریزی و مدیریت به موقع منابع تولید، نهضت خودکفایی و تعمیق ساخت داخل با تکیه بر توان‌مندی سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و با عزم و اراده کلیه کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو در دستور این خودروساز کار قرار گرفت كه نتایج ارزنده‌ای برای صنعت خودرو كشور به همراه داشته است.

چالش‌های خودروسازی در سال گذشته، به دلیل مسایل و بحران‌های به وجود آمده، تولید مستمر و یكنواخت را مختل كرد و این وضعیت سبب صرف انرژی و هزینه بسیار بالا برای حفظ كیفیت محصولات شد.

تدوین برنامه‌های ویژه و اقتضایی كیفی با همكاری تمامی حوزه‌های تامین، تولید، طراحی و مهندسی و خدمات پس از فروش سبب شد تا علاوه بر حفظ كیفیت محصولات، ارتقای سطح كیفی محصولات نیز محقق شود.

به دنبال نام‌گذاری سال 99 به نام سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، گروه صنعتی ایران خودرو با صدور بیانیه‌ای بر به‌کارگیری تمام توان خود در برداشتن گام‌های موثر در تحقق شعار سال و در راستای تبعیت از سیاست‌های کلی حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی تاكید كرد. بی‌شك حوزه كیفیت نیز همگام با سایر حوزه‌های ایران خودرو نسبت به تعریف برنامه‌ها و پروژه‌های بهبود كیفیت اقدام كرده و جهش كیفیت را هم‌راستا با جهش تولید در دستور كار قرار داده است.

مقوله كیفیت در جهش تولید در ایران خودرو شامل سه محور اصلی جهاد در تامین، همت در تولید و شتاب در تحویل قرار داشته و اهداف تعیین شده را هم سو با حوزه های مختلف دنبال می‌كند.

تامین مواد اولیه، قطعات و مجموعه‌های با كیفیت هم‌زمان با پیشبرد برنامه‌های ساخت داخل، تحقق تولید با كیفیت با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بهبود كیفیت، نظارت كیفی ویژه بر فرآیندهای صادرات، لجستیك، تحویل و ارایه خدمات بدون نقص از اولویت‌های حوزه كیفیت در سال 99 است و برای دستیابی به اهداف این بخش نسبت به تدوین برنامه‌ها در راستای ارتقای سطح رضایت‌مندی مشتریان اقدام شده است.

كیفیت محصولات ایران خودرو در سال 98

در سال گذشته برنامه‌های متعدد بهبود و ارتقای كیفیت در تمامی زنجیره تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به اجرا گذاشته شده و در شرایط سخت تحریمی علاوه بر حفظ سطح كیفیت محصولات نسبت به ارتقای آن نیز اقدام شده است.

گزارش‌های منتشر شده از سوی شركت‌های بازرسی كیفیت و استاندارد ایران نیز موید این امر است. سطح كیفی محصولات بر اساس آدیت شركت‌های بازرسی كیفیت و استاندارد ایران (ISQI&IEI) در سال گذشته حكایت از افزایش رتبه كیفی ۵ محصول شامل محصولات207 صندوق‌دار و دناپلاس به 4 ستاره، سورن، پارس‌های اتوماتیك و دستی در تمامی سایت‌های تولیدی به 3 ستاره دارد. همچنین از ابتدای سال 98 سبد محصولات تولیدی ایران خودرو بهبود 10درصدی در امتیاز كسب شده كیفیت را تجربه كرده‌اند.

در پایان این سال بیش از 88درصد از محصولات، سطح كیفی 3، 4 و 5 ستاره را كسب كرده‌اند. نظرسنجی‌ها و رضایت‌مندی مشتریان یكی از معیارهای بهبود كیفیت محصولات خودروسازان، اجرای برنامه های نظرسنجی و اندازه‌گیری میزان رضایت‌مندی مشتریان از كیفیت محصولات و خدمات فروش و پس از فروش است. نتایج گزارش شده از سوی شركت‌های بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در سال گذشته بیانگر ثبات در رضایت مشتریان از كیفیت محصولات و بهبود 4 درصدی نسبت به متوسط صنعت در شرایط سخت تحریمی است. همچنین ثبات در تعداد ایرادات اعلام شده توسط مشتریان و بهبود 24 درصدی نسبت به متوسط صنعت نیز دستاورد كیفی ایران خودرو در سال گذشته به حساب می آید.

درحال حاضر تمامی محصولات تولیدی رضایت بالاتر از شاخص متوسط صنعت دارند. كسب رتبه اول رضایت از خدمات پس از فروش در میان تولیدكنندگان خودرو و بهبود حدود 2 درصدی نسبت به سال 97 نیز ماحصل برنامه‌های متعدد كیفی اجرا شده در شبكه خدماتی ایران خودرو بوده است.

مراجعات و قطعات برگشتی در شبكه خدمات پس از فروش (R100 و C100) نیز از شاخص‌های مهم ارزیابی رضایت‌مندی مشتریان است كه در سال گذشته بهبود 19 درصدی در شاخص مراجعات (R100) در بازه 10هزار كیلومتر نسبت به سال97 تجربه شده است. همچنین در شاخص برگشتی قطعات (C100) در بازه 10هزار كیلومتر نیز بهبود 16 درصدی نسبت به سال 97 به ثبت رسیده است.

پروژه‌ها و برنامه‌های بهبود اجرا شده در سال 98

در سال گذشته 325 برنامه زیرساختی در زنجیره ارزش براساس محورهای بهبود كیفیت تعریف شد كه در پایان این سال 74 درصد از این برنامه ها منطبق بر اهداف تعیین شده بوده است. پروژه های بهبود كیفیت محصولات و مجموعه ها نیز از دیگر محورهای برنامه‌های كیفیت سال 98 بوده كه در این حوزه 285 پروژه بهبود كیفیت قطعات و محصولات تعریف شده كه انطباق 82 درصدی وضعیت اجرا در پایان سال 98 به ثبت رسیده است.

همچنین در سال گذشته 5 پروژه مشترك با دانشگاه و شركت های دانش بنیان در حوزه كیفیت نیز به منظور بهبود تجهیزات و فرآیندهای تولید و تامین تعریف و اجرایی شده است. موضوع این پروژه ها مرتبط با برق و الكترونیك، انتقال قدرت، قابلیت استحكام بدنه، ارتقای دوام خوردگی رنگ است.

پروژه‌ها و برنامه‌های بهبود كیفیت در حوزه‌های مختلف طراحی و مهندسی، تامین، فرآیند و طرح‌ریزی سیستم فروش و خدمات پس از فروش در سال گذشته تعریف و اجرایی شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

در حوزه طراحی و مهندسی پروژه هایی مانند نظارت بر دهها طرح تغییرات واریانت و جلوگیری از تحویل محصول نامنطبق، نظارت بر پروژه های محصولات جدید و جلوگیری از تحویل محصول نامنطبق به مشتری، ایجاد ارتباط دو سویه صنعت با دانشگاه و شركت های دانش بنیان، ارتقای ایمنی محصولات در برابر سرقت، بهره برداری از تكنیك گسترش عملكرد كیفیت (QFD)، ارتقای فرآیندهای مرتبط با ایرادات محصول، استقرار مدیریت دانش پروژه های محصولی در حوزه كیفیت، ارتقای فرآیند تست پیمایش محصولات (تست RAF) و بازنگری فرآیند تغییرات مهندسی را می توان نام برد.

در حوزه تامین نیز پروژه‌هایی مانند بهبود فرآیند تكوین و ارتقای فرآیندهای تضمین کیفیت سازندگان SQA+و STAS، توسعه مرکز تست و آنالیز قطعات برگشتی از خدمات پس از فروش، به‌روزآوری استانداردها و کنترل پلن رنگ و مواد شیمیایی، تدوین الزامات خاص تامین‌كنندگان گروه صنعتی ایران خودرو (ISSR)، بازنگری رویكرد شركت‌های خدمات مهندسی و بازرسی، مدیریت كیفی اقلام بحرانی خرید و تامین در شرایط اقتضایی، تمرکز بر کیفیت قطعات و مجموعه‌ها در سایت‌ها، بازنگری مكانیزم تامین قطعات از سازندگان بر اساس شاخص‌های عملكرد كیفی و همچنین پروژه‌های بهبود كیفی و مجموعه‌ها در قالب مگاماژول به اجرا گذاشته شده است.

حوزه فرآیند نیز از جمله حوزه‌های هدف‌گذاری شده برای ارتقای كیفیت بوده است. در این حوزه نیز پروژه‌هایی مانند استانداردسازی درخصوص تولید، نگهداری و تكمیل خودروهای دارای كسری، بازنگری در اجرا و نظارت ویژه و اثر بخش بر فرآیندهای موثر در آزمون‌های استانداردهای جدید و آلایندگیCOP، ارزیابی تخصصی فرآیندهای تولید خودروهای گاز سوز CNG، اجرای رویكرد آدیت تخصصی مشتری محور (در سالن‌های تولیدی)، طرح‌ریزی ارزش‌یابی جامع سیستم و فرآیندهای كیفیت، ارتقای قابلیت عملكرد تجاری سازی، افزایش درصد هم‌پوشانی ایرادات مشاهده شده از منظر مشتری، ایجاد انطباق كامل و یكپارچگی در رویه‌های ارزشیابی محصول و ارزیابی فرآیندهای تولید مطابق با شرایط جدید به اجرا گذاشته شده است.

حوزه فروش و خدمات پس از فروش از جمله بخش‌هایی است كه نقش مهمی در میزان رضایت‌مندی مشتریان دارد. از این رو برنامه‌های متعددی برای ارتقای كیفیت آن به اجرا گذاشته شده است. پیاده‌سازی سیستم برج مراقبت (Control Tower) به منظور حل ایرادات در كوتاه‌ترین زمان، صیانت از حقوق كیفی مشتری با اجرای فراخوان‌ها، اجرای طرح مجوزی در راستای كاهش هزینه گارانتی، کنترل سیستمی‌ مراجعات تکراری خودروها براساس تعداد تکرار و هزینه (RV-CV)، مدیریت هزینه‌های گارانتی خودرو، یكپارچه‌سازی و ارتقای فرآیند بازرسی نهایی قبل از تحویل (PDI) محصولات‌ در تمامی سایت‌های تولیدی نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

از دیگر برنامه های بهبود اجرا شده در حوزه طرح‌ریزی سیستم و اهداف می توان به تدوین استاندارد طرح تكوین محصول و تضمین کیفیت سازندگان، SQA+ و IMSQA وQuality Annex، سیستم مدیریت كیفیت با اجرای ممیزی منتخب فرآیندها و دریافت گواهی‌نامهISO 9001:2015، طرح‌ریزی اهداف، شاخص‌ها، برنامه‌ها و محورهای كلان بهبود سازمان بر اساس مدل هوشین كانری،‌ اجرای استاندارد بازنگری شده مدیریت بر نتایج كیفی در حوزه موتور، مدیریت هزینه‌های كیفیت به تفكیك محصولات تولیدی (Cost of Quality) و اجرای رویه یكسان تعریف و ارزیابی برنامه‌ها و پروژه‌های بهبود كیفی اشاره كرد.

برنامه‌های تحول كیفیت در سال 99

گروه صنعتی ایران خودرو برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را برای ارتقا و تحول كیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو با تكیه بر توانمندی سازندگان داخلی و شركت‌های دانش‌بنیان برای اجرا در سال 99 تدارك دیده است.

تضمین اجرای طرح تكوین پروژه‌های محصولات و قطعات با چابك سازی فرآیند تاییدیه قطعات و اجرای فرآیند بازنگری شده تضمین كیفیت سازندگان(SQA+) در تكوین قطعات جدید و همچنین ارتقای آدیت پروژه ها (PQ) با اجرای آدیت های تخصصی و جزئی (Sectorial Qoutation) در فرآیند تولید محصولات جدید دنبال خواهد شد.

 



براساس تغییرات ایجاد شده در رویكرد استراتژیك تامین و كنترل و تضمین كیفیت از قطعه به سیستم با تمرکز بر ساخت داخل قطعات، برنامه های اجرایی برای دستیابی به اهداف در این حوزه تدوین شده است. استقرار طرح کنترلی قطعه در سیستم خودرویی در محل سازندگان، شناسایی و تعریف سیستم خودرویی، لیست قطعات مرتبط با هر سیستم (BOM) و تعریف تست پلن و تامین قطعات بر اساس سیستم (سازنده واحد) و با کیفیت برتر از جمله این طرح ها و برنامه های اجرایی است.

ارتقاء فرهنگ كیفیت در فرآیند تولید خودرو در سطح گروه صنعتی ایران خودرو یكی از راهبردهای اصلی این خودروساز است. برهمین اساس تداوم بهبود كیفیت قطعات و محصول و كاهش نوسانات با تمركز بر فرهنگ کیفیت در مبداء ساخت (Built In Quality) و پاسخگو بودن تولیدكننده هر بخش نسبت به كیفیت محصول دنبال می شود. در این زمینه برنامه هایی مانند تدوین و استقرار سیستم‌های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو، اجرایی‌كردن شاخص تضمین كیفیت‌ سازندگان رنگ و مواد شیمیایی، ضد خطاسازی فرآیندهای تولیدی سازندگان و كنترل فرآیندهای جوشكاری برای كنترل و نظارت بر نواحی از بدنه خودرو در نواحی تست‌های چندگانه تدوین شده است.

ارتقای سطح كیفیت طراحی، تامین و تولید و حركت به سمت نظام رده‌بندی تامین‌كنندگان و تطبیق سهم تأمین‌كنندگان (MRP) با قابلیت‌های كیفی آنها و اجرای سیاست خروج از تأمین قطعات تك سورسی از دیگر راهبردهای ترسیم شده برای سال 99 است. در این مسیر نیز طرح‌هایی مانند تعریف و ارزیابی مشخصات کیفی اثر گذار در سهم تامین و بازنگری ظرفیت سنجی سازندگان، استقرار و اجرای سیستم مکانیزه جهت کنترل MRP در ایران خودرو و ایجاد ساز و كار خروج از تك سورس بودن قطعات با تمركز بر ایجاد منابع جدید به اجرا گذاشته خواهد شد.

ارتقا و بهبود فرآیند حمل و لجستیك قطعات،‌ بدنه‌ها و محصولات تولیدی نیز از راهبردهای اصلی ترسیم شده برای سال 99 است. در این میان رویكردهایی مانند تدوین شناسنامه كیفی جهت ناوگان حمل، ارتقای فرآیند لجستیك بدنه‌های نیمه ساخته (انبارش، نگهداری، لشینگ و ناوگان حمل و نقل) و بازنگری طرح بسته بندی قطعات و بدنه با توجه به نوع قطعه و چگونگی حمل به اجرا گذاشته خواهد شد.

ارتقای استانداردها و زیرساخت های كیفیت در سایت های تولیدی ایران خودرو با تدوین و اجرای رویه‌های حق‌العمل كاری كیفی سایت‌ها، ارتقا و اجرای سه المان واكنش به‌هنگام نوین، كنترل فرآیند و ممیزی داخلی در سایت‌ها و همچنین حذف سیستم‌های محلی در سایت‌ها و پیاده‌سازی و توسعه سیستم‌های یكپارچه كیفی در تمامی سایت‌ها دنبال می‌شود.

برنامه‌های متنوع در حوزه صادرات محصولات ایران خودرو در سال 99 نیز عملیاتی خواهد شد. برهمین‌اساس و با راهبرد تضمین كیفیت محصولات صادراتی، طبقه‌بندی كیفی قطعات جهت تخصیص به خودروهای صادراتی، رعایت الزامات تكوین در كلیه خودروهای صادراتی و ارتقای ارزیابی فرآیند و تجاری سازی محصولات صادراتی اجرایی خواهد شد.

چابك‌سازی رویه‌ها و اجرای اثربخش آن نیز از دیگر راهبردهای تعیین شده برای ارتقای كیفیت در سال 99 است.
به‌روزرسانی و بازنگری دستورالعمل‌های كیفی، پیاده‌سازی و اجرای واكنش به هنگام نوین در سایت مركز و بهینه‌سازی فرآیند تغییرات مهندسی در این بخش دنبال می‌شود.

ارتقای كیفیت محصولات ایران‌خودرو و به دنبال آن ارتقای رضایت مشتریان نیز با بهینه‌سازی فرآیند ثبت و رسیدگی به شكایات خاص، بهبود شاخص تعداد ایرادات اعلام شده توسط مشتریان (IQS) با اجری پروژه‌های مشترك با شركت‌های بازرسی، ایجاد مكانیزم مدیریت حل ایرادات و ارتقای سطح هم‌پوشانی شاخص‌های كیفی فرآیند با مشخصه‌های رضایت‌مندی مشتری برای دستیابی به اهداف این راهبردی تعیین شده است.

اهم پروژه های بهبود كیفیت در سال 99

ارتقای سطح كیفیت محصول سمند و 405 به سه ستاره و هایما اس.5 به چهار ستاره در سال 99 دنبال می‌شود. بهبود 10 درصدی امتیاز كیفیت سایر محصولات از جمله خانواده محصولات پژو 206، پژو207، دنا و همچنین بهبود در برخی مكانیزم‌ها و سیستم‌های خودرویی و موتور نیز از جمله پروژه‌های بهبود كیفیت در حوزه محصولات، سیستم و قطعات در سال جاری اجرایی می‌شود.

گروه صنعتی ایران خودرو پا در مسیر بی‌پایان كیفیت نهاده و مصمم است تا با اجرای مستمر پروژه‌های ارتقای كیفیت در زنجیره ارزش تولید، رضایت و آسودگی خاطر را برای مشتریان به ارمغان بیاورد. این خودروساز بزرگ كشور درصدد است تا با ایجاد همدلی و یكپارچگی در حلقه های زنجیره تولید، از تامین گرفته تا خدمات پس از فروش زمینه به ثمر نشستن پروژه‌های بهبود كیفیت و حصول رضایت مشتریان را فراهم كند.

پروژه‌ها و برنامه‌های بهبود تدوین شده در سال جاری، یقینا سبب بهبود كیفیت محصولات و در نهایت رضایت مشتریان خواهد شد.

کد خبر 121562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha