ازسرگیری فعالیت خودروسازان در شرایط شیوع کرونا الزامی بود؟

پرشین خودرو: صنعت خودرو فعالیت خود را بعد از تعطیلات نوروزی و وقفه اجباری به دلیل شیوع ویروس کرونا از سر گرفت اما سوال مهمی در این شرایط مطرح است؛ آیا ازسرگیری فعالیت خودروسازان الزامی بود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پاسخ به این سوال آنهم در شرایطی که از میان خودروسازان جهان رقمی کمتر از انگشتان یک دست فعالیت خود را در وضعیت فعلی از سر گرفتند یا اکثر کشورهای دنیا در قرنطینه به سر می برند، نیازمند نگاهی جامع به شرایط کشور و به تبع آن اقتصاد ایران است.

پاسخ سوال، آیا خودروسازان مجبور به ازسرگیری فعالیت خود در شرایط شیوع کرونا هستند؟، تنها یک کلمه است؛ آری!

برای رسیدن به پاسخ صحیح تر و جامع، بهتر است سوال را این گونه بپرسیم، چرا خودروسازان در شرایط که شیوع ویروس کووید 19 کنترل نشده است، مجبور به از سرگیری فعالیت های تولیدی هستند؟

برای آگاهی از چرایی این موضوع بهتر است به اوایل سال 97 برگردیم. تحریم هدفمند صنعت خودرو ایران و صنایع وابسته شرایطی را به وجود آورد که برخی از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو، پیش بینی کردند این صنعت به روزهای پایانی خود رسیده است.

تحریم هدفمند خودرو که از ابتدا با هدف از پای درآوردن صنعت خودرو و به تبع آن اقتصاد کشور آغاز شده بود، در ماه های نخست سال 97 به این هدف خود نزدیک شد.

ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، مشکلات در زنجیره تامین و بسته شدن راه های نقل و انتقال مالی خودروسازان، شرایط را به سمتی برد که به اعتراضات بزرگ مشتریان ختم شد و روزنه امیدی را در دل تحریم کنندگان روشن کرد که می توانند هدفی بزرگتر از نابودی صنعت خودرو را نیز به این واسطه محقق سازند.

 

غربالگری در سایپا



میزان اشتغال ده ها هزار نفری صنعت خودرو و صنایع وابسته یکی از مهمترین دلایل انتخاب صنعت خودرو برای تحریم کنندگان بوده است همانطور که این میزان اشتغال و ارتباط آن با رضایت عمومی از مهمترین اهداف مسئولان در ازسرگیری فعالیت ها در شرایط کنونی است.

خودروسازان بعد از سال 97 و عبور از شرایط سخت آن دوره، برنامه ریزی هایی انجام دادند تا بتوانند سامانی به وضعیت تولد خود بدهند.

سال 1398 برای خودروسازان سال خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت بود و سال 99 سال انجام تعهدات معوق خودروسازان و عرضه خودروهای جدید و به نوعی سال چیدن میوه نهالی که ایران خودرو و سایپا در سال 97 بذر آن را کاشتند.

یقینا دستیابی به این اهداف با تعطیلی خودروسازان محقق نمی شد و می توان گفت که دو خودروساز بزرگ چاره ای جز انتخاب ازسرگیری فعالیت های تولید نداشتند.

ازسرگیری فعالیت خودروسازان در شرایطی که ویروس کرونا کنترل نشده است و دانش ما نیز در این خصوص در کمترین میزان قرار دارد و به عبارتی به دلیل شرایط خاص اقتصادی و افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی چاره ای جز آغاز تولید و فعالیت های اقتصادی پیش روی مدیران ارشد قرار ندارد، موجب سلب مسئولیت خودروسازان از اهمیت سلامت پرسنل ایران خودرو و سایپا نخواهد شد.

دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در ایران خودرو و سایپا و تحقق شعار جهش تولید در دوره شیوع ویروس کرونا نیازمند نیروی کار سالم است.

 

ضدعفونی پارس خودرو



آنچه از روند آغاز فعالیت های خودروسازان مخابره می شود، نشان می دهد که خوشبختانه خودروسازان به اهمیت این مهم واقف هستند تا جایی که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو قول داد تا هر آنچه از فراهم کردن نکات بهداشتی در خانه مقدور است در محیط کار کارگران ایران خودرو نیز مهیا خواهد شد.

مهر تایید وزارت بهداشت بر اقدامات گروه سایپا در مقابله با کرونا نشان می دهد که سایپا نیز در این مقوله از رقیب خود عقب نمانده است.

خوشبختانه به واسطه شرکت هایی نظیر طیف سایپا یا مهرکام پارس ایران خودرو که با توجه به سابقه فعالیت و تخصص خود در ابتدای شیوع کرونا و با شناسایی کمبودها وارد عرصه تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک شدند، این شرکت ها کمبودی از نظر لوازم محافظتی و مواد ضدعفونی کننده در برابر ویروس کرونا ندارند.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت بر رعایت وسواس گونه و حداکثری رعایت نکات بهداشتی در عدم ابتلا به ویروس کووید19 تاکید دارند، دو خودروساز بزرگ کشور، دستورالعمل هایی را برای از سرگیری تولید به کارکنان خود ابلاغ کرده اند که می تواند در صورت رعایت، متضمن سلامتی پرسنل و ادامه فعالیت در شرایط امن بهداشتی باشد.

ضدعفونی مداوم مبادی ورودی، سرویس‌های حمل و نقل، سطوح و سالن‌های تولید به همراه نصب مخازن محلول ضدعفونی در شرکت های خودروساز در کنار غربالگری روزانه از جمله مهمترین پروتکل هایی است که خودروسازان به انجام آن مقید شده اند.

با وجود این شرایط در خودروسازی ها و رعایت آن توسط پرسنل می توان امیدوار بود که از این شرایط نیز مانند بسیاری دیگر از موقعیت های سخت، عبور کنیم.

باید قبول کنیم که قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با رعایت نکات بهداشتی توسط تک تک ما محقق خواهد شد.

کد خبر 122039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha