کد خبر 122086
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
تعیین قیمت خودرو به کمیته خودرو واگذار شد!

پرشین خودرو: در حالی که قرار بود در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود، اما تعیین قیمت خودرو به کمیته خودرو واگذار شده است.

به گزارش پرشین خودرو، آن طور که دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد، قرار است در جلسه امروز کمیته خودرو، موضوع قیمت‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته وی، در این کمیته علاوه بر انجمن خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگانی از سازمان بازرسی کل کشور و برخی دیگر از نهادها حضور خواهند داشت.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که قرار بود در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، تکلیف دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود، با این حال اخبار ضد و نقیض و روایات مختلفی در مورد این جلسه منتشر شد. ابتدا عنوان شد اعضای جلسه بر سر دستورالعمل قیمت‌گذاری به نتیجه نرسیده و قرار است در جلسات بعدی، این موضوع دوباره بررسی شود. روایتی دیگر که از سوی عباس قبادی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح شد، بر عدم طرح موضوع قیمت‌گذاری خودرو در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار تاکید داشت. در واقع گویا اصلا بحثی در مورد قیمت خودرو مطرح نشده که اختلاف نظری درباره آن وجود داشته باشد. معاون وزیر صمت این را هم گفت که برای تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو، ابتدا باید تقاضا از سوی خودروسازان مطرح شود.

قیمت گذاری خودرو

 

اما در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به گذشت یک ماه از سال، ستاد تنظیم بازار طی این هفته به بررسی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بپردازد، گویا این وظیفه به کمیته خودرو محول شده است. تعیین قیمت در کمیته خودرو پیش تر نیز (به ویژه در دهه ۷۰) رواج داشته و گویا در آن مقطع، قیمت خودروها متناسب با نرخ‌های حاشیه بازار در نظر گرفته می‌شدند. کمیته خودرو اما بعدها جای خود را به نهادهای دیگری داد و قیمت خودرو دست به دست چرخید و تا به امروز نیز تصمیم پایداری در مورد آن گرفته نشده است. در این سال ها، گاهی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و در مقطعی حدودا ۶ ساله نیز شورای رقابت عهده دار قیمت‌گذاری خودرو بود. در سال ۹۷ نیز با کنار گذاشته شدن شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان مراجع جدید قیمت‌گذاری خودرو اعلام شدند. کمی بعد نیز اعلام شد خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند، با این حال این مصوبه وزارت صمت، دوام چندانی پیدا نکرد و سیاست قیمت‌گذاری دستوری به اجرا درآمد.

قیمت‌گذاری دستوری البته پیش تر نیز در قالب شورای رقابت و سازمان حمایت و دیگر نهادها به اجرا درآمده و همواره نیز از سوی خودروسازان و کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته بود. حالا اما ظاهرا قرار است کمیته خودرو عهده دار تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو شود. ازآنجاکه نمایندگانی از خودروسازان نیز در کمیته موردنظر حضور دارند، این امکان هست که قیمت‌گذاری خودرو کمی باب میل خودروسازان باشد. این البته در حالی است که برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند کمیته خودرو نیز در تعیین سیاستی پایدار و مناسب برای قیمت‌گذاری، ره به جایی نخواهد برد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 122086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha