کد خبر 123115
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
رانندگی با خودرو کوچک در آمریکا خطرناک است!

رانندگی با خودروهای كوچكتر در خیابان ها و جاده های آمریكا خطرناك تر شده است.

به گزارش پرشین خودرو، تحقیقات مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه در آمریكا Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) هر سه سال یك بار روی مرگ و میر انسان در اثر تصادف انجام می شود و آخرین یافته های این تحقیق ارتباط بسیار قوی بین اندازه خودرو و شانس زنده ماندن پیدا كرده است

از نظر خیلی از مردم آمریكا، هر چه خودرو بزرگتر باشد، ایمنی آن بیشتر است. هنگام تصادف با كسی كه از چراغ قرمز با عجله عبور می كند، هر چقدر فلز به كار رفته در خودرو بیشتر باشد، امكان زنده ماندن در آن خودرو را بالاتر می برد. حالا اعلام نتایج این تحقیقات، مهر تأیید بر طرز فكر مردم آمریكا در مورد اندازه خودرو زده است.


در بانك اطلاعاتی سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریكا داده های گوناگونی ثبت و ضبط می شوند، برای مثال یكی از تحقیقات انجام شده روی داده های ذخیره شده در این بانك اطلاعاتی، كه بیشتر مورد توجه مؤسسه ایمنی وابسته به این سازمان است، اندازه گیری تعداد كشته شدگان در هر میلیون دستگاه خودروی پلاك شده در آمریكا است. حالا این داده ها نشان می دهند كه 75 درصد كشته شدگان در اثر تصادف در خودروهای كوچك در اصطلاع «مینی كار»هایی هستند كه امكانات ایمنی بسیار پایینی دارند و در آمریكا حدود 20 مدل از این نوع خودروها در خیابان ها و جاده ها در رفت و آمد هستند. تقریباً نیمی از 20 مدلی كه پایین ترین مرگ و میر را به ثبت رسانده اند، خودروهای شاسی بلند لاكچری و نیم شاسی ها بوده اند. با قاطعیت می توان گفت كه خودروهای كوچك 5 برابر بیشتر از شاسی بلندهای تمام قد باعث مرگ سرنشین هستند و با بیان دقیق تر شاسی بلندهای بزرگ به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاك شده جان 15 نفر و خودروهای كوچك به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاك شده، جان 82 نفر را گرفته اند.

 



جو نولان، قائم مقام سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریكا در اظهار نظر خود در باره این یافته گفته است: «خودروهای كوچك هنگام تصادف، محافظت كمتری از سرنشین به عمل می آورند و چون جرم آنها در مقایسه با خودروهای بزرگتر كمتر است، ضربه های وارده به آنها و در نتیجه سرنشینان آن شدیدتر است.

از دهه 1970 تا به حال كه سازمان ایمنی بزرگراه در آمریكا در حال گردآوری و تحلیل داده های مربوط به مرگ و میر انسان ها در اثر تصادف با خودرو است، روند مرگ و میر كاهشی بوده است. البته هر چقدر به 2020 نزدیك تر شده گاهی روند افزایشی هم یافته است. برای مثال در سال 2011 تعداد مرگ و میر در اثر تصادف به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاك شده 28 نفر بود كه در سال 2014 به 30 نفر رسید. و در آخرین آمار تحلیل شده در سال 2017 به رقم 36 نفر به ازای 1 میلیون دستگاه خودروی پلاك شده رسیده است. این افزایش مرگ و میر كه در بین افراد پیاده افزایش یافته را به ظهور و گسترش تقاضا برای خودروهای شاسی بلند تحلیل می كنند. این ارتباط بین افزایش مرگ و میر جاده ای و افزایش سهم بازار خودروهای شاسی بلند به قدری واضح است كه نمی توان از كنار آن گذشت.

باید به این نكته توجه داشت كه هر چه خودروها مدل جدیدتری باشند، امكانات اصلی و جانبی مرتبط با ایمنی آنها در سال های اخیر بهتر شده است با این حال زمانی كه داده ها تحلیل می شوند باور آن سخت تر می شود كه بالا رفتن میانگین وزن یك خودرو هیچ تأثیری روی افزایشی كه مشاهده می شود نداشته باشد. هر چه باشد، قوانین نیوتن در فیزیك هنوز به قوت خود باقی است، هر چقدر جرم بیشتر باشد، میزان جذب نیرو در تصادف بالاتر می رود، به بیان ساده، برای آن كه نیروی حاصل از تصادف به سرنشین كمتر اصابت كند، بهتر است جرم خودرو بیشتر باشد. و هر چقدر جرم خودرویی بالاتر می رود، امكان صدمه بیشتر به افراد پیاده را بالا می برد. بنابراین بالا رفتن جرم یك خودرو ایمنی را برای سرنشین بالا می برد اما برای افراد پیاده یا سرنشین خودروهای كوچك پایین می آورد.

منبع: سایپا

کد خبر 123115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha