بانک مرکزی تخصیص ارز قطعه سازان را در دستور کار قرار داد / شروط بانک مرکزی برای تخصیص ارز به قطعه سازان

تمام نیاز ارزی صنعت قطعه سازی برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو کمتر از 2 میلیارد دلار است که با پیش بینی های صورت گرفته، تخصیص ارز قطعه سازان در اولویت بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته جلسه مشترک مسئولان بانک مرکزی و قطعه سازان برگزار و راهکارهایی در خصوص تامین ارز این صنعت ارائه شد در این جلسه که به فاصله کوتاهی از نشست قطعه سازان و خودروسازان با سرپرست جدید وزارت صمت برگزار شد مسئولان بانک مرکزی بر اولویت تخصیص ارز صنعت خودرو و قطعه سازی تاکید کردند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اظهارات مسئولان بانک مرکزی در تامین ارز صنعت خودرو و قطعه سازی اظهار داشت: با عدم تخصیص ارز نیمایی به صنعت خودرو، ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص با شروط مورد نظر بانک مرکزی، به زودی نیاز ارزی قطعه سازان و خودروسازان را تامین می کند.

 

محمد شهپری


محمد شهپری افزود: براساس پیش بینی صورت گرفته از سوی بانک مرکزی ارز مورد نیاز صنعت خودرو از طریق صادرکنندگان بزرگ از جمله صادرات فلزات سنگین فولاد، الومینیوم، مس و سایر محصولات خشکبار تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته بانک مرکزی در خصوص ارز اشخاص نیز معتقد است که باید منشاء دقیق و اصلی این ارز مشخص باشد براین اساس قطعه سازمی تواند ارزی را حواله کند که نسبت به مشخص‌ نمودن صرافی های مجاز آن در داخل اقدام کرده باشد.

وی با اشاره به عدم تفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز اشخاص و همچنین حاصل از صادرات عنوان کرد: با پیش بینی های صورت گرفته قطعه سازان از هر یک از این مسیرها می توانند ارز مورد نیاز را با شروط مورد نظر بانک مرکزی تامین و کالا و قطعات را وارد کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین بر اولویت بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز صنعت خودرو و حمایت از این صنعت اشاره و خاطر نشان کرد: در صورتی که قطعه سازان بر اساس رویه در نظر گرفته شده اقدام کنند بانک مرکزی کد تخصیص ارزی آنها را بدون نوبت تخصیص و قطعه سازان در صف بانک مرکزی نخواهند ماند.

شهپری در ادامه کل نیاز ارزی صنعت خودرو و قطعه سازی برای تولید یک میلیون و200 هزار دستگاه خودرو را رقمی در حدود 3.5 تا 4 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بر این اساس کل نیاز ارزی قطعه‌سازان در سال جاری کمتر از 2 میلیارد دلار است.

وی افزود: با شرایط در نظر گرفته شده برای تخصیص ارز قطعه سازان و خودروسازان از محل ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص ، کل نیاز ارزی این صنعت در سال جاری قابل تامین خواهد بود.

وی همچنین به اظهارات مسئولان بانک مرکزی در خصوص بهبود وضعیت تامین ارز صنعت خودرو اشاره و خاطر نشان کرد: در جلسه روز گذشته بانک مرکزی از بهبود شرایط ارزی کشور و تخصیص ارز واحدهای تولیدی به خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی نسبت به ماه قبل خبر داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس معاونت ارزی بانک مرکزی بر پی گیری تخصیص ارز قطعه سازان تاکید و اعلام کردند که کار قطعه سازان نباید بر روی زمین بماند بر این اساس مقرر شد تا شرکتهای صادراتی با صنعت خودرو و قطعه سازی قرارداد منعقد کنند تا ارز حاصل از صادرات آنها در صنعت خودرو و قطعه سازی تزریق شود.

 

کد خبر 123152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha