سایه تلاطمات ارزی بر قیمت های دستوری / مبنای وزارت صمت برای ویرایش فصلی قیمت خودرو چیست؟

بازار خودرو در حالی همچنان تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز با صعود دوباره قیمت‌ها و رکود جدی روبه رو است که بر اساس تکلیف قانونی قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گرفته و قیمت های جدید خودروها به صورت فصلی و بر اساس نرخ تورم و سایر شاخص و پارامترها به روزرسانی و اعلام شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسانات نرخ ارز که استارت آن از اوایل خردادماه زده شده هم اکنون بسیاری از بازارها از جمله خودرو را متاثر کرده است، به‌طوری‌که در دو هفته اخیر روند صعودی قیمت ارز باعث شده تا دیگر مشتری تمایلی به خرید خودرو در بازار نداشته باشد و عملا معاملات در بازار قفل شود چنانچه هم اکنون این بلاتکلیفی دست اندرکاران و فعالان بازار خودرو را نگران کرده است.

در چنین شرایطی که بازار خودرو تابع نرخ ارز شده و در رقابت با نرخ دلار و طلا مسیر صعودی را در پیش گرفته قرار است که بنا به درخواست وزارت صمت و تصمیمات کمیته خودرو قیمت ها متناسب به نرخ تورم به صورت فصلی مورد بازنگری قرار گیرد، تکلیف قانونی که به گفته مدیران وزارت صمت اجرای طرح های فروش سه ماهه دوم خودروسازان را منوط به اعلام قیمت های جدید کرده است.

البته اواخر اردیبهشت و همزمان با اعلام نرخ جدید خودروها نیز رئیس شورای رقابت عنوان کرده بود که بر اساس تصمیمات این شورا و مسئولان وزارت صمت به خودروسازان مجوز داده شده تا هر سه ماه و در صورت نیاز قیمت ها بررسی شود موضوعی که اخیر معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت و گویی با خبرنگار ما ضمن تایید، مطرح کرده بود مطابق با تصمیمات صورت گرفته باید قیمت جدید خودروها در مردادماه بازنگری و اعلام شود.

به دنبال طرح بازنگری در قیمت خودرو و پس از انتشار اخباری در خصوص طرح تشکیل کمیته ای در خصوص بازنگری در فرمول قیمت خودرو، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در واکنش به این خبر، تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو را تکذیب کرد.

 



با این حال روز گذشته مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد که " بر مبنای تکلیف قانون، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری بوده و لازم است آخرین ویرایش را در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار داده و بانک مرکزی هم شاخص‌ها و ضرایب بِروزشده بخشی را اعلام کند تا سازمان حمایت قیمت‌های جدید محصولات را محاسبه کند و از طریق ستاد تنظیم بازار‌ به خودروسازان اعلام گردد."

با وجود اظهارات مختلف در خصوص بازنگری در قیمت خودرو، جلسات مربوط به بازنگری قیمت‌گذاری خودروها با حضور مسؤولان شورای رقابت و سازمان حمایت و همچنین سازمان گسترش برگزار شده و موضوع تغییرات نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خودروها قرار گرفته است.

چنانچه در آخرین جلسه کمیته خودرو و به دنبال گزارش سازمان گسترش و بررسی های کارشناسی اعلام شد که با توجه به اینکه هم اکنون نرخ ارز مبنای قیمت گذاری خودرو، 9 هزار تومان و نرخ تورم مورد محاسبه بر اساس سالهای 97 و 98 است این موضوع مورد تجدید نظر قرار گرفته و نرخ جدید ارز مبنای قیمت گذاری شود.

البته گفته می شود در این جریان خودروسازان نیز موظفند گزارش کاهش ارزبری محصولاتشان را به وزارت صنعت ارائه دهند و باید این کاهش ارزبری کاملاً محسوس باشد.

حال در شرایطی که قیمت خودرو به رغم اجرای سیاست های اخیر وزارت صمت به منظور حذف دلالی و واقعی کردن قیمت و تقاضا در بازار، جز مدتی کوتاه نتیجه معکوس داده و نرخ ارز باز هم بازار خودرو را ملتهب و قیمت ها را نجومی کرده است؛ باید دید موضوع بازنگری و اعلام قیمت جدید خودروها به صورت فصلی که مورد تاکید مسئولان وزارت صمت است چه واکنشی در بازار خودرو خواهد داشت، سیاستی که به نظر می رسد همانند بازار خودرو از نوسانات ارزی پیروی می کند.

اجرای چنین راهکاری با توجه به نوسانات ارزی و نرخ تورم اگر چه منطقی به نظر می رسد اما با وجود التهابات بازار ارز، آیا می تواند مانع از رشد قیمت در بازار شود؟ این در حالی است که همچنان کارشناسان تنها راه کنترل و مدیریت قیمت در بازار را حذف قیمت گذاری دستوری خودرو می دانند طرحی که به گفته آنها علاوه بر حذف دلالی و تقاضای کاذب، از رشد حبابی قیمت ها جلوگیری خواهد کرد.
 

کد خبر 124060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha