تجدید نظر در فرمول شورای رقابت و عادلانه شدن قیمت خودرو

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، با اشاره به گزارش اخیر سازمان گسترش در خصوص قیمت خودرو گفت: وزارت صمت به دنبال افزایش قیمت خودرو نیست بلکه هدف اصلی این وزارتخانه، ایجاد تغییراتی در فرمول قیمت گذاری و عادلانه شدن قیمت خودرو بر اساس هزینه تمام شده است.

امیر جعفرپور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب اظهار داشت: وزارت صمت پس از آخرین جلسه کمیته خودرو به‌دنبال مذاکره با شورای رقابت برای ایجاد تغییراتی در فرمول قیمت‌گذاری است زیرا گزارش خودروسازان نشان می دهد که قیمت های فعلی با واقعیات تولید همخوانی ندارد.

قیمت فعلی خودروها با واقعیات تولید همخوانی ندارد / لزوم محاسبه رشد قیمت مواد اولیه در هزینه تولید خودرو و قطعات

وی افزود: البته با محاسباتی که به صورت دقیق تر توسط شورای رقابت انجام می شود لزوما قیمت خودروها افزایشی نخواهد شد بلکه با تغییراتی در فرمول و کارشناسی بیشتر هزینه ها این امکان وجود دارد که قیمت برخی خودروها نیز کاهش یابد.

وی همچنین به موضوع بررسی و اعلام قیمت جدید خودروها هر 3 ماه یکبار اشاره و تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می شود پس از اعلام قیمت های جدید در اردیبهشت ماه، مرحله دوم قیمت خودروها در مرداد امسال توسط شورای رقابت بازنگری و اعلام شود.

 

امیر جعفرپور



معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با توجه به طرح جلسات مشترکی در این زمینه با شورای قابت و بررسی دقیق تر گزارشات خودروسازان در خصوص آنالیز قیمت ها، گفت: البته برخی گزارشات خودروسازان در خصوص قیمت خودرو پذیرفتنی است و در مواردی نیز مستلزم کارشناسی بیشتری است. آنچه که وضعیت فعلی تولید نشان می دهد قیمت برخی مواد اولیه تولید افزایش زیادی داشته است گر چه در بسیاری از قطعات داخلی سازی نیز صورت گرفته و قطعات که تا پیش از این با قیمت های سرسام آور وارد می گردید هم اکنون با توان داخلی و جتی هزینه کمتری طراحی و ساخته می شوند؛ اما باید رشد اخیر قیمت مواد اولیه در محاسبات جدید و هزینه تمام شده قطعات و خودروها نیز لحاظ شود.

با اعمال قیمت های اخیر زیان امسال خودروسازان حتمی است

جعفرپور در ادامه به گزارش سازمان گسترش در خصوص قیمت خودرو اشاره و اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته کمیته خودرو سازمان گسترش پس از چند ماه گزارشی را خصوص قیمت خودرو ارائه کرد که بر این اساس سرپرست وزارت صمت دستور دادند تا در جلساتی مشترک حاصل این گزارش به علاوه مدل هایی که توسط سازمان حمایت و شورای رقابت ارائه شده در کنار هم قرار گیرد و در نهایت مدل مناسبی برای قیمت خودرو ارائه شود.

وی همچنین به برخی پیش بینی ها در خصوص زیان 30 تا 40 هزار میلیاردی خودروسازان در نتیجه قیمت های اخیر در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: ما هم معتقدیم در صورت عدم بازنگری در قیمت ها و ادامه اعمال قیمت های اخیر در فروش خودروها زیان خودروسازان در سال جاری نیز تکرار خواهد شد.

 

خط تولید خودرو



وی افزود: البته باید همزمان از دو جنبه اقداماتی از سوی خودروسازان صورت گیرد، در ابتدا خودروسازی که موضوع زیان را مطرح می کند به سمت افزایش داخلی سازی قطعات وارداتی برود و ثانیا تیراژ تولید به منظور کاهش هزینه قطعات تولیدی افزایش یابد.

افزایش برخی پارامترهای جدید در فرمول قیمت گذاری خودرو

این مقام مسئول در دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه در ادامه با توجه به موضوع بازنگری در فرمول و قیمت خودرو تاکید کرد: کیفیت و بهره وری، هزینه تولید و نرخ تورم سه پارامتر اصلی در فرمول اخیر شورای رقابت است و برای محاسبه بهتر هزینه ها و قیمت جدید باید پارامترهای دیگری چون سهم ساخت داخل نیز در فرمول و قیمت جدید خودروها لحاظ شود.

جعفرپور گفت: در صورتی که خودروهای داخلی را به جهت استاندارد و ایمنی های جدید ارزیابی شوند نسبت به سال گذشته کاهش قیمت نیز داشته است در حالی که نسبت به خودروهایی که سال گذشته 50 استاندارد را پاس می کردند امروز با نصب تجهیزات جدید باید 85 استاندارد را پاس کنند که با محاسبه این تجهیزات و ضریب نرخ تورم قیمت خودروها باید رقم بالاتری از قیمت های فعلی باشد در حالی که به نسبت میزان کیفیت و ارتقاء استانداردها همچنان رقم بسیار کمی است.

وی در پایان اشاره به اینکه تاکنون قیمت گذاری خودروها جانب مردم را داشته تا خودروسازان، تصریح کرد: با اجرای چنین سیاستی همواره خودروسازان از قیمت های جدید ابراز گلایه و ناراحتی کردند در حالی که به خودروسازان تاکید شده که نسبت به رشد بهره وری و همچنین فروش اموال و دارایی ها مازاد اقدام کنند و درآمد حاصل را صرف تولید و بهره وری نمایند تا هم منافع خودروساز و مردم تامین شود.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 123601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha