نوسان بازار خودرو تحت تاثیر بی ثباتی دلار

استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: امسال باید تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد در حالی که چند مدل خودرو در سال جاری از رده خارج شده و قیمت دلار نیز از ۱۳ هزار به ۲۲ هزار تومان رسیده که می تواند تقاضا برای خودرو را به چالش بکشد.

به گزارش پرشین خودرو، دولت در سال جاری با روش های قرعه کشی و فروش فوری، خودرو را به بازار عرضه می کند؛ که در روش نخست، خودرو با نرخ دولتی و در روش دیگر خودرو با نرخ تقریبا آزاد به متقاضی تحویل داده می‌شود. البته به تازگی شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها فروش فوری را اعلام کرده است، اما از آنجایی که قیمت خودرو در سال های گذشته به مراتب ارزان تر از امسال بوده و حالا با افزایش دو برابری قیمت دلار در سال جاری، خودرو نیز رشد بالایی یافته است، عملا مردم توان خرید خودرو را ندارند و به همین دلیل اگر نرخ ارز به ثبات نرسد حتی اگر تولید هم افزایش یابد و قیمت خودرو آزاد شود قطعا تقاضا افت شدیدی خواهد داشت؛ زیرا امسال حقوق کارگران حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت دلار از ۱۲ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین واقعیت این است که اگر متقاضی برای خودروی پیش فروش بالاست به دلیل اختلاف قیمت آن با بازار آزاد است و اگر همان خودرو با اختلاف کمی از بازار آزاد فروخته شود مردم به دلیل ناتوانی اقتصادی از خرید انصراف خواهند داد.


استاد دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه آیا هدفگذاری تولید خودرو در سال جاری می شود یا خیر؟، گفت: امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو هدفگذاری شده است که اگر خودروهایی که در سال جاری از رده خارج شدند همچنان در خط تولید باقی می‌ماندن به دلیل ظرفیت تولید بالاتر امکان تحقق هدف وجود داشت، اما با مدل های جدید، خودروسازها در کوتاه مدت نمی‌توانند به تولیدات محصول قبلی برسند. از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و نمی توانند خودروهای جایگزین را با قیمت های بالا بخرند.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه با قیمت گذاری دستوری زیان خودروساز بالا می رود، اظهار کرد: وقتی سرمایه در گردش خودروسازها پایین باشد نمی توانند سرمایه گذاری جدید کنند و ظرفیت تولید بالا نمی رود، و وقتی قیمت ها آزاد می شود خودروسازی می تواند با سرمایه در گردش ظرفیت تولید را بالا ببرند، اما تقاضا به دلیل گرانی قیمت ها کاهش می یابد به همین دلیل است که گفته می‌شود شرایط صنعت خودرو پیچیده است.

 

تولید خودرو



این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بازار آزاد کم است، تصریح کرد: اختلاف قیمت کارخانه ای خودرو با بازار آزاد آن زیاد است، به همین دلیل مردم تمایل بالایی برای خرید خودرو قرعه کشی دارند و اگر خودرو با قیمت آزاد عرضه شود تقاضا به سرعت کاهش می یابد که نوعی تناقض به وجود می آورد، از این رو تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال جاری سخت است.

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه مسئولان دولتی دو سال است تاکید کرده اند قیمت ها بالا نرود اما همچنان تورم وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی با دستور قیمت ها کنترل نمی شوند.

کاکایی با بررسی وضعیت تقاضا برای خودروی جایگزین پیکان و پراید اظهار کرد: در زمان خروج پیکان، پراید جایگزین شد که از نظر تکنولوژی یک سروگردن بالاتر بود و مردم از نظر اقتصادی رو به بهبود بودند، اما امروز مردم امید به آینده ندارند و قدرت خرید آنها با گرانی دلار در حال کاهش است و حتی بیش از نیمی از دهک های جامعه اصلا نمی توانند به خودرو فکر کنند، زیرا توان خریدنش را ندارند.

او با نگاهی به ارتباط بین گرانی خودرو و کسب و کار افراد گفت: وقتی برای خودروی وانت هیبریدی هدفگذاری قیمت در سال جاری ۲۰۰ میلیون تومان است، هر کسی تمایل به خرید آن ندارد، زیرا اگر شرایط تولید آن در کشور هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه مصرف کننده های وانت، دهک های پایین جامعه هستند با این گرانی قیمت تمام شده، قدرت خرید آن را ندارند.

استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه اگر قیمت ها واقعی شود، به دلیل کاهش قدرت خرید، بازار دچار رکود شدیدی می شود، گفت: اگر دو سال پیش تصمیم های غلطی در بازار خودرو گرفته نمی‌شد و قیمت سرکوب نمی شد، امروز بازار دچار مشکل قیمتی نمی شد، زیرا در آن زمان تنها مشکل تحریم و داخلی سازی وجود داشت اما امروز مساله قدرت خرید مردم هم هست و هر چقدر مشکل دیرتر حل شود رفع آن سخت تر خواهد بود. از طرف دیگر مطالعه‌ای جدید در بازار ایران انجام نشده و معلوم نیست چند درصد مشتریان مصرف کننده واقعی و چند درصد سرمایه گذار هستند، به همین دلیل پیش بینی بازار سخت است.

منبع: موج

کد خبر 124822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha