باید تمامی منابع تخصیص ارز به قطعه سازان فعال شود / تخصیص ارز نیمایی پاسخ گوی نیاز قطعه سازان نیست

در شرایطی نیاز ارزی قطعه سازان در ماه 200 میلیون دلار عنوان می شود که به گفته فعالان این صنعت در صورت تخصیص ارز نیمایی نیز نیاز این صنعت تامین نخواهد شد و باید در کنار تخصیص ارز نیمایی، موانع تامین ارز حاصل از صادرات و واردات بدون انتقال ارز برداشته شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی خبرها حاکی از موافقت بانک مرکزی با اختصاص مجدد ارز نیمایی به قطعه سازان است که از اسفند سال گذشته تخصیص ارز نیمایی به قطعه‌سازان متوقف شده است با این حال به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اگر چه تخصیص ارز نیمایی به قطعه سازان از سوی بانک مرکزی مطرح شده است اما اینکه تا چه میزان عملیاتی شود کماکان مشخص نیست.

با این وجود وی معتقد است ارز نیمایی به شرطی به درد قطعه سازان می خورد که به میزان کافی این ارز در اختیار قطعه سازان قرار گیرد و از سویی جلوی ارز های دیگر بسته نشود.

در شرایطی قرار است با تخصیص ارز نیمایی به قطعه سازان روند ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک تسهیل شود که بر اساس آخرین آمارها بیش از 90 هزار دستگاه خودرو به‌دلیل کسری قطعات در پارکینگ شرکت‌های خودروساز دپو شده و امکان تجاری‌سازی آنها نیست. مشکل این خودروها که عمدتا با کسری یک یا چند قطعه مواجهند قطعاتی است که یا خود آنها و یا مواد اولیه‌شان در گمرکات دپو شده‌اند.

با این حال آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو معتقد است اگر چه تخصیص ارز نیمایی شرایط تامین ارز قطعه سازان را تسهیل و امکان تامین و ترخیص قطعات و مواد اولیه وارداتی را فراهم می کند اما این اقدام بانک مرکزی در صورتی موثر خواهد بود که موانع تخصیص ارز حاصل از صادرات و واردات بدون انتقال ارز که درخواست جدی قطعه سازان بوده برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه هر گونه ممانعت از تخصیص سایر ارزها در صورت اختصاص ارز نیمایی را نقض غرض عنوان کرد و افزود : در واقع تخصیص ارز نیمایی باید گزینه ای علاوه بر سایر گزینه ها باشد تا کمکی به نیاز ارزی قطعه سازان باشد.

 

آرش محبی نژاد


پیگیری قطعه سازان برای توافق با بانک مرکزی برای ترخیص قطعات بدون انتقال ارز

وی همچنین با توجه به ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات دپویی گفت : مدتهاست درخواست قطعه سازان مجوز ترخیص قطعات دپویی بدون انتقال ارز بوده است اما تاکنون با این مساله موافقت نشده است با این حال امیدواریم به زودی در این خصوص با بانک مرکزی به یک توافقی دست یابیم.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی در ادامه به نیاز ارزی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اشاره و تصریح کرد : در حال حاضر کل نیاز ارزی صنعت خودرو در سال رقمی در حدود 3 میلیارد و 500 میلیون دلار است که از این عدد 2 و نیم میلیارد دلار نیاز سالیانه قطعه سازان و نزدیک به یک میلیارد دلار آن مربوط به خودروسازان است البته این رقم ثابت نیست و در نوسان است زیرا بعضا خودروساز واردات و نیاز ارزی خود را از طریق واردات قطعات نیم ساخته و تحویل به قطعه ساز تامین می کند.

محبی نژاد با توجه به ارقام اعلام شده ، نیاز ارزی قطعه سازان در ماه را 200 میلیون دلار اعلام کرد و افزود : : در حالی بر اساس تفکیک صورت گرفته نیاز ارزی صنعت خودروساز در ماه نزدیک 300 میلیون دلار است که از این عدد 200 میلیون دلار نیاز قطعه سازان است البته این عدد منهای نیاز ارزی بازار قطعه یدکی است .

وی همچنین به پیشنهاد تامین ارز از طریق صادرات مواد معدنی اشاره و با توجه به اینکه تامین ارز توسط تهاتر راهکاری برای پاسخ به نیاز ارزی قطعه سازان است ، خاطر نشان کرد : در شرایطی که تامین ارز توسط هر یک از راهکارها به تنهایی پاسخ گوی نیاز قطعه سازان نیست باید تمامی گزینه ها از تخصیص ارز نیمایی ، ارز حاصل از صادرات ، واردات بدون انتقال ارز و حتی تهاتر وجود داشته باشد تا قطعه سازان برای مقابله با تحریم بتوانند از هر روشی بسته به توانشان برای تامین نیاز ارزی خود استفاده کنند.


تاکید قطعه سازان بردرخواست افزایش 65 درصدی قیمت قطعات/ آمادگی سایپا برای اصلاح قرارداد قطعه سازان

وی در ادامه با توجه به مواققت اولیه خودروسازان با اصلاح قرارداد قطعه سازان پرداخت و با اشاره به درخواست افزایش 65 درصدی قیمت قطعات به صورت میانگین گفت : البته تاکنون خودروسازان پاسخی به درخواست افزایش مینگین قیمت قطعات ندادند گرچه برای اصلاح قرارداد سازندگان گام های اولیه از سوی ایران خودرو برداشته شده است اما معتقدم نمی توان به صورت قطره چکانی و کشتن زمان در اصلاح قراردادها پیش رفت بنابراین چنانچه خواهان ادامه فعالیت صنعت قطعه سازی هستند باید به سرعت افزایش 65 درصدی قیمت قطعات به صورت علی الحساب محاسبه و اعمال شود.

این مقام مسئول در انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان در پایان همچنین به اعلام آمادگی سایپا جهت اصلاح قرارداد قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد : اگر این آمادگی به صورت اعلام رسمی نشده است اما در روزهای اخیر سایپا به برخی از قطعه سازان نامه درخواست ارسال مدارک ارائه نموده و در این زمینه مذاکراتی با تعدادی از قطعه سازان داشته است.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 124825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha