2 گام مهم سایپا در سال سخت خودروسازی

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در یکی از سخت ترین سال های صنعت خودرو ایران، دو گام مهم و اساسی در راستای پیشرفت این شرکت برداشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تحریم صنعت خودرو، ترک ایران توسط شرکای خارجی، نوسان نرخ ارز، مشکلات ترخیص کالا، محدودیت در انتقال ارز، مشکلات تامین قطعات با تکنولوژی بالا و قیمت های غیر واقعی تنها گوشه ای از مشکلات روزمره خودروسازان ایرانی در سال های اخیر و به ویژه سال جاری بوده است که تبدیل به هفت خان رستم پیش روی تولید هر دستگاه خودرو شده است.

 

بیشتر ببینید:

سواری با کوییک آر پلاس

بازدید مجازی از موزه پارس خودرو

نگاهی به خودروی شخصی جعفر اخوان



با این حال مسیر تولید در صنعت خودرو همچنان باز است و با وجود مشکلات بی شمار، تولید خودرو ادامه دارد و در گروه خودروسازی سایپا شاهد روی دادن اتفاقاتی هستیم که انتظار انجام آن را در شرایط عادی و مناسب سال های پیش از تحریم داشتیم نه شرایط سخت امروز صنعت خودرو.

سایپا سال جاری را با برنامه ریزی جدیدی آغاز کرد تا بتواند کمبود تنوع خودرو را با استفاده از توانمندی های موجود در مجموعه این گروه جبران کند که هر چند انتظار موفقیت چندانی از این برنامه ریزی با توجه به مشکلات نمی رفت اما این اتفاق افتاد.

 



ارائه فیس لیفت های جدید از خودروهای موجود در شرایطی که بسیاری از خودروهای تولیدی مشترک با خودروسازان خارجی به توقف تولید رسیده است از یک سو توانست وجهه سایپا را در بازار خودرو ارتقا دهد و از سوی دیگر مشکل کمبود تنوع خودرو در بازار و تولید طولانی مدت یک مدل خودرو را نیز برطرف کرد.

 



معرفی کراس اوور جدید سایپا موسوم به پروژه اس پی 100 نیز اقدام بزرگی بود که توانست نظر بسیاری را با توجه به طراحی و سگمنت خودرو به سوی خود جلب کند اما دو گام بزرگ و مهم سایپا ارتباطی با این اقدامات مهم گروه خودروسازی سایپا ندارد.

گام اول؛ تحقق آرزوی بزرگ در سال سخت

خداحافظی با پراید؛ این خودروی با سابقه در خط تولید سایپا و یکی از پرحاشیه ترین خودروهای این شرکت، از سال ها پیش تبدیل به درخواست عمومی شده بود که هیچ مدیری آن را جدی نمی گرفت و این خواسته را محقق نمی کرد.

 



سیدجواد سلیمانی مدیرعامل این شرکت اما از ابتدا خبر از توقف تولید این محصول پرفروش را در سایپا داد که هر چند باور آن سخت بود و بیشتر به یک خبر تبلیغاتی شبیه بود اما در کمال ناباوری و زودتر از موعد اعلام شده، پراید با خط تولید خداحافطی کرد.

 

گزارش های تصویری زیر را از دست ندهید:

آشنایی با نسخه اسپرت کوییک

خداحافطی با پراید در سایپا

مراسم رونمایی کراس اوور اس پی 100 سایپا



توقف تولید خودرو در هر کشور و خودروسازی یک اقدام روتین به شمار می رود اما باید قبول کنیم که توقف تولید پراید در سایپا انصافا قدمی بزرگ بود به خصوص در سالی که سایپا حتی برای معرفی جانشین این خودرو نیز با مشکلات بسیاری مواجه است.

اینجاست که این توقف تولید و خداحافظی با پرفروش ترین خودروی سایپا ارزشی دو چندان پیدا می کند.

گام دوم؛ افزایش کیفیت خودروها در سال افزایش سهم داخلی سازی

روز گذشته آخرین آزمون‌های استانداردی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران که مربوط به خودروهای تولیدی تیرماه بود، منتشر شد که در کمال تعجب نشان می داد، کیفیت خودروهای تولیدی سایپا در تیرماه سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

در این گزارش سه محصول تیبا، تیبا۲ و ساینای تولید گروه خودروسازی سایپا که تا پیش از این 2 ستاره کیفی را از تست ها کسب کرده بودند موفق به کسب 3 ستاره کیفی در این آزمون شدند.

 



آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان داد بعد از خداحافطی با پراید دیگر هیچ خودرو تک یا دو ستاره ای در سایپا تولید نمی شود و کف کیفیت خودروهای سایپا به سه ستاره کیفی ارتقا یافته است.

این ارتقای کیفیت آنجا اهمیت دو چندان می یابد که می بینیم به دلیل وجود تحریم های صنعت خودرو و اهمیت سایپا به افزایش داخلی سازی قطعات خودروهای تولیدی، سهم خودروها از قطعات تولید داخل افزایش پیدا کرده است.

در اصل این افزایش سطح کیفی خودروها نشان از افزایش سطح کیفیت قطعات تولید داخل و مصرفی سایپا دارد که از سوی قطعه سازان داخلی تامین می شود.

دو گام بزرگ سایپا در خداحافظی با پراید و افزایش کیفیت خودرو بی شک مدیون مدیریت جهادی و پویای سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا و دیگر مدیران ارشد این شرکت است که با معطوف کردن نگاه خود به توانمندی های داخلی، سایپا را در مسیر تعالی قرار دادند.

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 125349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha