رنج قطعه سازان در چرخه ای معیوب از مشکلات با منشاء داخلی

قطعه سازان که این روزها در خط مقدم تولید مشغول کمک به خودروسازان هستند، در چند جبهه آماج حملاتی سهمگین قرار دارند؛ از هجمه های رسانه ای تا موانع بی شمار داخلی، مشکلاتی است که ایشان را گرفتار خود کرده است و نیمی از توان آنها صرف مواجهه با آن می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کافیست که به مصاحبه های مدیران ارشد صنعت قطعه سازی کشور در سه ماه گذشته نگاهی بیاندازید تا ببینید که شرایط امروز را با هشدارهایی که در آن زمان دادند به خوبی پیش بینی کرده بودند.

هشدار اصلی در آن زمان این بود؛ «ادامه این روند و مشکلات موجود در ترخیص کالا از گمرک و تخصیص ارز، قطعا به افزایش خودرو ناقص در پارکینگ های دو خودروسازی بزرگ منتهی خواهد شد».

امروز عواقب نادیده گرفتن این هشدار عیان شده است.

سایت بابل ایران خودرو و انبوه خودروهای ناقص موجود در پارکینگ های سرسبز و با صفای این شرکت تنها گوشه ای از عواقب نادیده گرفتن هشدار قطعه سازان به مدیران دولتی بود هر چند که با شیطنت عده ای که برای پرواز پهپادهای شان نیازی به مجوز های آن چنانی نیز ندارند، تبدیل به بهانه ای برای کوبیدن خودروسازان شد.

 



اما باید بدانیم که پارکینگ ایران خودرو مازندران در حاشیه جنگل های بابل تنها مشتی نمونه خروار است و با ادامه مشکلات قطعه سازان به زودی شاهد سرایت آن به سایت های مرکز خودروسازان در پایتخت خواهیم بود البته همین امروز نیز مشکل خودروهای ناقص تا حدودی در ایران خودرو و سایپا موجود است و متاسفانه روند افزایشی هم دارد.

قطعه سازان در شرایط سخت این روزهای تولید با وجود چرخه ای معیوب از مشکلات داخلی همچنان پای کار ایستاده اند، قطعه سازان با وجود طلب های سنگین از خودروسازان لحظه ای دست از کار و تامین زنجیره تولید نکشیده اند.

با این وجود، نه تنها مشکلی از قطعه سازان برطرف نشده است بلکه هجمه های رسانه ای داخلی و خارجی نیز بر دوش آنها سنگینی می کند.

درک مشکلاتی که منجر به افزایش خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان و به تبع آن افزایش میزان تعهدات معوق و نارضایتی بیشتر خریداران شده است، نیاز به هیچ گونه تخصص خاصی ندارد و حتما نباید کارشناس بود تا ساده ترین مشکلات که اتفاقا منشاء 100 در صد داخلی دارند را شناخت.

 



قطعه سازان داخلی اسیر یک چرخه معیوب از مشکلات هستند که رفع آن نیاز به برداشتن تحریم ها یا کارهای محال این چنینی ندارد، تنها هماهنگی بین دستگاهی و مدیران آشنا به مشکلات را می طلبد که با اقدامی سریع به رفع این معضلات بپردازند.

خودروسازان به قطعه سازان بدهی های چند میلیاردی دارند، قطعه سازان در تامین نقدینگی برای تخصیص ارز مشکل دارند، بانک مرکزی از هر گونه همکاری با قطعه سازان با استناد به مقررات داخلی خودداری می کند و در آخر نیز گمرک با استناد به همین مقررات داخلی و بخشنامه ها اجازه ترخیص به مواد اولیه موردنیاز قطعه سازان نمی دهد.

صورت مساله بسیار ساده است، مشکلات فعلی قطعه سازان و به تبع آن خودروسازان، منشاء داخلی دارد که اگر عزمی برای رفع آن وجود داشته باشد می تواند متضمن بازگشت رونق نسبی به این صنعت در زمانی کوتاه باشد.

آری؛ مشکل امروز صنعتگران و به خصوص قطعه سازان خودرو به قدری ساده و پیش پا افتاده است که این شائبه را برای برخی کارشناسان و افراد آگاه به امور تولید ایجاد کرده که دستان ناپاکی در کار است تا با استفاده از بهانه تحریم های خارجی، صنایع داخلی را زمین گیر کرده و با افزایش بیکاری زمینه ساز نارضایتی عمومی شود.

پس آقایان! دست بجنبانید ...

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 126031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha