مکانیزمی برای واردات بدون انتقال ارز فراهم نشده است /عدم موافقت بانک مرکزی با برداشت منشاء تامین ارز قطعه سازان

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو ایران با اشاره به اینکه تا این لحظه بانک مرکزی با برداشت منشاء تامین ارز و حذف سقف ارز نیمایی موافقت نکرده است، گفت: تاکنون هیچ امکان و مکانیزم جدیدی جهت واردات بدون انتقال ارز خودروسازان و قطعه سازان فراهم نشده است.

محمد شهپری، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: تا زمانی که منشاء تامین ارز مشخص نشود بانک مرکزی ارز مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان را تخصیص نخواهد داد.

وی با اشاره به اختصاص ارز حاصل از صادرات به عنوان منبع تامین ارز قطعه سازان و خودروسازان تصریح کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، قطعه‌سازان و خودروسازان با مشخص کردن منشا صرافی و معرفی آن به بانک می‌توانند ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند تا برمبنای آن کد تخصیص ارائه ‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با تاکید بر اینکه تاکنون بانک مرکزی با برداشت منشاء تامین ارز موافقت نکرده است، خاطر نشان کرد: روند تخصیص ارز نیمایی طبق روال تعیین شده توسط بانک مرکزی ادامه دارد و تا این لحظه سقف ارز نیمایی حذف نشده است.

شهپری همچنین با توجه به شرایط خاص ارزی در کشور و تاثیر آن بر روند صعودی نرخ ارز گفت: تا این لحظه هیچ گشایش جدیدی در تخصیص ارز خودروسازان و قطعه سازان صورت نگرفته است و تنها اتفاق در این حوزه به دلیل شرایط تحریمی و کاهش درآمدهای نفتی است که بر این اساس ارز حاصل از صادرات جایگزین شده است و متاسفانه صادر کنندگان نیز در این زمینه همکاری لازم را ندارند.

 

محمد شهپری



وی افزود: البته ادعایی که هم اکنون بانک مرکزی در خصوص علت شرایط کنونی ارزی مطرح می کند عدم بازگشت حدود 30 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات است که بازار ارز در کشور را دچار تلاطم کرده است.

وی در ادامه با توجه به روند تخصیص ارز قطعه سازان اظهار داشت: همانند روال گذشته قطعه سازان و تولید کنندگان دارای شناسنامه می‌توانند نسبت به دریافت ارز به بانک مرکزی مراجعه و پس از ثبت سفارش منتظر ارائه کد ارزی از سوی بانک مرکزی بمانند و با دریافت کد تخصیصی نیز از ارز اختصاص یافته استفاده کنند.

عضو انجمن قطعه سازان در پایان با توجه به ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در خصوص ترخیص بخشی از کالای تولیدکنندگان و قطعه سازان بدون تامین ارز، خاطر نشان کرد: بر این اساس کالاهایی که کد تخصیص ارز را دریافت کردند اما تاکنون تامین ارز آنها انجام نشده است تا 70 درصد قابلیت ترخیص دارند اما اینکه این روند به چه نحو توسط گمرکات صورت می گیرد مشخص نیست، با این حال این امکان مطابق دستور دولت فراهم شده تا قطعه سازان و خودروسازان بخشی از کالا و مواد و قطعات را بدون تامین ارز ترخیص کنند. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 126484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha